OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Arbete- och välfärdsförvaltningen består av tre verksamheter: Individ- och familjeomsorg (IFO), Stöd, service och boende (SSB) samt Utredning, arbete och förebyggande (UAF). Totalt är vi cirka 300 medarbetare. Vi arbetar salutogent och lösningsinriktat med en kunskapsbas i metoder med vetenskaplig grund.
Förvaltningens uppdrag är att hjälpa och stödja individer med sociala problem och/eller funktionssvikt, att arbeta förebyggande och främjande för att motverka utanförskap och sociala problem och genom studier eller sysselsättning hitta vidare ut i arbetslivet mot självförsörjning. Utifrån ett barnrättsperspektiv hjälper, stödjer och skyddar vi barn och ungdomar för att de ska kunna leva och utvecklas under goda och trygga förhållanden.
Verksamheten Stöd, service och boende (SSB) har idag 7 enheter som var och en har ansvar för verkställighet för funktionsnedsatta enligt LSS och SoL. SSB:s insatser består av allt från särskilda boenden till boendestöd riktat till målgruppen.
Till denna verksamhet söker vi nu en ny verksamhetschef.
Som verksamhetschef erbjuds du regelbundna utbildningar samt tillgång till stödfunktioner inom personal/HR, ekonomi, verksamhetsutveckling, juridik och kvalitetsarbete och annat man kan behöva som övergripande chef.
Som medarbetare erbjuds du bland annat friskvårdstimme/friskvårdsbidrag, rabatterat årskort hos Blekingetrafiken och medlemskap i Personalklubben FRISK som anordnar och subventionerar personalsociala och hälsofrämjande aktiviteter.
ARBETSUPPGIFTER
Tillsammans med förvaltningschef och verksamhetscheferna för IFO och UAF ingår du i förvaltningens ledningsgrupp. Gemensamt har vi en viktig strategisk roll att driva och implementera utvecklingsarbeten inom hela förvaltningen. Vi strävar mot en styrning med ett tillitsbaserat ledarskap där god kommunikation och prestigelöshet är viktigt för att vi i samarbete ska lyckas med vårt uppdrag. Vi är aldrig rädda för att kavla upp ärmarna och tillsammans arbeta med de frågor som krävs för verksamheten och brukarnas bästa.
Som verksamhetschef är uppdraget att strategiskt leda och utveckla funktionsstödet. Då förvaltningen är ny, sedan 1 januari 2022, finns flera utvecklingsområden avseende organisationens struktur och mål vilket vi ser som spännande uppdrag. Rollen kräver också att du har en förmåga att zooma ut, lyfta blicken och se helheten snarare än att fokusera på detaljer. Som chef har du ett självständigt och övergripande ansvar för verksamhetens samtliga delar som ekonomi i balans, mål och resultat, systematisk verksamhets- och kvalitetsuppföljning samt arbetsmiljö.
En förutsättning för att lyckas med uppdraget är att du är väl förtrogen med och har kunskaper om den lagstiftning som styr verksamheten Det är en merit om du har erfarenhet av att leda en funktionsstödsverksamhet i förändring och i det arbetet även leda andra chefer.
I uppdraget ingår även att bereda ärende och företräda i nämnd och utskott. Sölvesborgs kommun arbetar efter en samverkansöverenskommelse med de fackliga parterna. På verksamhetsnivå har du ett eget samverkansforum med regelbunden samverkan över året.
KVALIFIKATIONER
Du förväntas:
• ha adekvat akademisk högskoleutbildning eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
• ha kunskap inom arbetsrätt och arbetsmiljö.
• ha erfarenhet av att vara chef med personal- budget och verksamhetsansvar inom funktionsstödsområdet.
• ha goda kunskaper om målgrupperna inom verksamhetsområdet och de lagstiftningar som styr insatserna.
• ha förståelse för en politiskt styrd organisation.
• ha ett ledarskap som kännetecknas av flexibilitet och situationsanpassning. Du är en drivande och ansvarstagande person som har förmågan att systematisera, analysera, prioritera och se helheten.
• ha en god samarbetsförmåga för samverkan både internt, externt och naturligtvis även med de fackliga organisationerna.
• ha ett genuint brukarperspektiv.
• ha ett kommunikativt, tydligt och relationsskapande ledarskap som aktivt strävar mot att skapa delaktighet, tillit, arbetsglädje och engagemang.
• ha en strävan mot att skapa en modern och kunskapsbaserad verksamhet och är uppdaterad om det senaste kunskapsläget inom området.
• ha ett fokus på goda resultat och effekter av arbetet, för att kunna erbjuda ett hållbart brukararbete, som skapar mervärde för invånarna.
• vara modig och prestigelös och ha lätt för att motivera andra i din omgivning.
• ha B-körkort.
ÖVRIGT
Vid tillsättning av tjänsten krävs uppvisande av utdrag ur polisens belastningsregister. Blankett för att beställa utdraget hittar du hos polisen.
I denna rekrytering arbetar vi med löpande urval. Dt innebär att vi kan komma att kalla till intervju innan ansökningstiden gått ut.
I Sölvesborgs kommun arbetar våra 1 500 medarbetare efter ledorden värme, närhet och engagemang. Vår värdegrund genomsyrar all verksamhet och vi arbetar tillsammans för att Sölvesborg ska vara en plats där det skapas möjligheter för den som bor, verkar eller vistas här.
Vi erbjuder dig en dynamisk och lyhörd arbetsplats där vi är positiva till nya idéer och god stämning och trivsel har hög prioritet. Som arbetsgivare värnar vi om alla våra medarbetare och erbjuder därför många förmåner. Läs mer på www.solvesborg.se/jobb
Sölvesborg ligger vid Blekinges kust med goda pendlingsmöjligheter till både Karlskrona och Malmö.
Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.