Verksamhetsanalytiker till SPSM i Stockholm

Verksamhetsanalytiker till SPSM i Stockholm

Arbetsbeskrivning

Vill du bidra till Sveriges största kunskapsbank inom specialpedagogik? Vi på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, arbetar för att alla barn, elever och vuxenstuderande ska kunna utvecklas och nå målen i sin utbildning - oavsett funktionsförmåga. Vi driver också flera specialskolor, fördelar statsbidrag och utvecklar läromedel. Myndigheten har cirka 1 200 medarbetare och verksamhet finns i hela landet.

Som medarbetare hos oss får du arbeta för allas lika värde i en organisation där delaktighet och engagerade medarbetare värderas högt. Vi ser ett stort värde i att ha medarbetare som mår bra och satsar därför mycket på friskvård och kompetensutveckling. Hos oss har du frihet att påverka ditt arbete. Mer om vad vi erbjuder kan du läsa på www.spsm.se/ledigajobb



Den grundläggande utgångspunkten för din yrkesroll är vår gemensamma statliga värdegrund som bygger på demokratiska principer. Som statsanställd arbetar du dessutom på medborgarnas uppdrag.



Vi söker nu en verksamhetsanalytiker till Verksamhetsstödsenheten.
Placeringsort är Stockholm men beroende på sökandes kompetens kan placering vid något av våra andra kontor komma ifråga.



Verksamhetsstödsenheten inrättades 1 januari 2019 som ett led i ett myndighetsövergripande förändringsarbete och omfattar för närvarande 17 medarbetare.



Verksamhetsstödsenheten tillhör verksamhetsområde Specialpedagogiskt stöd. Vi ger stöd till verksamhetsområdets chefer så att de kan fokusera på ledarskapet och till våra medarbetare så att de kan fokusera på våra målgruppers behov. Vi ger bland annat stöd inom områdena ekonomi- och verksamhetsstyrning, ekonomiadministration, personaladministration, bidragshantering samt inköp och upphandling.



Då myndigheten finns inom stora delar av landet använder vi Teams, Skype och Zoom för arbete och möten på distans. Resor i tjänsten kan förekomma.



Arbetsuppgifter

Inom funktionen verksamhetsstyrning ska verksamhetsanalytikern tillsammans med kollegor stödja chefer inom verksamhetsområdet. Du kommer att arbeta med att sammanställa och analysera verksamhetsdata och utifrån detta påvisa trender, variationer och samband. I rollen ingår även att följa upp statistik och verksamhetsdata i planerings- och uppföljningsverktyget Stratsys. En annan del av arbetet är att ta fram underlag och data till myndighetens årsredovisning. I ditt arbete kommer även ingå samarbete med andra enheter och funktioner i myndigheten både inom och utanför verksamhetsområdet. Även andra uppgifter som är utanför fokusområdet kommer att förekomma. Befattningen är nyinrättad och det kommer att finnas goda möjligheter att kunna påverka dess utformning.



Arbetsuppgifterna inom funktionen innebär bland annat att:

* Följa upp och analysera verksamhet, mäta effekter och hantera data.
* Hålla samman arbetet med, och kvalitetssäkra indikatorer inom verksamhetsområdet och vara ett stöd för verksamheten att ta fram nya indikatorer samt stödja verksamheten i att följa upp dessa.
* Vara ett stöd på övergripande nivå för hela verksamhetsområdet men också ett stöd för enskilda chefer och verksamheter.
* Utveckla arbetet med att förenkla uttag och bearbetning av data ur olika verksamhetssystem.



Kvalifikationer

Vi söker dig som har:

* Akademisk examen på kandidatnivå inom samhällsvetenskap, utbildningsvetenskap, statistik eller annat ämnesområde som arbetsgivaren bedömer likvärdigt.
* Dokumenterad erfarenhet av kvalificerat analys- och utredningsarbete inom skolväsendet
* Dokumenterad erfarenhet av att i skrift sammanställa komplexa underlag, och förmedla och kommunicera statistiska analyser på ett lättillgängligt sätt för olika målgrupper.
* Dokumenterad erfarenhet av att arbeta med att ta fram rapporter, sammanställa och analysera statistiska underlag



VIKTIGT:
Läs hela annonsen och sök tjänsten direkt på myndighetens webbplats:
https://www.offentligajobb.se/jobad/verksamhetsanalytiker-till-spsm-i-stockholm_stockholm-stockholms-län-sverige_ae071a65-d059-425f-8300-70f65365f551



Sista ansökningsdag är den 15 jan 2023.

Om du har frågor kring tjänsten eller processen, kontakta rekryteringskonsult Tom Jakobsen på 070-270 27 67.

Kontaktpersoner på detta företaget

Carina Berg

Sara Enebrink
708543043
Sandra Karlsson

Fredrik Wernqvist

AnnaKarin Bergqvist
070-3772063
Anna Edemyr

Camilla Rippe
031-61 72 67
Marie Gutke

Linda Holmberg

Kholod Hindi

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Experis
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 9 januari 2023
  • Ansök senast: 16 januari 2023

Besöksadress

Bredåkravägen 2
None

Postadress

37200
1081, 37200

Liknande jobb


Har du erfarenhet av KYC eller AML?

Har du erfarenhet av KYC eller AML?

31 oktober 2024

31 oktober 2024

Projektledare Institut

Projektledare Institut

23 oktober 2024

Business Intelligence Analyst

Business Intelligence Analyst

22 oktober 2024