Vendor Manager till SJ

Vendor Manager till SJ

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med på en spännande resa? Gillar du att ta stort eget ansvar och att proaktivt arbeta med att utveckla IT och affärsverksamhet?

SJ står inför en mängd spännande möjligheter och utmaningar de kommande åren. Just nu är vi i en förändrings- och expansionsfas och vi växer med allt fler affärsetableringar både i och utanför Sverige. Digital innovation står högt på agendan och kräver ett tätt samarbete mellan IT och affärsverksamhet. Som IT-organisation vässar vi nu vår kompetens och våra arbetssätt så att vi på ett snabbt och agilt sätt kan anpassa oss utifrån verksamhetens behov - idag och i framtiden.

Välkommen att göra skillnad på riktigt hos oss på SJ - årets grönaste varumärke 2020!



Vill du vara med och utveckla SJs leverantörssamarbeten inom IT? SJ är i en expansions- och förändringsfas och ditt bidrag inom leverantörsstyrning och framgångsrika samarbeten kommer vara viktigt för oss!

Inom SJ och vår IT-organisation arbetar vi aktivt med att förvalta och kontinuerligt utveckla våra relationer med våra IT-leverantörer. I rollen som Vendor Manager ansvarar du för leverantörsstyrning och avtalshantering för utvalda leverantörer, i tätt samarbete med övriga Vendor Managers. Ditt fokus är att implementera och driva samverkan med våra leverantörer, säkerställa leveranskvalitet och att aktivt bidra till att avtalade tjänster lever upp till dagens och morgondagens behov inom IT- och affärsverksamheten.

Som Vendor Manager stödjer du leveransorganisationen inom IT med beställarkompetens och deltar i upphandlingar och omvärldsbevakning. I rollen ingår att driva ständiga förbättringar i syfte att förenkla och etablera en enhetlig avtalsuppföljning och du utgör ett viktigt stöd till leveransorganisation vid uppföljning och leverantörsdialog. Förhandling och avtalsskrivande sker ofta tillsammans med inköp och juridik även om vi förväntar oss att du till stora delar känner dig bekväm att föra den dialogen på egen hand tillsammans med våra IT-leverantörer.

I dina arbetsuppgifter ingår bl a

* Styrning av avtal och leverantörer avseende ekonomi, prestanda och servicenivå
* Planera, genomföra och följa upp taktiska och strategiska leverantörsmöten samt utifrån behov delta i uppföljning av centrala tjänster på operativ nivå
* Övergripande följa upp att våra prioriterade/större leverantörer levererar enligt avtal
* Förhandla samt hantera kommersiella tolkningar
* Hantera eskaleringar från den operativa verksamheten
* Verka för ständiga leveransförbättringar tillsammans med våra leverantörer
* Delta i upphandlingar tillsammans med juridik- och inköpsfunktion
* Tillsammans med leveransorganisationen planera och genomföra samarbets- och innovationsaktiviteter med prioriterade/större leverantörer
* Bidra till SJs sourcingstrategi vilken bygger på en önskan om att utveckla utvalda leverantörsrelationer till partnerskap

Vill du vara med i vårt arbete för framtiden? Delar du våra värderingar, att vara pålitlig, enkel, mänsklig och härlig i allt du gör? Då är du den vi söker!

Om dig
För att vara framgångsrik i rollen krävs flera års arbetslivserfarenhet av leverantörsstyrning i större outsourcade IT-organisationer eller att du har motsvarande kompetens från leverantörssidan. Du har goda kunskaper om upphandling och leverantörsstyrning inom IT och IT-avtal samt en övergripande teknisk förståelse för IT-tjänster och system

Vi förväntar oss att du har högskoleexamen eller motsvarande samt att du har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift, på både svenska och engelska då flera av våra leverantörer har internationella team.

Som person är du självgående, drivande och van att ta initiativ. Du har ett positivt förhållningssätt samtidigt som du är uthållig, levererar enligt överenskommelse samt är van att leda förändring. Du är kommunikativ och lägger vikt vid att etablera och utveckla goda relationer och samarbeten såväl internt som externt.

Ansökan
I den här rekryteringen samarbetar SJ med Experis. Vid frågor är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Anki Snis, 08-508 954 53, anki.snis@se.experis.com.

Välkommen med din ansökan! Vi arbetar med löpande intervjuer så skicka in din ansökan omgående.

SJ för människor närmare varandra, varje dag. SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås. Koncernens 5400 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande - framtidens sätt att resa. Som marknadsledande tågoperatör knyter SJ ihop Sverige, Norge, liksom Skandinaviens huvudstäder och varje dag möts våra kunder och medarbetare på någon av våra 1500 avgångar från över 400 stationer. SJ ägs av svenska staten och har som uppdrag att driva lönsam persontrafik på järnväg.

Kontaktpersoner på detta företaget

Rekryteringsadministrationen SJ

Teija Korhonen, Gruppchef
010-751 5670
Bitte Tomasson
010-751 8110
Carola Hillberg, Gruppchef
010-751 5305
Gun Wiik, Gruppchef
010-751 6574
Ulf Andersson, Gruppchef
010-751 6586
Bengt Mörk, Gruppchef
010-751 8117
Lena Radeberg, Gruppchef
010-751 6138
Om du har frågor om ansökningsverktyget vänligen kontakta Charlotta Källgren, HR admin
010-751 5561
Anders Berggren, Gruppchef
010-751 6177

Sammanfattning

  • Arbetsplats: SJ AB
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 28 maj 2021
  • Ansök senast: 11 juni 2021

Besöksadress

Vasagatan 10
None

Postadress

Centralplan 19
Stockholm, 10550

Liknande jobb


IT-konsulter Försvarsverksamhet

IT-konsulter Försvarsverksamhet

20 december 2024

20 december 2024

Verksamhetsnära IT-specialist

Verksamhetsnära IT-specialist

20 december 2024