OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Företagspresentation
Nu söker vi en engagerad, samhällsintresserad VD till Västerviks Bostads AB och Tjustfastigheter AB, två välskötta bolag i en av Sveriges vackraste skärgårdskommuner. Ett VD uppdrag där du förväntas bidra med utveckling inte bara i bolagen utan i kommunen i stort och tillsammans med dina kollegor skapa livskvalitet och hållbar tillväxt.
Arbetsuppgifter och ansvarsområden
I rollen som VD för Västervik Bostads AB och Tjustfastigheter AB blir din uppgift att med engagemang och ett tryggt ledarskap, forma, implementera och driva två progressiva och hållbara bolag. Du kommer ha övergripande ansvar inför styrelserna för Bolagens kommersiella utveckling, samt ansvara för tillhörande personella och materiella resurser som omfattar hela bolagen. Du har den löpande förvaltningen av bolagen enligt styrelsens riktlinjer och anvisningar.
I dina arbetsuppgifter ingår bland annat: Igångsättning och nedläggning av verksamheter, försäljning av fastigheter, investeringar och nybyggnation, fastställa strategiska planer/budget/resultat, samt personalansvar. Mycket fokus kommer vara på nybyggnation och investeringsprojekt av olika slag, så projektstyrning och investeringsarbete kommer vara en del i rollen.
Vidare kommer du att arbeta relationsskapande med hyresgäster, det lokala näringslivet och andra intressenter för att göra bolagen till en motor i Västerviks utveckling i stort. Du är delaktig och närvarande i det dagliga samtalet och för att lyckas i rollen som ledare är du tillitsfull, har förmågan att skapa samarbeten, är affärsmässig och tydlig i din kommunikation gentemot både interna och externa kontakter. Det finns och förväntas utvecklas ytterligare relationer och samarbeten med både det lokala näringslivet och dina kollegor i den kommunala bolagsgruppen.
Trivseln är stark och man arbetar framåt tillsammans för bolagens bästa.
Bolagen
Västerviks Bostads AB är helägt av Västerviks kommuns Förvaltnings AB och är förstahandsvalet för boende och verksamhetsutövare i kommunen. I verksamheten äger kommunen 3 321 bostäder. Bolaget erbjuder även olika förvaltningstjänster som drift och service åt kommunens skolor, förskolor, kommunala verksamhetslokaler och lokaler för äldreomsorg.
Systerbolaget Tjustfastigheter är också det helägt av Förvaltnings AB och har som fokus att effektivisera lokalförsörjningen för offentlig och privat verksamhet i kommunen. Bolaget förvärvar, bygger, utvecklar och förvaltar lokaler utifrån koncernnytta samt ekonomisk, ekologisk och social hållbarhet.
Båda bolagen är välskötta med stabil ekonomi och organisation och rustade för en framtida utveckling med mer engagemang i det lokala näringslivet och andra i affärsplanen satta mål.
Din profil
Du är en person som ser möjligheter och trivs att tänka brett i nya banor tillsammans och i samarbete med andra. Du har förmågan att se till och agera utifrån ett helhetsperspektiv och tar initiativ även i komplexa situationer. Du etablerar och utvecklar långsiktiga relationer och har förmågan att lyssna in och säkerställa lösningar som korresponderar på de behov ni fångar i verksamheten. Du sätter mål, bryter ner arbete i steg och delmål och kan både kravställa och följa upp på dessa, men också hantera oväntade situationer med bevarat lugn och fokus. Din självkännedom är god och du tar vara på dina egna och dina kollegors styrkor på bästa sätt för verksamheten och ert gemensamma uppdrag.
Specifikt ser vi också att intresset att bygga relationer och samarbeten utanför den egna verksamheten är centralt. Det behöver inte vara du som bygger dessa, men din roll och ditt intresse som ledande och drivande i detta arbete är viktigt.
Som du förstår lägger av ovan lägger vi stor vikt vid din personliga potential. Men det finns några specifika saker som vi tillsammans med kunden bedömer som nödvändiga och därmed krav att du har med dig in i rollen. Dessa är;
- Någon form av signifikant akademisk bakgrund, behöver ej vara examen
- Dokumenterad erfarenhet av att leda andra chefer
- Erfarenhet av att leda och/eller medverka i strategiskt ledningsgruppsarbete
- Erfarenhet av att leda och/eller ansvara för investeringsprojekt
- God kunskap i projekt- och /eller investeringskalkylering
- God svenska och engelska i tal och skrift.
Ansök redan idag!
För frågor gällande tjänsten eller rekryteringsprocessen vänligen kontakta ansvarigt rekryteringsteam som du ser nedan. Vi kommer i urvalet att nyttja personlighetstester. Du kommer också att tidigt i urvalet få del av och svara på hur du anser dig möta de skallkrav och meriterande aspekter som finns för tjänsten avseende utbildning, erfarenhet och kunskap. Vårt fokus kommer i ett första läge vara skallkraven och din personliga potential. Senare kommer naturligtvis personliga intervjuer med både oss och kund samt referenstagning ske.
Urval sker löpande under processen med ett uppehåll mellan v. 28-32. Sök tjänsten genom att klicka på ”ansök” och registrera dig i vår databas, detta för att följa riktlinjerna som gäller för GDPR. Hoppas att vi möts i processen! Karolin Loström som nås på 0721-47 92 36 eller på karolin.lostrom@unikresurs.se Jonas Henriksson som nås på 0767-78 15 05 eller på jonas.henriksson@unikresurs.se
Unik Resurs
Välkommen till Unik Resurs!
Din rekryterings- & utvecklingspartner i med- & motgång
Hos oss är du alltid välkommen att kontakta ansvarig rekryterare om du har frågor eller funderingar kring ett annonserat uppdrag.
Om inte detta uppdrag passar dig är du välkommen att kontakta oss så kanske vi kan hitta ditt drömjobb tillsammans. Vi känner regionen och vet var du kan göra bäst nytta med din profil.
Lycka till!
Kontaktpersoner på detta företaget
Kristina Lind
076-7781513
Carolina Aspdahl
011-4700673
Peter Ardenfors
Marie Johansson
0455-341515
Petra Meyer Gardelin
Susanne Appelqvist
0455-341511
Susanne Appelkvist
örjan Högberg
013-4708091
Petra Meyer Gardelin
013-470 80 83
Peter Ardenfors
013-470 80 84