OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vård- och äldreförvaltningen i Borås Stad arbetar mot målet att både yngre och äldre invånare som är i behov av vård, omsorg och service, likväl som hälso- och sjukvård samt förebyggande hälsoarbete, ska ha ett gott liv var dag. Förvaltningen består av ca 2 500 medarbetare, varav ca 90 chefer. Tillsammans utför vi ett meningsfullt arbete med stort fokus på dem som vi är till för. Viktiga ledstjärnor i vårt arbete är professionalism, lärande och engagemang.
Verksamhetsområdet innefattar förebyggande, korttid, larm och nattverksamhet. Det förebyggande arbetet sker genom bl a öppna mötesplatser, dagverksamheter, anhörigstöd, demensteam och hembesök. Det finns tre korttidsenheter med olika inriktning samt larm- och nattinsatser i ordinärt boende. Verksamheten består av ca 250 medarbetare som på ett tillitsbaserat sätt leds av sju enhetschefer samt en verksamhetschef.
Tillsammans med övriga delar inom Vård- och äldreförvaltningen har vi ett viktigt uppdrag; att erbjuda dem vi är till för en god och säker vård- och omsorg och samt förebyggande insatser.
Vill du vara en del i att driva och utveckla verksamheten för att säkerställa vårt uppdrag och möta framtiden?
Vår nuvarande verksamhetschef går i pension och därför söker vi nu hennes efterträdare!
Hos oss får du möjlighet att fortsätta leda, utmana och utveckla ett nytänkande förebyggande arbete, en väletablerad korttidsverksamhet samt en trygg larm- och nattverksamhet tillsammans med professionella och engagerade enhetschefer.
Tjänsten utgår från Ramnåsgatan i Borås med närhet både till centrum, det natursköna parkområdet vid Ramnasjön samt station med buss- och tågförbindelser.
Läs mer om oss på Borås Stads hemsida.
I rollen som verksamhetschef driver, stöttar och utvecklar du organisationen mot uppställda mål i enlighet med politiska och ekonomiska incitament. Ditt uppdrag är att tillgodose boråsarnas behov av förebyggande insatser, korttidsverksamhet samt larm- och nattinsatser, både i det kortare och i det längre perspektivet. Uppdraget utförs i nära samverkan med förvaltningens ledningsgrupp och med kompetenta och erfarna enhetschefer.
För att möta framtidens behov krävs nytänkande och kreativitet. Du ansvarar för flertalet pågående interna utvecklingsarbeten. Du ansvarar även för att förvaltningens övergripande kvalitets-och utvecklingsutvecklingsarbete integreras i verksamheten på ett effektivt sätt, där kompetensförsörjning och digitalisering är aktuella och viktiga delar. Du samarbetar både internt och externt för bästa måluppfyllelse.
En naturlig del i uppdraget är god samverkan med politisk nämnd likväl som med förvaltningens fackliga parter.
Vi söker dig som har universitets- eller högskoleexamen inom socialt arbete, offentlig förvaltning eller hälso- och sjukvård. Det kan även vara aktuellt med annan relevant universitets- eller högskoleexamen t ex folkhälsa i kombination med mångårig erfarenhet inom området.
Du har chefserfarenhet inom en större komplex organisation där erfarenhet av att leda chefer meriteras. Vidare har du erfarenhet inom området likväl som erfarenhet av framgångsrikt utvecklingsarbete.
För att lyckas i ditt uppdrag krävs att du är relationsskapande och förtroendeingivande samt att ditt ledarskap bygger på tillit, tydlighet och mod. Du ser vikten av att verksamheten arbetar målinriktat med värdeskapande utveckling och nytänkande där du också är mån om att följa upp och utvärdera arbetet.
Med en stark drivkraft i kombination med analytisk förmåga har du ett strategiskt helhetsgrepp om verksamheten och tar ut riktningen framåt.
Tjänsten erbjuder dig ett omväxlande och utmanade arbete med möjlighet att göra skillnad för dem vi är till för. Läs mer om Boras Stad som arbetsgivare via vår hemsida.