OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du ha en nyckelroll i skapandet av framtidens bästa barn och ungdomsboenden? Vi på Olivia omsorg söker nu en verksamhetschef, som med en trygg och fast hand vill leda vårt barn och ungdomsboende Rökebo LSS i Sandviken. Våra engagerade medarbetare skapar förutsättningar för unga i behov av extra stöd, till att kunna leva ett mer självständigt liv. Vill du vara med och bidra i vår fortsatta resa fram och bli en del av vårt fantastiska team?
Vi på Olivia Omsorg har sedan vår start 2002 bedrivit olika verksamheter inom ramen för LSS. Våra verksamheter består av gruppboenden, serviceboenden, barn och ungdomsboenden och dagliga verksamheter. Vi bedriver verksamheter både på entreprenad och i egen regi, och vi är omkring 400 medarbetare. Vi är en del av Team Olivia som är ett ledande omsorgsföretag med tjänster inom bland annat personlig assistans, individ- och familjeomsorg och hemomsorg.
Om rollen
Som verksamhetschef leder du arbetet på vårt barn och ungdomsboende Rökebo LSS som drivs i egen regi. Målgruppen är barn och ungdomar med olika diagnoser inom autismspektrum, utvecklingsstörning eller psykiatriska tilläggsdiagnoser inom personkrets 1. Boendet finns lokaliserat på en vacker och naturnära plats, med goda kommunikationer till Sandviken. Du ansvarar för tre av bolagets gruppbostäder för barn och ungdomar där varje gruppbostad har 5 platser.
I ditt arbete ingår att coacha dina medarbetare och vara ett stöd i deras dagliga arbete. Som ledare hjälper du medarbetarna att växa och utvecklas i sin yrkesroll. Du ingår i ett team med andra verksamhetschefer, stödresurser, regionchef, marknadsområdeschef och sitter med i företagets operativa ledningsgrupp.
Huvudsakliga arbetsuppgifter:
- Leda arbetet på boendet med ansvar för verksamhet, personal och budget
- Ansvara för kvalitets- och verksamhetsutveckling på enheterna
- Ansvara för att bedriva det systematiska och strategiska arbetet
- Skapa relationer med både befintliga och nya kunder samt uppdragsgivare
Vem är du?
Du är en driven och trygg ledare med tidigare erfarenhet av LSS och arbete med målgruppen. Som ledare tillämpar du ett aktivt och närvarande ledarskap och trivs med att arbeta nära verksamheten. Din utbildningsbakgrund behöver stämma överens med de formella krav som gäller för att vara tillståndsbärare för en LSS-verksamhet.
Som ledare arbetar du metodiskt och har goda kunskaper om budget och ekonomisk uppföljning. Du motiveras av att arbeta mot uppsatta mål med förmåga att analysera verksamhetens resultat. Som ledare är du rak och tydlig i din kommunikation. För att lyckas i rollen behöver du gilla att arbeta aktivt och nära verksamheten på ett lösningsinriktat och engagerat arbetssätt. Vidare har du ett stort intresse för branschen och håller dig uppdaterad genom omvärldsbevakning.
Kvalifikationer
- Högskoleutbildning inom beteendevetenskap, vårdvetenskap eller likvärdig utbildning, enligt krav från Inspektionen för vård och omsorg (IVO)
- Är väl förtrogen med lagar, förordning och föreskrifter inom området (LSS & SoL)
- Tidigare chefserfarenhet från LSS-boenden enligt LSS 9:8
- Grundläggande kompetens inom arbetsrätt och arbetsmiljö
- Erfarenhet av budget samt analysera och följa upp resultat
- Mycket goda kunskaper i det svenska språket, såväl i tal som i skrift
- God systemvana
- B-körkort krävs
Meriterande om du även har;
- Erfarenhet av verksamhetsutveckling och leda verksamheter i förändring
- Erfarenhet av arbete hos privat aktör inom vård och omsorg
- Övriga utbildningar inom ledarskap, IT och/eller metoder inom socialt arbete tex lågaffektivt bemötande
Placering
Du har möjlighet att utgå ifrån vårt kontor i Uppsala. Största delen av din arbetstid är på boendet Rökebo i Sandviken för att möjliggöra det nära ledarskapet.
Vi erbjuder
Hos oss är du ständigt med och utvecklar vår organisation. Samtidigt får du möjlighet att vara med och utveckla ett av branschens ledande företag. Vi erbjuder dig ett spännande uppdrag där du har möjlighet att skapa relationer med kunder, medarbetare och uppdragsgivare på alla nivåer. Hos oss har du stöttande och coachande chefer nära dig, Olivia Omsorgs stödteam och övriga centrala stödfunktioner inom koncernen.
För att vi gemensamt ska kunna utveckla vår verksamhet krävs ett enhetligt, samspelande och utvecklande ledarskap. Som stöd i vårt arbete och ledarskap använder vi vår modell Ledarskapskompassen. Den består av fyra viktiga egenskaper; teamorientering, samarbetsorientering, affärsorientering och förändringsorientering. Det är egenskaper som våra ledare behöver för att kunna bygga ett bolag med teamarbete som ryggrad
Om rekryteringsprocessen
Sista ansökningsdagen är 18 december. Rekrytering sker löpande, och tjänsten kan tillsättas under ansökningstiden. Vi tillämpar provanställning och en grundförutsättning för att detta ska kunna förlängas är att IVO beviljar vår ansökan om att du ska stå på tillståndet för respektive verksamhet.
Har du några frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta regionchef Lena Bölander lena.bolander@olivia.se
Om oss
Olivia Omsorg är ett etablerat växande omsorgsbolag som erbjuder boendelösningar för vuxna och barn samt daglig verksamhet inom LSS. Olivia Omsorg är en del av Team Olivia som är ett ledande omsorgsföretag med 12 000 medarbetare som gör varje enskilt liv rikare och mer värdigt, varje dag.
För mer information läs mer på våra hemsidor
www.oliviaomsorg.se (http://www.kungsangensgruppboende.se/) och www.teamolivia.se (http://www.teamolivia.se/).