OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Om arbetsplatsen
Här i Falkenbergs kommun kan du göra stor skillnad.
Vi erbjuder ett spännande uppdrag där du får vara med och forma morgondagens Falkenberg. Med ett utvecklande ledarskap som bygger på att du ser medarbetarna som vägen till framgång, kan vi tillsammans göra Falkenbergs kommun ännu bättre.
Socialförvaltningen är en av kommunens två största förvaltningar och har som uppdrag att bistå våra kommuninvånare med vård och omsorg vid alla tillfällen i livet. Den verksamhet som socialförvaltningen utför är organiserad under Falkenbergs egenregi, vilken innefattar ca 950 medarbetare med en nettobudget på ca 630 mkr/år. Verksamheten är fördelad över fem områden under ledning av områdeschefer, och därunder 28 enheter som var och en leds av enhetschef. Inom Falkenbergs egenregi ryms bland annat äldreboende, hemtjänst, hälso- och sjukvård, funktionsstöd, förebyggande enhet, socialpsykiatri samt beroende- och behandlingsverksamhet inom barn- och familjeområdet. En del av de verksamheter som ryms inom socialförvaltningens uppdrag drivs av externa aktörer.
Vi söker nu en engagerad verksamhetschef till Falkenbergs egenregi som kan driva och leda utvecklingen av verksamheten till fortsatta goda prestationer och resultat. Välkommen med din ansökan!
Arbetsuppgifter
Uppdraget som verksamhetschef innebär att du genom och tillsammans med underställda chefer leder, samordnar, planerar och utvecklar verksamheten mot uppställda politiska mål i enlighet med gällande lagstiftning och inom givna ekonomiska ramar. Verksamhetschefen är direkt underställd förvaltningschef och ingår i socialförvaltningens ledningsgrupp. Verksamhetschefen har fem underställda områdeschefer samt två metodutvecklare.
Som verksamhetschef ansvarar du för ekonomiskt resultat, personal, arbetsmiljö samt kvalitets- och utvecklingsarbete inom området. Du leder verksamheten genom underställda chefer, som i sin tur ansvarar för den dagliga operativa verksamheten med individuella insatser. Tjänsten innebär samverkan både inom kommunens olika verksamheter och externt med andra aktörer.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har chefserfarenhet och är en utvecklande ledare med erfarenhet av att leda komplexa organisationer i en politiskt styrd verksamhet. Rollen kräver att du har adekvat högskoleutbildning, goda kunskaper i gällande lagstiftning och erfarenhet/kunskap inom verksamhetsområdet.
Vi ser det viktigt för rollen att du har en helhetssyn samt är intresserad av utvecklings- och förbättringsarbete. För oss är det viktigt att du har god kommunikationsförmåga och på ett tydligt sätt kan förmedla och omsätta visioner och strategier till aktiviteter gentemot uppsatta mål. Du skapar delaktighet och genomförandekraft hos medarbetarna för det gemensamma uppdraget. Vi ser att du har ett tydligt ledarskap som visar mod och kraft att genomföra beslut och driva förbättringsarbete. Vidare ser vi att det är viktigt att du är bra på att samarbeta med andra.
Du trivs i ledande positioner och har en stark vilja att utveckla ditt ledarskap. Som utvecklande ledare har du en coachande ledarstil som möjliggör för dina medarbetare att växa och trivas på sin arbetsplats. Du arbetar i enlighet med Falkenbergs kommuns ledningsfilosofi och värdegrund; Gott bemötande, Tillsammans och Nyfikenhet.
Vi kommer lägga stor vikt vid din personliga lämplighet.
B-körkort är ett krav.
Intervjuer planeras att hållas 3/5, 4/5 samt 6/5 i Falkenberg. Eventuella inledande telefonintervjuer är preliminärt planerade till 25-27/4 och tester till 27-29/4.
Önskar du mer upplysningar om tjänsten och vår rekryteringsprocess är du välkommen att kontakta vår rekryteringskonsult Anders Bolin på Tarasso, 0732 508 805 eller Johan Klingborg
Socialchef, Falkenberg 0346-88 61 62
Fackliga företrädare nås via kommunens kontaktcenter
0346- 88 60 00
Kontaktpersoner på detta företaget
Kari Granstrand
070-34 13 655
Kari Granstrand
070-341 36 55
Staffan Melin
070-689 46 24
Staffan Melin
070 - 689 46 24
Annchen Kull
0730-39 70 34
Rickard Johansson
070-294 54 16