OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Om rådet för digitalisering av rättsväsendet
I september 2020 inrättades Rådet för digitalisering av rättsväsendet – en samverkan mellan 11 myndigheter inom rättsväsendet som syftar till att utnyttja de möjligheter som digitaliseringen ger i utvecklingen av brottmålsförfarandet och bidra till en effektiv och rättssäker ärendehantering, förbättrade möjligheter till analys och uppföljning och bättre service till enskilda. Till stöd för rådet har det inrättats ett kansli på Brå som kommer att ha en central roll i utvecklingen och koordineringen av rådets verksamhet. Kansliet är för närvarande under uppbyggnad och förväntas vara fullt bemannat med ca 5 personer under 2021.
Om jobbet
Som verksamhetsarkitekt/CIO på kansliet kommer du att ansvara för arbetet med förvaltning och utveckling av gemensamma artefakter för rättsväsendets informationsförsörjning och digitalisering. Arbetet innebär bl.a. att projektleda och samordna myndighetsgemensamma utvecklingsprojekt, ta fram förslag på arbetssätt, modeller och metoder för datahantering och informationslagring, samt att dokumentera, förankra, och samverka om framtagna förslag. Du kommer även att arbeta med verksamhetsutveckling och förändringsledning, bl.a. avseende samverkans- och arbetsformer för Rådets verksamhet. I arbetet ingår även omvärldsbevakning inom ansvarsområdet samt ny teknik såsom AI. Du kommer att få en unik chans att spela en central roll i utvecklingen av rättsväsendets informationsförsörjning och leda eller arbeta i team med flera kompetenser från olika aktörer.
Arbetet kommer att bedrivas i samverkan med de 11 myndigheter som ingår i Rådet, och du kommer att ha mycket kontakter med representanter från de olika myndigheterna. Då kansliet befinner sig i en uppstartsfas kommer det att finnas stora möjligheter att påverka utvecklingen av Rådets arbete.
Vi söker dig som har
- Högskoleutbildning inom systemvetenskap, dataingenjör eller annan it-inriktning, alternativt motsvarande som arbetsgivaren bedömer som likvärdigt.
- Minst 5 års arbetslivserfarenhet med liknande arbetsuppgifter. Du har mycket goda kunskaper om och erfarenhet av arbete med verksamhets- och informationsarkitektur, exempelvis med förmågor, processer, begrepps- och informationsmodeller.
- Du har också erfarenhet av arbete med digitalisering, verksamhetsutveckling och förändringsledning.
- Du har erfarenhet av både komplext och strategiskt arbete och har en god förmåga att skapa dig en helhetsbild och se samband och beroenden kopplat till bl.a. verksamhetsarkitektur, teknisk arkitektur, informatik, informationssäkerhet, juridik och utvecklingsmöjligheter.
- Du har erfarenhet av att leda workshops, eller andra arbetssätt för att nå fram till välförankrade resultat även vid målkonflikter. Du är van vid, och trivs med, att arbeta i team med olika kompetenser.
- Mycket god kunskap i svenska och god kunskap i engelska i tal och skrift. Förmåga och vana av att pedagogiskt presentera både muntlig och skriftlig information på möten eller andra forum, såväl internt som externt.
Det är meriterande om du har arbetat inom den offentliga förvaltningen eller i samverkan mellan flera organisationer och aktörer samt om du har erfarenhet av informationssäkerhet eller ny teknik såsom AI. Det är även meriterande om du är certifierad inom verksamhets- eller informationsarkitektur eller utbildad inom förändringsledning. Även erfarenheter av och kunskaper om rättsväsendet är meriterande.
Som personhar du god samarbetsförmåga och förmåga att skapa ett brett förtroende bland berörda myndigheter – arbetet innebär komplex myndighetssamverkan, kräver förståelse för olika uppdrag och roller och en förmåga att skapa samsyn. Du är resultatorienterad, initiativtagande, nyfiken, konstruktiv och drivande samt har en mycket god kommunikativ förmåga. Du trivs med att verka i en föränderlig miljö och i ett litet dynamiskt team. Du är strukturerad och har en god förmåga att prioritera. Stor vikt läggs vid de personliga egenskaperna.
Anställningen och ansökan
Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid. Vi tillämpar 6 månaders provanställning och individuell lönesättning. Brå vill ta tillvara de kvaliteter som en jämn könsfördelning och etnisk kulturell mångfald tillför verksamheten.
Närmare upplysningarlämnas av kanslichef Nils Fjelkegård tfn 08-527 58 514.F Facklig kontaktperson för ST är Linnea Abramowski tfn 08-527 58 423 och för Saco Li Hammar tfn
08‑518 32 429.
Välkommen med din ansökan senast den8 april 2021. För att söka jobbet klickar du på länken nedan. Ange diarienummer 2.1.1-0108/21 på ansökan.
Om Brottsförebyggande rådet
Brottsförebyggande rådet (Brå) har till uppgift att främja brottsförebyggande arbete genom utveckling, utvärdering, tillämpad forskning och information inom det kriminalpolitiska området. Myndigheten ansvarar också för Sveriges officiella kriminalstatistik. Inom ramen för regeringens jämställdhetspolitik har Brå i uppdrag att integrera ett jämställdhetsperspektiv i kunskapsproduktionen. Vi är cirka 150 medarbetare och finns på Tegnérgatan i centrala Stockholm.
Kontaktpersoner på detta företaget
Daniel Vesterhav
Petra Törnblom
0760-036080
Petra Törnblom
0760-036080
Anna Sellin
08-52758432
David Shannon
08-527 58 445
Nadja Bogestam
08-527 58 507
Lovisa Nilsson
08-527 58 497
Lovisa Nilsson
08-52758497
Lovisa Nilsson
08-52758497
Margareta Minnhagen
08-527 58 486