OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och jobba med Skatteverkets interna digitalisering och utveckling av vår digitala arbetsplats? Vi söker en verksamhets-/kravanalytiker till Administrativa avdelningens arbetsplatsenhet.
Vårt uppdrag är att skapa attraktiva arbetsplatser där lokaler, den fysiska och den digitala arbetsplatsen samverkar för en god arbetsmiljö. Vår drivkraft är att verka för en god användarupplevelse och det vi skapar ska ge verksamhetsnytta.
Om jobbet
Du arbetar främst med den digitala arbetsmiljön ur ett verksamhetsperspektiv. Du medverkar proaktivt till en kontinuerlig förbättring av våra tjänster och mobila enheter. Ditt arbete utgår från användarens förutsättningar och upplevelse samt utifrån ett helhetsperspektiv. Rollen ställer krav på att du kommunicerar tvärfunktionellt, det vill säga med flera olika delar av verksamheten. För att på så sätt säkerställa att alla intressenter och slutanvändare får ut önskad nytta. När behovet av utvecklingsprojekt identifierats är det din uppgift att involvera intressenter och utreda möjliga affärsnyttor genom intervjuer, workshops och fältstudier. Det ingår också att kartlägga, analysera och prioritera verksamhetens behov samt omvandla dessa till tydliga underlag för utvecklare och beslutsfattare.
Du tillhör arbetsplatssektion 4 på arbetsplatsenheten på Skatteverkets administrativa avdelning. På vår sektion är vi ca 15 kollegor. I sektionens ansvarsområde ingår även att arbeta med planering och utveckling av arbetsplatsernas utformning, både fysisk och digital. En av våra uppgifter är att fånga verksamhetens behov av tjänster som it-avdelningen levererar inom ramen för it-arbetsplats dvs dator, telefoni, digitala möteslösningar, samarbetslösningar och skrivare.
Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.
I det här jobbet ska du:
- vara utvecklingsinriktad och ha god problemlösningsförmåga
- ha ett intresse för digital utveckling
- vara flexibel och öppen för förändring
- kunna arbeta självständigt men också i team
- ha god kommunikationsförmåga och lätt för att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
- kunna analysera informationsflöden, se samband och avgränsa.
Du ska även ha:
- akademisk examen som är relevant för tjänsten
- ha dokumenterad aktuell erfarenhet av tjänstedesign.
Det är önskvärt att du har erfarenhet av kvantitativa metoder. Det är även önskvärt att du har dokumenterad erfarenhet av agilt arbetssätt tex inom ramverket SAFe samt gärna verktygskunskap i Jira.
Bra att veta
Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.
En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.
På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vår samhällsbärande roll, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.
När du ansöker bifogar du ditt cv. Vi använder inte personligt brev i våra rekryteringar och du ska därför inte bifoga det i din ansökan.
Välkommen med din ansökan!
Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.