Verksamhetschef Boende och hemlöshet

Verksamhetschef Boende och hemlöshet

Arbetsbeskrivning

Socialförvaltningen Sydväst är en av fyra socialförvaltningar i Göteborgs Stad med runt 900 medarbetare. I stadsområdet Sydväst bor cirka 120 000 invånare och området stäcker sig från Billdal till Högsbohöjd och till södra skärgården. Förvaltningens uppdrag är att barn, unga och vuxna ska kunna leva ett tryggt och självständigt liv och att barn och unga har en rik fritid. Förvaltningen jobbar också för att stötta personer i hemlöshet till ett varaktigt boende. Genom samverkan med civilsamhälle, lokalt näringsliv och andra aktörer ska vi öka folkhälsan och tryggheten i området.

I socialförvaltningen Sydväst vill vi ta tillvara på engagemanget hos alla medarbetare. Hos oss kan du påverka både ditt eget jobb och andras liv.

ARBETSUPPGIFTER
Avdelning boende och hemlöshet står inför ett stort utvecklingsarbete och därför vill vi nu förstärka vår avdelnings ledningsgrupp med ytterligare en verksamhetschef som kommer ha ansvar för utvecklings- och stödprocesser. Verksamhetschefen kommer ingå i avdelningens ledningsgrupp och ansvara för medarbetarna inom kvalitet- och utvecklingsgruppen samt den administrativa enheten. Det kan även tillkomma ytterligare uppdrag utifrån de behov som uppstår under avdelningens förändringsarbete som kommer genomföras. Tillsammans med medarbetarna inom verksamhetsområdet ansvarar verksamhetschefen för att:
• Samordna, driva och stödja verksamheterna utifrån förändringar i målgrupper och behov. Bidra i framtagandet av ny kategoriplan för vuxen och kommande implementering av den och arbetet med att tydliggöra gränssnittet mellan socialförvaltningarna, förvaltningen för funktionsstöd samt äldre-, vård och omsorgsförvaltningen.
• Samordna planering, uppföljning och analys inom avdelningen. Sammanställning av nyckeltal och underlag för analys inför analysmöten och arbete med verksamhetsplanering och uppföljning.
• Samordna avdelningens tjänsteutlåtanden.
• Samordna det systematiska kvalitetsarbetet hålla ihop planeringen av granskningar och egenkontroll, sammanställning av underlag, samordning av arbetet med avdelningens kvalitetsrapport och samordna arbetet med styrande dokument för avdelningen.
• Ansvara för den administrativa enheten och samordna avdelningens behov av administrativt stöd och tydliggöra gränssnitt med övriga funktioner inom förvaltningen samt kvalitetssäkra avdelningens följsamhet till de administrativa processerna.
• Samordna avdelningens övergripande arbetsmiljöarbete och andra HR-relaterade frågor så som arbetet med avdelningens samlade kompetensutvecklingsplan, inventering av behov och planering av kompetensutvecklingsinsatser samt samordning av introduktionsprogram för nyanställda och praktikanthantering.
• Samordning av fastighetsprocesser t ex input till den långsiktiga lokalplanen när det gäller behov av framtida verksamhetslokaler och underhållsplan, projektledning vid stora flyttprocesser, stöd till chefer i fastighetsfrågor.
• Samordning av avdelningens kommunikationsrelaterade frågor.
• Samordning av omvärldsbevakning för området både forskning och förändringar i lagstiftning, jämförelser med andra länder och städer för lärande. Strukturera och systematisera för att avdelningens ledningsgrupp ska ha bra beslutsunderlag.

KVALIFIKATIONER
Tjänsten kräver examen från högskola eller universitet inom det sociala området eller annan inriktning som arbetsgivaren bedömer lämplig.

Det är ett krav att du har flera års erfarenhet som chef. Det är meriterande om du varit chef för chefer och har erfarenhet av att leda och utveckla processer. Vi ser gärna att du har erfarenhet av att arbeta med insatser för de målgrupper som lever i hemlöshet, med beroende och psykisk ohälsa. Kunskap om Göteborgs stads samverkansavtal är meriterande. Uppdraget ställer stora krav på att förstå stora och komplexa sammanhang för att kunna bidra till att skapa strukturer och driva frågor på strategisk nivå. Du behöver även ha erfarenhet av arbete med implementering av förändringar och hur det görs för att bli framgångsrikt även på operativ nivå.

Som person är det viktigt att du har en värdegrund som utgår från alla människors lika värde och att du möter alla med respekt. Du har ett starkt fokus på dem vi finns till för och bidrar aktivt till en kultur som präglas av acceptans och förståelse för de personer som behöver vårt stöd. Det är naturligt för dig att involvera brukarna i verksamhetens utveckling och du har alltid med dig brukarperspektivet i ditt beslutsfattande.

Du kan på ett effektivt sätt identifiera och analysera kärnan i ett problem samt föreslå möjliga lösningar. Du har förmåga att se samband och kan dra logiska slutsatser utifrån begränsad och/eller komplex information. Du har förmåga att arbeta tillsammans med andra för att utföra uppgifter och nå mål. Genom att vara intresserad och skapa förståelse för andra verkar du för ett respektfullt arbetsklimat. Du förstår det gemensamma uppdraget, agerar utifrån det och bidrar till helheten. Du arbetar effektivt under stress, kan balansera olika krav och behåller lugnet i svåra situationer. Du skiljer på sak och person och kan ta välgrundade beslut under tidspress. Du söker och tar fasta på möjligheter att tänka nytt i arbetsrelaterade sammanhang och detta kan omsättas i praktiken samt leda till förbättringar. Du håller dig uppdaterad genom omvärldsbevakning och du reflekterar regelbundet över vad som behöver utvecklas i din verksamhet. Du upprättar tydliga mål och planerar aktiviteter och projekt i god tid. Du använder tiden effektivt och arbetar systematiskt, organiserat och metodiskt. Du ser till att arbetet slutförs och följer upp resultatet.

Sammanfattning

Liknande jobb


2 september 2024

Biträdande enhetschef LSS grupp- och servicebostäder

Biträdande enhetschef LSS grupp- och servicebostäder

15 juli 2024

1 juli 2024