OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Avdelningen förebyggande och jour
Vill du leda verksamheter där samspelet med och stödet till anhöriga är lika centralt som vården och omsorgen till brukaren?
Anhörigcentrum har två grunduppdrag; anhörigstöd och demensvårdsstöd. Anhörigstödets huvudsakliga uppgift är att stödja anhöriga som vårdar närstående, men också att vara ett kompetenscentrum och stödja andra verksamheter genom kunskaps- och kompetensinsatser. Demensvårdsstödets huvudsakliga uppgift är att stödja personer med demenssjukdom samt anhöriga som vårdar dem, men också att stödja andra verksamheter, exempelvis personal på vård- och omsorgsboende.
Dagverksamheterna finns för de som är 65 år eller äldre och lever med demenssjukdom, som har haft stroke eller som har behov av fysisk aktivitet. På dagverksamheten får brukarna social samvaro, trygghet och uppmuntran. Aktiviteterna anpassas efter behov men som grund finns alltid struktur och fasta teman under året.
Ditt uppdrag
Som verksamhetschef har du fullt ledningsansvar för verksamhet, medarbetare och ekonomi inklusive arbetsmiljö- och rehabiliteringsansvar samt rekrytering. Det innebär att du ansvarar för säkerställande av den dagliga driften, budget, prognos och ekonomisk uppföljning och ser den självklara kopplingen mellan dessa frågor och den egna verksamhetens utveckling, mål och uppdrag.
I anhörigcentrum arbetar ett tjugotal anhörig- och demensvårdskonsulenter, syn- och hörselinstruktörer samt anhörigstödjare och du har en administratör till din hjälp. I dagverksamheterna arbetar ett femtiotal undersköterskor och här finns även en biträdande chef. Det finns 9 dagverksamheter med olika inriktning och öppettider. Vissa dagverksamheter har öppet även kvällar och nätter.
Du rapporterar direkt till områdeschefen och ingår i ledningsgruppen för avdelningen samt har gemensamma möten med övriga verksamhetschefer i avdelningen. Du kommer arbeta med kollegor som har stor erfarenhet och kompetens att driva sina frågor och ni har gott stöd av varandra, överordnade chefer samt stödfunktioner inom exempelvis ekonomi, HR och IT. Hos oss finns stora möjligheter för enskilt lärande och egen utveckling. Att arbeta hos oss ger dig både stolthet och utmaningar.
Din bakgrund
Vi söker dig som har högskoleexamen inom ett område som arbetsgivaren bedömer som relevant för tjänsten, exempelvis sociala omsorgsprogrammet/ socionomprogrammet, som fysioterapeut/ sjukgymnast, arbetsterapeut eller sjuksköterska. Du har arbetat minst ett par år som ledare med personalansvar. Om det är inom äldreomsorg i allmänhet och/ eller med demens är det meriterande. Du har goda kunskaper i svenska språket i tal och skrift, är van att arbeta i Officepaketet och har B-körkort.
Som ledare tar du ansvar, driver ditt arbete framåt och når resultat genom att skapa de bästa förutsättningar för din personal att bidra, växa och utvecklas. Du har förmåga att se frågor i ett större perspektiv och förstår både ekonomiska samband och vilka övriga faktorer som leder till en välmående verksamhet där både personal, brukare och anhöriga trivs. Som person är du flexibel, lugn och samlad i olika situationer och har förmågan att både se möjligheter i förändringar och fokusera på rätt saker.
Upplysningar
Har du frågor om tjänsten kontakta: Lars Östlund, områdeschef, 018-727 78 51 eller Barbro Tönvik-Askmark, verksamhetschef, 018-727 92 03. Har du frågor gällande rekryteringsprocessen, välkommen att kontakta Helena Persson Brage, HR-specialist 018-727 67 05
Fackliga företrädare:
Akademikerförbundet SSR, Maria Persson, 018-018-727 24 24
Vision, Jennie Nilsson, 018-727 24 39
Kommunal Mitt Sektion Uppsala, 010-442 88 16
Vårdförbundet, Kristian Hjertén, 072-210 72 95
Fysioterapeuterna, Ellen Pernler, 018-727 69 56
Sveriges Arbetsterapeuter, Anna Näslund, 018-727 69 93
Ledarna, 0200–871111
I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.
Om vår organisation
Välkommen till äldreförvaltningen. Vårt mål är att se till att äldreomsorgens tjänster håller en hög kvalitet och att äldre får den vård de behöver. I vårt uppdrag ingår att samhällsplanera och upphandla tjänster. Tillsammans med oss kan du också jobba med förebyggande och öppna insatser, inom hemtjänst, hemsjukvård, korttidsvård och på vård- och omsorgsboenden. Uppsala är medlem i Världshälsoorganisationens (WHO) nätverk för äldrevänliga städer.
Mer information om vår organisation hittar du på uppsala.se (https://www.uppsala.se)
Inom äldreförvaltningen har vi heltid som norm. Det innebär att alla tillsvidareanställda medarbetare i grunden har en heltidsanställning. Vid en eventuell intervju ges mer information om vad det innebär i denna tjänst.
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.
Kontaktpersoner på detta företaget
Kajsa Angerdal Skoglund
Christoffer Nilsson
Margareta Svenningsson
Maria Eriksson
+46 73 944 50 95
Jonatan Svensson
+46 72 074 20 43