OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Försäkringskassan är en av Sveriges största myndigheter. Vi spelar en stor roll för den enskilde individen och för välfärden i det svenska samhället. Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.
På avdelningen Verksamhetsstöd finns verksamhetsområdet Utvecklingsstöd som har till uppdrag att stödja andra avdelningar inom Försäkringskassan i verksamhetsutveckling genom tjänstedesign, processkartläggning, informationsmodellering, verksamhetsarkitektur, produktionsstyrning och utveckling och förvaltning av handläggningsstödet.
Försäkringskassan har sedan lång tid tillbaka ett väl utvecklat arbete kring processer. Hälften av Försäkringskassans förmånsprocesser är också informationsmodellerade och framtagna utifrån en organisationsgemensam informationsmodell. Arbete har inletts med att ta fram förmågekarta för myndigheten.
Ansvar och arbetsuppgifter
Som verksamhetsarkitekt ansvarar du för utvecklingen och förvaltningen av verksamhetsarkitekturen. Du stödjer Försäkringskassan att nå sina mål och skapar förutsättningar för verksamheten att ta rätt beslut vid strategiska och taktiska vägval. Du använder verksamhetsarkitekturen för att kontinuerligt utveckla myndighetens verksamhet så att den blir hållbar och effektiv för de vi finns till för, på både kort och lång sikt.
Vi utökar nu det team som arbetar med utveckling av Försäkringskassans gemensamma informationsmodell (FKGI). Din roll som verksamhetsarkitekt blir primärt att bidra i det arbetet. Därutöver bidrar du till att processer och Försäkringskassans gemensamma informationsmodell (FKGI) används och är integrerade delar i verksamhets- och IT-utvecklingen.
Du arbetar tillsammans med bl.a. verksamhetsutvecklare, chefer och andra arkitekter. Du är representant för verksamhetarkitekturen såväl internt på myndigheten som externt och kan enkelt förklara nyttan av arkitekturarbete. Det dagliga arbetet utförs på både strategisk och operativ nivå. För att lyckas i detta jobb krävs erfarenhet och kompetens inom verksamhetsarkitekturområdet, specifikt en god erfarenhet av informationsmodellering och utveckling av en företags-/myndighetsövergripande informationsmodell, men också en vilja och förmåga att utveckla Försäkringskassan vidare inom det arkitektoniska området.
Vi söker dig som:
• Examen från högskola/universitet med systemvetenskaplig inriktning eller erfarenheter/kvalifikationer som bedöms likvärdiga
• Har aktuell erfarenhet av att arbeta som verksamhetsarkitekt samt med utveckling av en organisationsgemensam informationsmodell
• Har flerårig erfarenhet av verksamhetsutveckling med IT-inslag
• Har helhetsperspektiv och är van att arbeta resultatorienterat mot strategiska mål
• Har en mycket god pedagogisk och kommunikativ förmåga och kan analysera och förklara komplexa problem på ett enkelt sätt
• Har goda kunskaper gällande att leda informationsmodelleringsworkshops
• Självständigt planerar, driver och genomför aktiviteter
• Har mycket god samarbetsförmåga
Det är meriterande om du:
• Är certifierad verksamhetsarkitekt
• Har erfarenhet av informationsmodellering utifrån en organisationsgemensam informationsmodell
• Har erfarenhet av informationsmodellering enligt IRM:s metod
• Har erfarenhet av att etablera verksamhetsarkitektur i en stor organisation
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
En tjänst, heltid, tillsvidare. Provanställning kan bli aktuellt. Tillträde enligt överenskommelse. Placeringsort är Stockholm.
Kontaktpersoner
Rekryterande chef: Marlene Swindell, tel: 010-112 32 27, mobil: 072 464 15 09 (för frågor om tjänsten), tel. 010-116 92 45 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Bogumila Dragon tel. 010-112 34 32 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Annika Borg tel. 010-116 34 74 Saco-S: Cecilia Silverson, tel. 010-115 26 18. Seko: Johanna Grundström, tel. 010-115 30 44.
Ansökan
Har du skyddad identitet kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.
Välkommen med din ansökan senast den 2 juni. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan. När du söker tjänsten kommer du även att besvara en del urvalsfrågor.