OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Hos oss får du ett spännande, intressant och roligt jobb, eftersom vi är engagerade och har arbetsuppgifter som varierar! Det finns alltid möjlighet att utvecklas och du är aldrig ensam för vi vill ta tillvara vår gemensamma kunskap på bästa sätt. Vi tycker också att det är viktigt att du hittar en balans mellan jobb och fritid. Vi lovar att du kommer att bidra med samhällsnytta för både företag och medborgare i Sverige.
Om jobbet
Är du en driven person som vill vara med och forma framtidens intag av fordonsrelaterade skatter och avgifter – då kommer du trivas hos oss. Du erbjuds ett utvecklande arbete i en miljö präglad av utveckling och nytänkande.
Som verksamhetsarkitekt är du med och formar processer, förmågor, tjänster och dess system för skatter och avgifter inom Transportstyrelsen. Du jobbar i detta tillsammans med bl.a. avdelningsledning, verksamhetsutvecklare och it-arkitekter i gränssnittet mellan verksamhet och teknik.
Du kommer att
• ha en övergripande roll och vara rådgivande och stödjande vid IT-beslut, problemlösning och frågor rörande strategiska arkitekturella frågeställningar
• ansvara för att aktivt driva och delta i forum som bereder, planerar och beslutar i olika arkitekturfrågor
• ansvara för att ta fram underlag och analyser till avdelningens ledningsgrupp inför beslut
• leda workshops och seminarier
• som sakkunnig och tillsammans med våra verksamhetsutvecklare vara avdelningens expert på verksamhetsregler och våra nya och befintliga processer.
Din uppgift är också att genom både beprövade och nya metoder stärka verksamheten med nya perspektiv.
Om du ska trivas hos oss…
...behöver du kunna lyfta blicken, se helheten och tänka långsiktigt. Eftersom du är vårt ansikte utåt ska du kunna representera vår verksamhet på ett bra sätt. Vi vill att du tar ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för våra olikheter.
Du måste ha
• relevant akademisk utbildning inom it-området eller annan motsvarande utbildning som vi bedömer likvärdig
• erfarenhet av att arbeta med verksamhetsarkitektfrågor både på strategisk och operativ nivå
• flerårig erfarenhet av verksamhetsutveckling och god kunskap i informations- och processmodulering
• god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på såväl svenska som engelska samt förmåga att kommunicera med olika målgrupper.
Det är meriterande om du också
• är certifierad verksamhetsarkitekt
• har erfarenhet från statlig verksamhet med stora ekonomiska flöden
• har erfarenhet av att arbeta med komplexa verksamhetsprocesser och dess it-system
• har förståelse för förvaltningsmodellen PM3 har erfarenhet från it-verktyg/metoder såsom Lean eller Six-Sigma, agil utveckling, TOGAF och EA-arkitektur
• har arbetat med it-arkitektur och/eller förvaltning och utveckling av it-system
• har god kunskap om informationssäkerhet.
Vi vill att du
• är en god kommunikatör som kan skapa engagemang och verka för samarbete och delaktighet
• är förändringsinriktad och mål- och lösningsfokuserad
• är drivande och har en helhetssyn
• är strategisk, strukturerad och analytisk i ditt arbetssätt
• har öppet sinne, nyfikenhet och vilja att utveckla och utvecklas i takt med verksamhetens förändring.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Vill du veta mer?
Anställningen är tillsvidare med placering i Örebro. Vi tillämpar normalt provanställning.
Du är välkommen att kontakta
tf sektionschef Jonas Maran på 010-49 56 253, jonas.maran@transporstyrelsen.se
Sektionschef Eva Lexon på 010 – 495 61 02, eva.lexon@transportstyrelsen.se
Saco, Gunilla Edwertz och ST, Anna Malmborg nås via vår växel på 0771-503 503.
Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.
Välkommen med din ansökan
Vi behöver din ansökan senast den 31 december 2016 märkt med referensnummer TSG 2016-3702. Du ansöker via vår webbplats och vi vill att du bifogar ditt CV och ett personligt brev. Vi gör första urvalet utifrån de frågor som du får svara på i vårt e-rekryteringssystem. Vi kan komma att använda urvalstest i vår urvalsprocess.
Kort om Transportstyrelsen
Antal anställda:
Ca 1 870.
Verksamhetsområden:
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.
Verksamhetsorter:
Vi har medarbetare på 14 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.
Huvudkontoret ligger i Norrköping.
Läs mer om Transportstyrelsen
Kort om skatte- och avgiftsavdelningen:
Skatte- och avgiftsavdelningen tar in skatter och avgifter. Vi besvarar frågor från allmänheten och handlägger ärenden om bland annat ägarförhållanden, fordonsskatt och trängselskatt. Vi arbetar också med ursprungskontroll vid import av fordon. Vi finns i Arjeplog, Borlänge, Visby och Örebro och har ca 340 medarbetare.