OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Riksantikvarieämbetet är den centrala myndigheten för frågor om kulturarvet och kulturmiljön. Kärnan i vårt uppdrag är att stärka och synliggöra kulturarvets betydelse för samhällets utveckling. Här arbetar cirka 250 personer som leder och stödjer arbetet med att bevara, använda och utveckla kulturarvet. Vi har verksamhet på flera orter i Sverige.
En av enheterna på informationsavdelningen är portföljenheten, vilken ansvarar för samordningen av myndighetens IT-relaterade verksamhetsutveckling och förvaltning samt ansvarar för myndighetens versamhets-, informations- och applikationsarkitektur. Som vår nya verksamhetsarkitekt är du placerad på portföljenheten.
Dina arbetsuppgifter
Som verksamhetsarkitekt kommer du delta i framtagande av representationer av verksamhetens nuläge, dess önskade läge och kommande övergångar mellan dessa lägen. Du kommer bland annat ta hjälp av processkartor, informationsflödes-beskrivningar, begrepps- och informationsmodeller på övergripande nivå. Vid behov tar du även hjälp av detaljerade process- och informationsmodeller för att stödja kravställning vid inköp och/eller egen utveckling på lägre nivå. Via dessa angreppsätt hjälper du till att översätta verksamhetens behov till lösningsförslag både för stora och små investeringar, på hög och låg nivå samt på kort och längre sikt.
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att
• driva utveckling och förvaltning av kulturarvssektorns övergripande verksamhets- och informationsarkitektur samt utveckla sektorns informationshantering, bland annat genom policys, riktlinjer och teknisk infrastruktur.
• stödja i policyfrågor kring digital informationshantering som exempelvis aggregering, tillgängliggörande och bevarande samt bidra med kunskap, utbilda och utgöra ett stöd för exempelvis verksamhetsutvecklare i modellering av verksamhetsprocesser, informationsflöden, begrepps- och informationsmodeller.
• stödja och delta i utvecklingsarbeten som bedrivs i samverkan tillsammans med andra aktörer inom kulturarvssektorn där Riksantikvarieämbetet utgör en samordnande och pådrivande kraft men endast sitter på en liten delmängd av såväl information som system. Stöd och deltagande sker av var och en efter förmåga och till var och en efter behov.
• stödja i utveckling av förmågor inom informationshantering som exempelvis grunddatahantering, metadatahanteringen och datakvalitetshantering.
• omvärldsbevaka och utbilda kring nya och förändrade direktiv inom verksamhetsarkitektur och digital informationshantering.
Din kompetens
Du har akademisk examen motsvarande kandidatnivå inom IT-området såsom systemvetare, dataingenjör eller motsvarande kunskap förvärvad på annat sätt.
Du har arbetat flera år med arkitekturfrågor, gärna på både övergripande och operativ nivå. Vi ser gärna att du är certifierad verksamhetsarkitekt.
Du har goda kunskaper inom begrepps- och informationsmodellering. För att lyckas med uppdraget krävs att du kan förstå och modellera verksamhetsprocesser, information och informationsflöden.
Du har har erfarenhet att leda workshops med både verksamhets- och IT-experter som deltagare.
Det är meriterade om du har kunskaper om kulturarvsdata och standarder inom ABMK- sektorn (Arkiv, Bibliotek, Musei och Kulturarv) och/eller hantering av geodata inom samhällsbyggnadsprocessen och standarder inom geodataområdet.
Har du fler verkyg i lådan såsom förmågekartläggning, effektstyrning, nyttorealisering , värdeflödesanalys eller liknande ser vi även det som meriterande.
Har du kunskap och intresse för länkad öppen data (LOD) där data kan länkas till varandra och dela databeskrivningar/metadata på ett sätt som gör länkarna blir läsbara för datorer, så är det också meriterade.
Dina förmågor
Du kan sätta dig in i och växla mellan olika perspektiv och ser till hela verksamhetens bästa i beslut och handling. Du har ett genuint intresse för vad som sker både nationellt, men även internationellt kring trender och nya arbetssätt inom enterprise-, verksamhets-och informationsarkitektur och där du kan fånga upp dessa och omsätta till bruk i verksamheten.
Som person är du utåtriktad och socialt aktiv i yrkesmässiga sammanhang. Du samarbetar effektivt och är van vid att etablera och underhålla goda relationer med andra. Du har en god analytisk förmåga vilket innebär att du kan göra antaganden, dra slutsatser och utifrån dem driva, alternativt föreslå, åtgärder.
Vi fäster stor vikt vid den personliga lämpligheten och ser det som självklart att du bidrar till ett gott arbets- och samarbetsklimat.
Övrigt
Du kommer att vara anställd vid portföljenheten där du arbetar nära enhetens övriga arkitekter och produktledare.
Anställningen är en tillsvidareanställning med 6 månaders provanställning. Placeringsort är Visby med möjlighet till 50% distans. Välkommen att skicka in din ansökan med CV och personligt brev senast 2022-09-18. Märk din ansökan med refnr RAÄ-2022-2081.
Kontaktpersoner på detta företaget
Per Dahl, enhetschef
08/5191 8000
Therése Linder, personalhandläggare
08-5191 8000
Catrin Rigefalk, ST-Kultur
08-5191 8000
Malin Blomkvist, enhetschef
08/5191 8000
Karin Sterner, systemansvarig
08/5191 8000
Matilda Karlsson, SACO
08/5191 8000
Robert LANG, ST
08-5191 8000
Jesper Andersson
08-5181 8000
Anders Karlsson
08-5191 8000
Madeleine Juniwik
08-5191 8000