OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Strax norr om Göteborg längs Göta älv ligger Ale kommun med en befolkning som ökar mest i regionen. Vi växer med 200 bostäder om året. Frågar du våra nya Alebor är goda kommunikationsmöjligheter, skog och vatten i vacker natur några anledningar. Kalla det gärna livskvalitet.
I kommunen är vi cirka 2 500 anställda som ger Aleborna inspiration att följa sina drömmar. Då krävs riktigt bra medarbetare. Vill du möta Alebornas förväntningar med oss?
Läs mer om Ale kommun här
Vi söker en verksamhetschef till sektor socialtjänst, verksamhetsområde myndighet och specialiststöd.
Vill du utveckla och leda ett nytt verksamhetsområde? Socialtjänsten i Ale anpassar organisationen för att bättre kunna möta framtida utmaningar som exempelvis ny lagstiftning, omställning till god och nära vård och kompetensförsörjningsutmaningen. Ett nytt verksamhetsområde har skapats; Myndighet och Specialiststöd där vi samlat de enheter som jobbar horisontellt i organisationen. Det nya verksamhetsområdet kommer ha som uppdrag att optimera processer i de gemensamma frågorna likvärdigt för alla socialtjänstens målgrupper, internt och externt.
Som verksamhetschef blir du närmaste chef för sex enhetschefer och de enheter som ingår är:
Biståndsenheten
Sjuksköterskeenheten (kommunal primärvård)
Rehabenheten (kommunal primärvård)
Ledningsstöd och utveckling
Administrativa enheten
Bemanningsplaneringsenheten.
Arbetsuppgifter
Som verksamhetschef har du ansvar för verksamhetsutveckling, arbetsmiljö, personal och ekonomi. Ett av de allra viktigaste uppdragen är att säkra att god, befintlig samverkan bibehålls och att ny samverkan utvecklas där sådan saknas.
Utöver ditt arbete i verksamhetsområdet förväntas du ta en aktiv roll i sektorledningen och tydligt bidra till att skapa mervärde genom samarbete. Dessutom deltar du i nätverk inom bland annat Göteborgsregionen.
Kvalifikationer
Utbildningskrav
Akademisk examen inom ett för verksamhetsområdet relevant område.
Kunskaps/erfarenhetskrav
Goda kunskaper i den för socialtjänsten och hälso- och sjukvården tillämpliga lagstiftningen är ett krav, likaså gedigen ledarerfarenhet. Erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd organisation och av att leda ledare är meriterande och du bör också ha påvisbar erfarenhet av framgångsrikt förändringsarbete.
Personliga egenskaper
Ale kommun har en ledardefinition som är tydligt, tryggt och modigt ledarskap och den stämmer med ditt sätt att arbeta. Du behöver ha helhetssyn, en stor personlig mognad och ett välutvecklat omdöme. Dessutom en god förmåga att samarbeta och skapa relationer. Du är strategisk i ditt tänkande men också kreativ i ditt sätt att ta dig an nya utmaningar. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
B-körkort krävs.
I Ale kommun tillämpar vi rökfri arbetstid.
Vi tillämpar löpande urval. Ansök därför redan idag. Vid ett eventuellt anställningserbjudande kommer du att behöva uppvisa utdrag från belastningsregistret. Begär utdrag hos Polisen, länk nedan.
https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/
Välkommen med din ansökan!
Anställningens omfattning
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid
Tillträde enligt överenskommelse.
Ansökan
Ansök senast: 2022-08-14
Referensnummer: A1140818
Välkommen att söka med formuläret nedan
Anställning
Antal annonserade arbetstillfällen: 1
Kontakt
Kontaktperson
Anders Langhard Chefspoolen
Rekryteringskonsult
0704-027740
anders.langhard@chefspoolen.se
Ebba Gierow
Sektorchef
0767-61 46 29
Facklig företrädare
Fackliga representanter nås via Kontaktcenter
0303-70 30 00
Övrigt
Månadslön. Individuell lönesättning.
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Läs mer: Läs mer om Ale kommun här