Verksamhetsanalytiker till SPSM i Stockholm

Arbetsbeskrivning

Vill du bidra till Sveriges största kunskapsbank inom specialpedagogik? Vi på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, arbetar för att alla barn, elever och vuxenstuderande ska kunna utvecklas och nå målen i sin utbildning – oavsett funktionsförmåga. Vi erbjuder stöd till förskolor och skolor i hela landet som vill skapa lärmiljöer som är utvecklande och tillgängliga. Vi driver också flera specialskolor, fördelar statsbidrag och utvecklar läromedel. Myndigheten har cirka 1 200 medarbetare och verksamhet i hela landet.

Som medarbetare hos oss får du arbeta för allas lika värde i en organisation där delaktighet och engagerade medarbetare värderas högt. Vi ser ett stort värde i att ha medarbetare som mår bra och satsar därför mycket på friskvård och kompetensutveckling. Hos oss har du frihet att påverka ditt arbete. Mer om vad vi erbjuder kan du läsa på www.spsm.se/ledigajobb


Den grundläggande utgångspunkten för din yrkesroll är vår gemensamma statliga värdegrund som bygger på demokratiska principer. Som statsanställd arbetar du dessutom på medborgarnas uppdrag.

Vi söker nu en verksamhetsanalytiker till Verksamhetsstödsenheten.
Placeringsort är Stockholm men beroende på sökandes kompetens kan placering vid något av våra andra kontor komma ifråga.

Verksamhetsstödsenheten inrättades 1 januari 2019 som ett led i ett myndighetsövergripande förändringsarbete och omfattar för närvarande 17 medarbetare.

Verksamhetsstödsenheten tillhör verksamhetsområde Specialpedagogiskt stöd. Vi ger stöd till verksamhetsområdets chefer så att de kan fokusera på ledarskapet och till våra medarbetare så att de kan fokusera på våra målgruppers behov. Vi ger bland annat stöd inom områdena ekonomi- och verksamhetsstyrning, ekonomiadministration, personaladministration, bidragshantering samt inköp och upphandling.

Då myndigheten finns inom stora delar av landet använder vi Teams, Skype och Zoom för arbete och möten på distans. Resor i tjänsten kan förekomma.


ARBETSUPPGIFTER
Inom funktionen verksamhetsstyrning ska verksamhetsanalytikern tillsammans med kollegor som exempelvis verksamhetscontroller stödja chefer inom verksamhetsområdet. Du kommer att arbeta med att sammanställa och analysera verksamhetsdata och utifrån detta påvisa trender, variationer och samband. I rollen ingår även att följa upp statistik och verksamhetsdata i planerings- och uppföljningsverktyget Stratsys. En annan del av arbetet är att ta fram underlag och data till myndighetens årsredovisning. I ditt arbete kommer även ingå samarbete med andra enheter och funktioner i myndigheten både inom och utanför verksamhetsområdet. Även andra uppgifter som är utanför fokusområdet kommer att förekomma. Befattningen är nyinrättad och det kommer att finnas goda möjligheter att kunna påverka dess utformning.

Arbetsuppgifterna inom funktionen innebär bland annat att:
• Följa upp och analysera verksamhet, mäta effekter och hantera data.
• Hålla samman arbetet med, och kvalitetssäkra indikatorer inom verksamhetsområdet och vara ett stöd för verksamheten att ta fram nya indikatorer samt stödja verksamheten i att följa upp dessa.
• Vara ett stöd på övergripande nivå för hela verksamhetsområdet men också ett stöd för enskilda chefer och verksamheter.
• Utveckla arbetet med att förenkla uttag och bearbetning av data ur olika verksamhetssystem.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
• Akademisk examen på kandidat- eller högre nivå inom samhällsvetenskap eller statistik, alternativt kandidatexamen i annat ämnesområde som arbetsgivaren bedömer likvärdigt samt läst kurser i statistik på högskola eller universitet.
• Dokumenterad erfarenhet av att arbeta med att ta fram, sammanställa och analysera statistiska underlag.
• Dokumenterad erfarenhet av kvalificerat analysarbete.
• Dokumenterad erfarenhet av att i skrift sammanställa komplexa underlag, och förmedla och kommunicera statistiska analyser på ett lättillgängligt sätt för olika målgrupper.

Det är meriterande om du har:
• Arbetat i W3D3 och, eller andra program för hantering av stora mängder verksamhetsdata.
• Erfarenhet av liknande arbetsuppgifter på statlig myndighet eller inom kommunal förvaltning ses som meriterande

Personliga egenskaper:
Som person är du noggrann, systematisk och metodisk i ditt arbete. Du trivs med att hantera stora mängder verksamhetsdata och att identifiera mönster, trender, och skillnader i syfte att synliggöra viktiga områden. Du har förmåga att samarbeta med dina kollegor på ett prestigelöst och nyfiket sätt. Du delar med dig av dina kunskaper och har en vilja att lära dig av andra. Du trivs både med självständigt arbete och arbete i team tillsammans med andra. Du ser möjligheter i att arbeta tillsammans med andra på distans genom interaktiv teknik.


ÖVRIGT
Kontaktperson
I denna rekrytering samarbetar SPSM med Jefferson Wells. Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta Madeleine Wikström, enhetschef Verksamhetsstödsenheten på telefon 010-473 54 66. Har du frågor om din ansökan eller rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta Tom Jakobsen på telefon 0910-58 66 92 eller 070-270 27 67, e-post: tom.jakobsen@jeffersonwells.se

Fackliga företrädare:
Mari Garnwall
SACO-S
010-473 51 27
mari.garnwall@spsm.se

Jens Vendel
OFR/S
010-473 51 22
jens.vendel@spsm.se

Vid all rekrytering sätter vi värde på de kvalitéer som jämställdhet och mångfald tillför verksamheten. Utdrag från belastningsregistret ska visas upp inför anställning.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss denna gång alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Sammanfattning

Liknande jobb


23 december 2024

Erfarenhet av ekonomi/juridik- se hit!

Erfarenhet av ekonomi/juridik- se hit!

17 december 2024

Projektsamordnare

20 december 2024

Transaction Analyst

Transaction Analyst

19 december 2024