OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Verksamhetschef
OMS:2015:44
Omsorgsförvaltningen, Östra området
Verksamheten riktar sig till äldre och personer med funktionsnedsättningar samt till personer med behov av hemsjukvård. Verksamheten är indelad i tre geografiska områden samt stöd- och serviceenheten. I förvaltningen finns också kost- och restaurangenheten, myndighetsenheten, riksgymnasiet och hjälpmedelscentrum i Östra Skåne. I stabsfunktionen finns under förvaltningschefen enheter med inriktning på ekonomi, personal, utveckling samt information och IT. Kommunen har infört fritt val i hemtjänsten.
Östra området är ett av tre geografiska områden med ca 33 000 invånare. Området har en årsbudget på omkring 300 miljoner och ca 700 anställda. Verksamheten omfattar stöd i ordinärt och vård- och omsorgsboende. Basorganisationen i området är de team, med mycket bred kompetens, som arbetar med fokus på kunden/brukaren. Nära verksamhetschefen arbetar bl a enhetchefer, ekonom och HR-specialist.
Förvaltningens ledarskap vilar på en humanistisk människosyn där tron på vår egen och andras förmåga, allas lika värde och möjlighet att utvecklas är självklar. Vi söker Verksamhetschef som delar våra värderingar och som aktivt vill leda oss in i framtiden.
Arbetsuppgifter
I arbete som Verksamhetschef har du ett strategiskt övergripande områdesansvar för verksamheten samt ansvar för utvecklingsarbetet inom vård- och omsorgsområdet. Där kvalitetsutveckling och verksamhetsutveckling i samarbete med medarbetarna är en naturlig del. I dina arbetsuppgifter ingår även ansvar för budget, uppföljning och bokslut. Vidare har du personal- och arbetsmiljöansvar och är verksamhetschef enligt hälso- och sjukvårdslagen. Som verksamhetschef sitter du med i ledningsgruppen.
Kvalifikationer
Du har akademisk examen med social inriktning, samhällsvetar- eller socionomprogrammet alternativt högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Rollen kräver att du har erfarenhet från arbete som ledare där budget, personal och arbetsmiljö ingår. Har du ledarskapsutbildning är det meriterande. Vidare ska du ha kunskap om de lagar och avtal som styr verksamheten samt erfarenhet av verksamhetsutveckling och kvalitetsarbete. Arbetet kräver erfarenhet av vård- och omsorg samt erfarenhet av kvalificerat arbete i politiskt styrd organisation. Arbetet kräver även B-körkort och god datorvana.
Du är en strategisk och utvecklingsfokuserad person som är mål- och resultatinriktad. Det är viktigt att du har god samarbets- och kommunikationsförmåga som präglas av tydlighet och lyhördhet. Din förmåga till helhetssyn, din beslutsamhet och delegationsförmåga kommer väl till pass i arbetet. Även din tillit, initiativkraft och prioriteringsförmåga kommer att behövas.
I arbetet ingår kommunikation och dokumentation som kräver att du kan uttrycka dig väl i tal och skrift och klara av att agera i offentliga sammanhang.
Anställningsvillkor
Tillsvidare, 100% med tillträde enligt överenskommelse.
För mer information, ta kontakt med
Lars-Åke Nordin, Förvaltningschef, 044-13 68 01
Carina Sickeldal, Vision, 044-13 48 83
Rebecca Lejon, Kommunal, 044-13 48 80
Britt-Inger Witzell, Vårdförbundet, 0733-13 48 84
Gert Nilsson, SACO, 044-13 62 63
Sista ansökningsdatum
2015-03-22
Är du intresserad
Välkommen med din ansökan nedan via extern länk eller vår hemsida www.kristianstad.se/jobb tillsammans med CV och personligt brev. Behöver du hjälp när du ska lägga upp din ansökan, kontakta handläggare Katerina Jernek, 044-13 68 34.
Kontaktpersoner på detta företaget
Marie Ohlander, rektor
0733-13 43 38
Pia Hartman Melander, Förskolechef
0738-858191
Lena Rooth-Norén, enhetschef
044-13 54 24
Veronica Svensson, enhetschef
044-13 57 58
Elsie Sjöö, enhetschef
044-13 55 54
Mattias Jönsson, Rektor
0733-13 65 05
Agneta Ekner Carlsson
044-135863
Margareta Melin, enhetschef
044-13 62 17
Jan Herngren, rektor H1
0733-13 60 55
Ingrid Priemer, administrativ chef
044-13 59 21