Verksamhetsansvarig för insamling av kommunalt avfall

Verksamhetsansvarig för insamling av kommunalt avfall

Arbetsbeskrivning

Norsjö kommun

Norsjöbygden är en plats som andas framåtanda, drivkraft och utveckling mitt i Västerbottens inland, med närhet till både kust och fjäll.


Här bor du familjevänligt, bra och billigt, har tillgång till en rik fritid och bra skolor. Föreningslivet bjuder på ett brett utbud av aktiviteter och här möter du mängder av engagerade eldsjälar. Att bo och verka i Norsjöbygden ger dig möjligheten att ha ett utvecklande arbete samtidigt som du har tid och resurser över till familj, vänner och intressen. Vår vision är att tillsammans skapa världens bästa vardag. 


Kommunens arbete genomsyras av kommunens värdegrund där positivitet, professionalitet, engagemang och respektfullhet är ledorden.




Treparten är en gemensam renhållningsnämnd som samverkat kring bostadsnära insamling av hushållsavfallet med sopbilar i de tre deltagande kommunerna Norsjö, Malå och Sorsele i tjugo års tid.

Kommunerna ha under det senaste året infört insamling av utsorterat matavfall och står nu redo inför att ta över insamlingsansvaret för förpackningar vid årsskiftet. 

Arbetsuppgifter
Tillsammans med chefer i samtliga tre samverkande kommuner arbetar du med att omforma verksamheten efter dess nya grundförutsättningar. Du ser till att vi skapar grunder för en verksamhet med fortsatt hög kvalitet, även efter den förändring som verksamheten står inför. Din anställning finns i Norsjö Kommun men stationeringsort är möjlig i alla de tre samverkande kommunerna.

Du växlar dagligen mellan de mer strategiska och de direkt operativa uppgifterna i verksamheten. Du leder, följer upp och utvecklar verksamheten och har personal-, ekonomi- och utvecklingsansvar. Du ansvarar för den dagligaverksamheten och sköter samordningen mellan berörda chefer i de samverkande kommunerna. 

Du är föredragande mot den politiska nämnden och omsätter antagna mål och beslut i praktisk handling. Det innebär att producera beslutsunderlag och att ha övergripande ansvar för planering, utförande, och uppföljning. Du ansvar för att politiska ärenden eller remisser som inte kan behandlas färdigt av nämnden bereds till respektive kommuns beslutande instans. Ditt arbete är starkt sammankopplat med de samverkande kommunernas egna avfallsorganisationer. 

Du planerar och genomför, tillsammans med kommunikatörer i de tre samverkande kommunerna, informationskampanjer och sköter dialog med avfallskollektivens medlemmar. Du bevakar det som sker både regionalt och nationellt för Trepartens räkning inom avfallsområdet och deltar i de samverkansnätverk som Treparten ingår i. 

Kvalifikation

Vi söker efter en engagerad och kompetent medarbetare som kan hoppa in smidigt i rollen och snabbt sätta sig in i våra arbetsprocesser. Vi tror att du har en relevant utbildning på eftergymnasial nivå  eller tidigare erfarenhet inom logistik, transport eller miljö- och avfallsfrågor.

Till denna befattning är det meriterande om du har tidigare erfarenhet av chefs- eller ledarskapsuppdrag samt kundrelationer. Det är även en merit om du har kunskap om avfallsförordningen eller miljöbalken.

Tjänsten kräver att du kan uttrycka dig väl i tal och skrift samt har en god administrativ förmåga och ett strukturerat sätt. Det är även av största vikt att du har goda kunskaper inom datoranvändning och olika programvaror samt har förmågan att arbeta i team. Personlig lämplighet värderas högt. 

Övriga upplysningar
Avfallsbranschen är inne i en mycket spännande fas just nu och du har här chans att vara del i tre kommuners utvecklingsresa. Urval sker löpande, vänta inte med din ansökan. Provanställning kan komma att tillämpas. 

Vi värnar om våra medarbetares välmående och du som anställd har möjlighet att ta del av kommunens omfattande förmånspaket med bland annat möjlighet till friskvård på arbetstid, flexibel arbetstid och löneväxling.

Är du nyexaminerad? Tveka inte att söka! Vid rätt person kan vissa delar av tjänsten anpassas. Vi ser framemot att träffa ambitiösa nyexaminerade som vill vara med och forma vår framtid. Hos oss kan du växa och utvecklas professionellt. 

Vi har gjort vårt medieval för rekrytering och undanber oss därför kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Trepartens renhållningsnämnd
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 16 april 2024
  • Ansök senast: 15 maj 2024

Liknande jobb


20 december 2024

Enhetschef till Bygg- och trafikenheten

Enhetschef till Bygg- och trafikenheten

20 december 2024

Chefer till förvaret i Mölndal

Chefer till förvaret i Mölndal

20 december 2024