OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Säters kommun präglas av både småstad och landsbygd och ligger i hjärtat av Dalarna, med närhet till bra kommunikationer. I Säter hittar du lugnet, nära till jobbet, nära till skolan. En rikare fritid. En tryggare tillvaro.
I Säters kommun arbetar vi aktivt med värdskapsarbetet som innebär att vi verkar för ett öppet förhållningssätt och ett bemötande utöver det vanliga. Detta gör vi genom att vara stolta, äkta, tillgängliga, engagerade och respektfulla. År 2020 ska vi vara Nordens mest attraktiva inlandsregion och det goda värdskapet ser vi som en viktig del i arbetet med att nå dit.
Sociala sektorn i Säters kommun ansvarar för individ- och familjeomsorg samt äldre- och handikappomsorg. Sektorns arbetar med försörjningsstöd, barn- och ungdomsvård, familjerätt, vård- och behandling av vuxna, biståndsbedömning, hemtjänst, särskilt boende, hälso- och sjukvård i kommunal regi, omsorg av psykiskt funktionshindrade, särskild omsorg samt bostadsanpassning. Staben på sektorn består av sju medarbetare; förvaltningschef, medicinskt ansvarig sjuksköterska, nämndsekreterare, ekonom och avgiftshandläggare. Stab och ledning är huvudsakligen placerade centralt i kommunen, på Rådhuset i Säter. Sex verksamhetschefer ansvarar för respektive område - Hemtjänst, Särskilda boenden, Hälso- och sjukvårdsteam, Individ- och Familjeomsorg, Bistånd samt Funktionshinderområdet.
Då verksamhetschefen för Funktionshinderområdet nu går i pension så söker vi dig som vill komma och arbeta med oss för att delta och bidra till utvecklingen av den sociala sektorn i Säters kommun.
Arbetsuppgifter
Tillsammans och i tätt samarbete med enhetschefer och medarbetare utveckla verksamhetsområdet. Du kommer att ingå i sektorns ledningsgrupp och därmed också delta i utvecklingen av den Sociala sektorn. Samarbete och samverkan är en viktig del i arbetet med såväl interna och externa aktörer och myndigheter. Att samarbeta tillsammans med övriga delar i sektorn och i kommunen är självklart och en allt viktigare del då vi har stora utmaningar framför oss. I övrigt ingår sedvanligt budgetansvar, uppföljning inom området, kvalitetsarbete, arbetsmiljöansvar m.m.
Kvalifikationer
Relevant akademisk utbildning eller likvärdig som arbetsgivaren bedömer som likvärdigt.
Du ska ha erfarenhet av ledarskap inom vård- och omsorg och erfarenhet av arbete med LSS och socialpsykiatri. Du ska ha stort intresse och en vilja att jobba med LSS och socialpsykiatri samt en vilja och ett driv att utveckla området.
Du ska ha god kompetens för budgetprocessen, personalfrågor och arbetsmiljöfrågor.
Mycket goda kunskaper i svenska språket krävs, i såväl tal som skrift.
Personliga egenskaper
För att lyckas i rollen som verksamhetschef krävs ett närvarande ledarskap och att du har en naturlig förmåga att driva och leda verksamheten framåt tillsammans med enhetschefer och administratör.
Du ska ha stort engagemang, se möjligheter, vara initiativtagande och kunna arbeta i ett team tillsammans med enhetscheferna.
Då vi nu arbetar med att utveckla vår digitala förmåga är det av värde om du är intresserad och drivande tillsammans med övriga verksamhetschefer och systemförvaltare
Du ska vara flexibel och vara strukturerad även i situationer med högre arbetsbelastning.
Vi vill att du tillsammans med oss fortsätter att kvalitetssäkra verksamhetens arbete mot uppsatta mål genom delaktighet och lyhördhet.
Kontaktinformation
Ingalill Frank, Förvaltningschef, 0225-551 70
Arbetsplats
Kontaktpersoner på detta företaget
Verksamhetsområdeschef Eva Jondelius
0225-55165
1:e socialsekreterare Gudrun Engström Larsson
0225-55165
Förvaltningschef Andreas Mossberg
0225-55152
Kommunchef Stefan Lundkvist
0225-55113
Enhetschef Fågelsången Camilla Thommes
0225-55286
Enhetschef Enbackagården Adriana Malmstedt
0243-78380
Verksamhetsområdeschef säbo och hemtjänst,Skedvigå Stig Eriksson
0225-55290
Enhetschef socialpsykiatri Pernilla Eriksson
0225-55648
Enhetschef gruppbostäder Lena Palmborn
0225-55647
Enhetschef personlig assistans Anna Skinnars
0225-55645