Arbetsbeskrivning
Byggvarubedömningen söker nu sin nya VD som med entusiasm och stort engagemang vill leda och utveckla verksamheten med våra fantastiska medarbetare och medlemmar. Byggvarubedömningen är en icke vinstdrivande ekonomisk förening som bedömer och tillhandahåller information om hållbarhetsbedömda varor. Vår vision är att på så sätt främja utvecklingen mot en giftfri och god bebyggd miljö som tar ansvar för såväl denna som kommande generationer. Den övervägande delen av Byggvarubedömningens verksamhet utförs inom BVB Service AB, som ägs av den ekonomiska föreningen.
Din roll
I rollen som VD är du ytterst ansvarig för Byggvarubedömningens verksamhet. Du förväntas leda och utveckla organisationen samt dess medarbetare. Du bör vara bekväm med att leda en mindre verksamhet i tillväxt där både operativa och strategiska frågor skall hanteras, en drivande och visionär uppgift. Du förväntas även bidra till att öka synligheten av Byggvarubedömningen externt samt bidra till att främja dialog med branschen.
Byggvarubedömningen samarbetar med aktörer i hela produktionsledet vid byggnation. Detta innefattar materialleverantörer, återförsäljare av byggmaterial, byggherrar, fastighetsägare m.fl. Som VD är det viktigt att se till samtliga intressenters behov och verka för ett fortsatt givande samarbete.
En stor del av verksamheten är att tillhandahålla digitala lösningar för information om materialbedömda produkter och loggboksverktyg som används vid byggnation. Du bör därför vara trygg i IT-frågor.
Byggvarubedömningens verksamhet har vuxit de senaste åren och fått en starkare position inom hållbart byggande. Intresset för Byggvarubedömningens tjänster är stort och antalet medlemmar, bedömningar och loggböcker ökar kontinuerligt. Som VD kommer du ha en viktig roll i den fortsatta utvecklingen för en fortsatt tillväxt framöver.
Det finns många vägar för verksamheten att utforska i sitt produktutbud och en viktig del kommer vara att prioritera och välja rätt utbud för att fortsatt vara konkurrenskraftiga samtidigt som det också innebär att avstå från andra alternativ.
Rollen är placerad på vårt kontor i Sundbyberg.
Huvudsakliga arbetsuppgifter:
Fortsatt leda och utveckla Byggvarubedömningen.
Bidra till att främja dialog i branschen och öka Byggvarubedömningens synlighet.
Ytterst ansvarig för verksamheten.
Din profil
Vi söker dig med relevant akademisk utbildning eller motsvarande med flerårig erfarenhet från liknande bransch eller organisation. Du har erfarenhet av strategisk utveckling, förståelse för IT/digital utveckling samt vana att arbeta med affärsutveckling. Du är en van ledare som tidigare haft chef-över-chef-ansvar samt budgetansvar. Byggvarubedömningen växer och vi ser att du tidigare lett en organisation i tillväxt. Du är en kommunikativ ledare, både internt och externt.
Erfarenhet av hållbarhetsfrågor, medlemsstyrd verksamhet samt roll som VD är meriterande.
Vi ser att du känner ett stort engagemang för att driva på för en hållbar byggbransch för att på ett trovärdigt sätt föra fram Byggvarubedömningens värdegrund. Du är en relationsskapare som är en nyfiken och drivande ledare som kommer att vara talesperson för verksamheten. Du är en flexibel, trygg och jordnära person med förståelse för att verka i en mindre medlemsstyrd verksamhet. Expansion, utveckling och synlighet i branschen kommer att vara drivkrafter.
Vårt erbjudande
Byggvarubedömningen arbetar för att öka medvetenhet kring hållbarhet i byggbranschen. Hos oss samlas expertis och engagemang för att minska användandet av farliga material. Detta i kombination med vår ägastruktur gör Byggvarubedömningen till en trygg arbetsplats i centrum av bygg- och fastighetsbranschen, med hållbarhet i fokus.
Vi är ett prestigelöst team på cirka 25 personer som delar ett gemensamt intresse för hållbarhet och tillsammans skapar en trivsam arbetsmiljö. Hos Byggvarubedömningen blir man en del av en stark sammanhållning med en kultur som vilar på vår värdegrund: gemenskap, nyfikenhet, engagemang och stolthet.
Vår egen trivselgrupp, Byggvarubalunsen, anordnar trevliga sammankomster på och utanför jobbet som t.ex. quiz, löparstafetter och kulturevent. Alla medarbetare har möjlighet att träna två timmar på betald arbetstid varje vecka och därtill ett generöst friskvårdsbidrag.
Ansökan
Låter detta som ett uppdrag för dig? Skicka in din ansökan i form av CV och ett personligt brev genom att klicka på "Ansök här".
Intervjuer sker löpande så vänta inte med din ansökan. Sista ansökningsdag är 26 januari 2025.
I denna rekrytering samarbetar vi med HRM Affärsutveckling AB. För ytterligare information om tjänsten är du välkommen att kontakta HRM:s ansvariga rekryteringskonsulter Lars Anderberg på e-post lars.anderberg@hrmab.se, telefon +46 70 579 57 60 och Albert L. Barnéus på e-post albert.lundgren.barneus@hrmab.se, telefon +46 70 236 36 99.
Kontaktpersoner på detta företaget
Annika Wärnsäter
0702353699
Ulrica Pantzar
0735204674
Emily Häller
0727255673
Annika Wärnsäter
0702353699
Per Tjernberg
0735338267
Jane Mottet Age
0702363699
Angela Rossi
0739504819
Ulrica Pantzar
0735204674
Annika Wärnsäter
Ulrica Pantzar