OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi ger vård & omsorg till äldre och personer med funktionsnedsättning i kommunen. Förvaltningen har cirka 2000 personer anställda inom äldreboende, hemtjänst, handikappomsorg, korttidsvård, hälso- och sjukvård och administration. Budgetomslutningen för 2010 är ca 985 miljoner kronor netto och vi ger stöd till ca 3400 personer. Vård- och omsorgsförvaltningen ansvarar för vård och omsorg till äldre och personer med funktionsnedsättning. Verksamheten är uppdelad i fyra områden; äldreomsorg som innefattar hemtjänst och vårdboende, handikappomsorg, hälso- och sjukvård samt biståndskontoret. Förutom dessa områden finns övergripande administrativa stöd i form av ekonomistab, personalstab och en utvecklingsstab. Cirka 10 procent av verksamheten drivs av andra vårdgivare än kommunen. Handikappomsorgen ansvarar för de verksamheter som vänder sig till personer med funktionsnedsättning som omfattas av lagen LSS (lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade). Exempel på verksamheter är boende, personlig assistans, fritidsverksamhet och sysselsättning. Uppdraget är att planera, leda och utveckla Handikappomsorgen, men också att bidra till att hela vård- och omsorgsförvaltningen har en fortsatt positiv utveckling i Karlstads kommun. Handikappomsorgen består av 15 enheter med en chef för varje enhet och har sammanlagt ca 600 medarbetare och ungefär lika många kunder. Du förväntas jobba till-sammans med enhetscheferna för att på bästa sätt fortsätta utveckla och förnya verk-samheten. För att klara uppdraget behöver du ha kunskap om och erfarenhet av LSS och/eller soci-altjänstarbete eller motsvarande. Du har en akademisk examen inom den sociala sek-torn, gärna med inriktning mot omsorg. Chefserfarenhet och erfarenhet från att jobba inom offentlig sektor är ett krav. Erfarenhet från projektstyrning är meriterade. Som per-son behöver du vara trygg i din ledarroll, vara analytisk, strukturerad och ha en mycket god kommunikativ förmåga. Ditt engagemang och intresse för frågorna är av största vikt. Vi kan bland annat erbjuda dig en gedigen ledarutbildning som ges till alla nyanställda chefer. Utbildningen pågår under två terminer och innehåller till exempel moment som belyser ledaruppdraget/rollen, det personliga ledarskapet samt kommunens övergripande lednings-och styrsystem.