OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi får samhället att fungera för människor på väg, på spår, i luften och på sjön. Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid.
Om jobbet
Avdelning Fordonsinformation har en bred och spännande verksamhet där vi bland annat arbetar med Sveriges fordonsregister, uppbörd av skatter och avgifter, viktiga projekt för avdelningen, myndigheten och Sverige. Hos oss får du ett spännande, intressant och roligt jobb, eftersom vi är engagerade och har arbetsuppgifter som varierar!
För att nå större framgång i våra olika leveranser söker vi nu en person som är driven och som vill vara med och forma framtidens register och uppbörd av skatter och avgifter. Du erbjuds ett utvecklande arbete i en miljö präglad av utveckling och nytänkande. Som verksamhetsarkitekt är du med och formar processer, förmågor, tjänster och dess system på vår avdelning. Du jobbar bland annat tillsammans med övriga verksamhetsarkitekter inom avdelningen, verksamhetsutvecklare och it-arkitekter i gränssnittet mellan verksamhet och teknik.
Som verksamhetsarkitekt ingår du även i Transportstyrelsens verksamhetsarkitekturforum där du samarbetar med myndighetens övriga verksamhetsarkitekter.
Hos oss är du viktig
Gillar du att jobba tillsammans med andra och vill du utvecklas i din yrkesroll? Hos oss kan du förvänta dig karriärsutveckling, ett förtroendefullt chefs- och medarbetarskap och ett hållbart arbetsliv. Vi är en trygg arbetsgivare som månar om din hälsa med tid för friskvård på arbetstid, flexibla arbetstider, väl tilltaget antal semesterdagar och lediga klämdagar.
Läs mer om hur det är att jobba på Transportstyrelsen
Du kommer att
• vara rådgivande, kravställande och stödjande vid it-beslut, problemlösning och frågor rörande strategiska arkitekturella frågeställningar
• delta i forum som bereder, planerar och beslutar i olika arkitekturfrågor
• ansvara för att ta fram underlag och analyser
• leda workshops och seminarier
• vara ett stöd och guide till våra verksamhetsutvecklare i framtagning av verksamhetsregler, processer och informationsmodeller
• genom både beprövade och nya metoder stärka verksamheten med nya perspektiv
Du måste ha
• en relevant akademisk utbildning för rollen eller annan motsvarande utbildning som vi bedömer likvärdig
• erfarenhet av att arbeta med verksamhetsarkitektfrågor både på strategisk och operativ nivå
• flerårig erfarenhet av verksamhetsutveckling och god kunskap i informations- och processmodulering
• god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift samt förmåga att kommunicera med olika målgrupper
• erfarenhet av modelleringsverktyg (ex. Sparx Enterprise Architect)
Det är meriterande om du också har
• erfarenhet av att arbeta med komplexa verksamhetsprocesser och dess it-system
• erfarenhet av arbete enligt agila metoder
• arbetat med it-arkitektur och/eller förvaltning och utveckling av it-system god kunskap om informationssäkerhet
• certifikat som verksamhetsarkitekt
Vi vill att du
• är en god kommunikatör som kan skapa engagemang och verka för samarbete och delaktighet
• är förändringsinriktad och mål- och lösningsfokuserad
• är drivande och har en helhetssyn
• är strategisk, strukturerad och analytisk i ditt arbetssätt
• har öppet sinne, nyfikenhet och vilja att utveckla och utvecklas i takt med verksamhetens förändring
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Mer information
Anställningen är tillsvidare med placering i Örebro. Tillsättning enligt överenskommelse. Vi tillämpar normalt provanställning.
Vid frågor är du välkommen att kontakta sektionschef Kenneth Abrahamsson, 010-495 52 87 kenneth.abrahamsson@transportstyrelsen.se.
Saco, Astrid Edlund och ST, Jannike Jansson nås via vår växel på 0771-503 503.
Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.
Ansök
Ansök via vår webbplats och bifoga ditt CV samt ett personligt brev märkt med referensnummer TSG 2022-5820. Vi behöver din ansökan senast den 23 juni 2022. Vi gör första urvalet utifrån de frågor som du får svara på i vårt e-rekryteringssystem och kan komma att använda urvalstest.
Välkommen att bli vår nya kollega!
Kort om Transportstyrelsen
Antal anställda:
Ca 1 870.
Verksamhetsområden:
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.
Verksamhetsorter:
Vi har medarbetare på 12 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.
Huvudkontoret ligger i Norrköping.
Kort om avdelning Fordonsinformation
Avdelning Fordonsinformation består av sex enheter: Staben, VTR, Uppbörd, Gemensamma funktioner, Utredning och Kundtjänst. Vi är cirka 440 medarbetare och finns i Örebro, Borlänge, Arjeplog och Visby.
Vi arbetar med att ta in skatter och avgifter samt ansvarar för fordonsregistrering. Vi tar fram e-tjänster och tillverkar olika kort och certifikat, till exempel körkort.