OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi är alla olika. Vi är alla också lika och har samma rätt till ett tryggt hem, en meningsfull sysselsättning och att känna oss värdefulla. Då utvecklas vi och kan delta i samhället. Förvaltningen för funktionsstöd bedömer behov och ger stöd till de som har rätt till det. Personer med funktionsnedsättning ska kunna leva ett gott och självständigt liv. Ett liv som alla andra.
Med 6 000 medarbetare är vi Sveriges största funktionsstödsförvaltning. Vi fattar beslut om och arbetar inom boende med särskild service, daglig verksamhet, sysselsättning, boendestöd, personlig assistans, olika former av avlastning, stöd och ledsagning. Vi arbetar aktivt med att utveckla och sprida kunskap inom Göteborgs Stad och till andra. På så sätt blir vi alla bättre på att förstå behov och ge rätt stöd. Tillsammans ser vi till att fler kan leva ett gott och självständigt liv som alla andra.
Välkommen att bli en av oss! Du är Göteborg.
ARBETSUPPGIFTER
Vill du vara med och stärka funktionshinderområdet som ett eget kunskapsfält, förbättra livsvillkoren för våra målgrupper och driva utvecklingen inom Sveriges största förvaltning för funktionsstöd? På förvaltningen för funktionsstöd tar vi chansen att bidra till kunskapsutveckling och forskning inom vårt verksamhetsområde.
Förvaltningen är nu inne på sitt fjärde år och har noggrant utvärderat organisationen för att bättre möta framtidens behov. En ny organisationsstruktur kommer att träda i kraft i februari 2025.
Det blir två utföraravdelningar som ansvarar för att verkställa insatser enligt Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, LSS. Varje avdelning har cirka 100 chefer, inklusive 9 verksamhetschefer. Nu söker vi fyra engagerade verksamhetschefer som med energi vill vara med och forma framtidens boende, boendestöd och daglig verksamhet för personer med funktionsnedsättning.
Din närmsta chef är Avdelningschef och i ledningsgruppen finns dina kollegor som tillsammans har uppdrag för förvaltningen som helhet. Ditt ansvar omfattar samverkan och samordning inom förvaltningen, ekonomisk stabilitet, ökad verkställighet samt att säkerställa kvalitet med särskilt fokus på brukarnas delaktighet och självständighet. Du leder en egen ledningsgrupp bestående av enhetschefer och metodutvecklare, med uppdraget att driva verksamheten framåt och förbättra situationen för våra målgrupper. I ditt uppdrag ingår även ordförandeskap i verksamhetsområdets lokala samverkansgrupp.
Förvaltningen står inför utvecklingen av flera strategiska områden såsom kompetensförsörjning, kvalitetsarbete, digitalisering, välfärdsteknik, självbestämmande och likvärdigt stöd för brukarna. Du förväntas spela en aktiv roll i dessa utvecklingsinsatser och leda ditt verksamhetsområde med fokus på dessa områden.
Dessutom förväntas du bidra till vårt ambitiösa ledarutvecklingsarbete för förvaltningens samtliga chefer. Vi är övertygade om att ledarskapet är avgörande för att nå resultat. I förvaltningen har vi fokus på att leda utifrån förvaltningens ledarfilosofi vilket innebär att Göteborgs Stads förhållningssätt syns i ditt ledarskap - det ska märkas att du tänker nytt, du bryr dig, du vet vem vi är till för och du arbetar tillsammans.
KVALIFIKATIONER
Du är välkommen med en ansökan om du har en för området relevant högskoleexamen motsvarande minst 180 hp. Du ska även ha erfarenhet av ledning på strategisk nivå i en politiskt styrd organisation. Om du tidigare har varit chef över chefer är det meriterande. Det är även meriterande att du har tidigare erfarenhet av verksamhetsområdet och att du är förtrogen med de lagstiftningar som är aktuella för området, primärt LSS och SoL, samt HSL.
Du ska ha arbetat aktivt för förtroendefulla relationer med fackliga representanter. Du tillämpar tillitsbaserad styrning och ledarskap i ditt nuvarande uppdrag och trivs med det.
Viktiga egenskaper som verksamhetschef är att ha förmåga att leda din verksamhet utifrån organisationens värdegrund och utveckla en kultur som bygger på och skapar tillit, transparens och en god arbetsmiljö. Med förståelse för förvaltningens övergripande mål kan du implementera konkreta handlingsplaner i din verksamhet som kan anpassas vid förändrade förutsättningar.
Genom kultur och struktur skapar du systematik och förutsättningar för god kommunikation och dialog inom organisationen, med fackliga företrädare, samt ut mot andra aktörer, omgivande samhälle och våra brukares företrädare. Du förväntas hålla dig uppdaterad inom området specifikt, men även med samhällsutvecklingen generellt, genom aktiv omvärldsbevakning.
ÖVRIGT
Bifoga gärna betyg eller examensbevis på efterfrågad utbildning.
I den här rekryteringen kommer du få svara på ett antal frågor där du får beskriva din kunskap inom området i stället för att skicka ett personligt brev.
Intervjuer för denna tjänst kommer att hållas på Selma center den 27 och 30 september samt 4 oktober.
För slutkandidater planeras sedan testning på Assessment Center den 10, 15, 17, 18 och 22 oktober.
Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering.
Som medarbetare i förvaltningen för funktionsstöd erbjuder vi dig:
- Trygg anställning med goda anställningsvillkor
- Heltid med möjlighet till deltid
- Introduktion vid nyanställning
- Kompetensutveckling
- Friskvårdsbidrag, cykelbidrag samt andra rabatter och erbjudanden
Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR.
Har du skyddade personuppgifter ska du INTE söka via systemet utan kontakta ansvarig rekryterande chef för hantering av din ansökan.
Tillsättning sker under förutsättning att tjänsten inte behöver tas i anspråk i förvaltningen eller stadens omställningsarbete.
Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Inför denna rekrytering har vi valt rekryteringskanaler och önskar inte erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- eller rekryteringshjälp.