Verksamhetsarkitekt till energisektorn, Stockholm

Verksamhetsarkitekt till energisektorn, Stockholm

Arbetsbeskrivning

Om konsultuppdraget

- Ort: Stockholm
- Uppdragslängd: Ca. 12 månader
- Sista ansökningsdagen: ansök snarast
- Omfattning: 100%
- OBS! Det är viktigt att du uppfyller skall-kraven för att vi överhuvudtaget ska kunna offerera dig, annars förkastar beställaren vårt anbud omgående där både din tid resp. vår tid går till spillo.


Uppdragsbeskrivning

Kunden söker nu en verksamhetsarkitekt som vill arbeta med och säkerställa och utveckla verksamhetsarkitekturen. I rollen som verksamhetsarkitekt tillhör du enheten Verksamhetsutveckling. Enheten i sin tur tillhör avdelningen Finans vars uppdrag samlar funktioner som arbetar med styrning, stöd och samordning för hela verket.

Verksamhetsutveckling är en strategisk, styrande och stödjande funktion som i samverkan med verksamheten bland annat arbetar med förvaltning och utveckling av verksgemensamma ramverk, metoder och verktyg. På enheten Verksamhetsutveckling finns tre olika arbetsområden: Projektstyrning, Processtyrning & Verksamhetsarkitektur samt Verksamhetsutvecklingsprojekt. Enheten verkar för ett helhetsperspektiv.

I tjänsten som verksamhetsarkitekt ska du verka för ett helhetsperspektiv och säkerställa en verksgemensam verksamhetsarkitektur. Detta gör du bland annat genom att utveckla, koordinera och leda synkroniseringsaktiviteter, tillsammans med andra medarbetare inom enheten, i samråd med divisioner, andra gemensamma funktioner och IT. Dessutom har du möjlighet att bidra tillutvecklingen genom att initiera, leda eller delta i olika verksamhetsutvecklingsprojekt.

Rollen ställer krav på förmåga att driva arbete framåt samtidigt som du behöver kunna anpassa prioritering och utveckling till vad som blir effektivast i det enskilda fallet.

Arbetsuppgifter:

- Verka för en ändamålsenlig verksamhetsarkitektur i samverkan med övrig verksamhet och IT.
- Planera, initiera och driva arbete, initiativ, forum och workshops kring verksamhetsarkitektur.
- Förvalta, vidmakthålla och utveckla ramverk, arbetssätt och stöd inom området.
- Planera, initiera och driva arbete och workshops kring begrepps- och informationsmodellering.
- Delta och stötta i arbete kring processer och processmodellering.
- Eftersom enheten är under uppbyggnad finns det stora möjligheter att påverka rollens innehåll och fler arbetsuppgifter kommer tillkomma.


Obligatoriska kompetenser och erfarenhet (skallkrav):

ldning (Svenska kraftnät kan på begäran kräva in bevis för utbildning eller certifikat):

- Högskole-/universitetsutbildning 120p/180hp inom Systemvetenskap, Teknik eller Ekonomi alternativt motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt.
- Minst 5 års arbetslivserfarenhet av arbete med verksamhetsarkitektur.
- Minst 10 års erfarenhet att arbetat med informations- och/eller processmodeller samt arkitekturverktyg och om de processer som styr arkitekturarbetet.
- Minst 10 års erfarenhet av verksamhetsutvecklingsarbete i större organisationer.
- Mycket goda kunskaper i svenska och goda kunskaper i engelska.


Meriterande kompetenser och erfarenhet (börkrav):

- Verksamhetsarkitektcertifiering enligt Dataföreningen, IRM eller motsvarande
- Genomförd utbildning och exempel på tillämpning av verksamhets-/processutvecklingsmetodik och någon eller några notationer - gärna Astrakan, BPMN
- Utbildning i och/eller erfarenhet av tillämpning av PPS som projektstyrmodell
- Praktisk erfarenhet av att moderera och leda flera workshops, såväl digitala som fysiska
- Användarerfarenhet, under minst 3 månader, av Sparx som EA-verktyg


Önskemål om personliga egenskaper:

- God samarbetsförmåga och initiativförmåga
- Flexibel och anpassningsbar efter arbetsbelastning
- Utåtriktad och tydlig i sin kommunikation
- Ödmjuk och ha lätt för att skapa förtroende
- Arbetar självständigt och målinriktat
- Noggrann och ansvarstagande
- Förmåga att arbeta i grupp


______________________

Hur du kommer vidare

- Sök uppdraget genom denna annons
- Lägg in ett CV i word-format
- Vi återkopplar om något behöver kompletteras eller förtydligas.
- Återkoppling sker vanligtvis från Kunden till oss inom 10 arbetsdagar
från det att ansökningstiden utgått. Vi försöker återkoppla omgående till dig som kandidat snarast vi har ny information avseende din ansökan eller uppdraget. Skulle återkoppling dröja, vänligen kontakta oss genom att svara på det bekräftande mailutskicket i samband med din ansökan.


På uppmaning från beställare/slutkunder vill de inte att vi lämnar ut information om dem. En annan anledning är att Shaya Solutions lägger stor mängd tid som man på förhand inte får betalt för såvida inte uppdraget tillsätts, och därav kan vara återhållsamma med informationsdelningen av naturliga skäl.

Inför en eventuell intervju meddelas du om vilken Kunden är i god tid.

Om Shaya Solutions

Konsult- och kompetenspartner inom IT, Management och Teknik.

Vi lägger ett stort fokus på kund-/konsultpartnernöjdhet och kvalité i våra leveranser och verkar idag på 13 orter i Sverige med utgångspunkt i Stockholm.

Varmt välkommen att höra av dig vid frågor eller funderingar.

Annonsförsäljare undanbedes.

Kontaktpersoner på detta företaget

Joseph Öberg Shaya

Ellen Falkenström

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Shaya Solutions AB
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 26 augusti 2022
  • Ansök senast: 9 september 2022

Besöksadress

Frihamnsgatan 8, Stockholm
None

Postadress

Frihamnsgatan 8
Stockholm, 11556

Liknande jobb


Tech Lead – Stockholm

Tech Lead – Stockholm

27 november 2024

26 november 2024