OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Försäkringskassan söker en verksamhetsansvarig till enheten för föräldraförmåner för området Bidrag till barnfamiljer (underhållsstöd, EU-familjeförmåner, barnbidrag och adoptionsbidrag).Enheten för föräldraförmåner hör till verksamhetsområdet Föräldraförmåner och arbetsskador inom avdelningen för försäkringsprocesser.Avdelningen ansvarar för expertkunskap inom socialförsäkringsområdet, utveckling och förvaltning av styrande dokument och processer som behövs för att uppnå en effektiv och ändamålsenlig handläggning av socialförsäkringen.Till avdelningens ansvarsområde hör också att samverka kring socialförsäkringen på nationell nivå, styrningen av myndighetens attitydpåverkande åtgärder samt beställning av IT-stöd.Arbetsuppgifter och ansvar Enheten för föräldraförmåner är indelat i tre försäkringsområden som i det dagliga arbetet leds av tre verksamhetsansvariga.Varje område består av en grupp på ca 5-7 verksamhetsutvecklare samt ett processteam.Som verksamhetsansvarig har du ett resultat- och uppföljningsansvar och du ingår i enhetens ledningsgrupp.Du ansvarar för att leda och fördela det dagliga arbetet i din grupp och för att följa upp och utveckla försäkringsförmånerna inom ditt försäkringsområde.Du har ett strategiskt utvecklingsansvar för produkterna inom ditt område och du samordnar arbetet inom din grupp.Ditt ansvar omfattar bland annat arbetet med regelutveckling, regeringsuppdrag, implementering av lagändringar, försäkringsstöd till kundmötesorganisationen, kvalitetssäkring samt med uppföljningar, kvalitet och kontrollaktiviteter.I arbetet ingår också ansvara för processer, framtagningen av styrande dokument samt kravställning på IT-systemen.[ Kvalifikationer Som verksamhetsansvarig behöver du ha mycket goda kunskaper om politiska styrda organisationer, socialförsäkringen och hela eller delar av det aktuella försäkringsområdet.Arbetet förutsätter att du har erfarenhet och förmåga att leda kvalificerade medarbetare.Du behöver ha en mycket god administrativ förmåga och erfarenhet av att företräda i både små och stora sammanhang.Du kan skapa engagemang kring ditt område som en del av helheten samt har en förmåga att prioritera och uppnå resultat även under snäva förhållanden.Det är önskvärt att du har erfarenhet av processer och IT-kravställning utifrån ett verksamhetsbehov.Du som söker är bra på att se sammanhang och konsekvenser.Du har en mycket god analytisk förmåga och din förmåga att kommunicera är mycket god både muntligt och skriftligt.Du behöver även ha mycket goda kunskaper i engelska.För tjänsten krävs universitets- eller högskoleutbildning eller kompetens som bedöms likvärdig.Övrigt Anställningen är tillsvidare, heltid med tillträde omgående och med placering i Stockholm.Du behöver inte bifoga betygskopior och liknande till din ansökan, dessa tas med till en eventuell intervju.Skicka ansökan genom att klicka här nedan.