Verksamhetschef till myndighetsdelen inom Socialförvaltningen

Verksamhetschef till myndighetsdelen inom Socialförvaltningen

Arbetsbeskrivning

Salem är den nära kommunen. Här är det nära till beslut och påverkan, nära till rekreation i naturreservat och lokal service. Stockholm når du på 30 minuter med bil eller tåg. Vi är en växande kommun som idag har 17 500 invånare och närmare 1000 anställda.

Vårt arbete genomsyras av värdeorden samarbete, tillgänglighet, engagemang och nytänkande och vi är stolta över att våra verksamheter ofta visar mycket goda resultat. Arbetsplatsbeskrivning

Förvaltningen, som har ca 400 medarbetare, är idag organiserad i två verksamhetsområden;  en myndighets/beställardel respektive en utförarverksamhet för äldreomsorg, funktionsnedsättning, individ- och familjeomsorg samt kommunal hälso- och sjukvård inom äldreomsorg och LSS.

Som verksamhetschef för myndigheten leder du ett 50-tal medarbetare varav tre är direktrapporterande enhetschefer. Verksamheten består av  familjeenheten, vuxenenheten inklusive försörjningsstöd samt myndighetsenheten. Inom din verksamhet finns också ansvar för serveringstillstånd, tillsyn av försäljning av folköl och tobak, budget och skuldrådgivning, anhörigstöd, kommunens flyktingmottagande samt färdtjänst. Förvaltningen driver den största delen av verksamheten i egen regi men har också några driftsentreprenader samt LOV-utförare inom hemtjänst. 

Till förvaltningens förfogande finns en stabsfunktion som arbetar med planerings- och utvecklingsfrågor. 

Du rapporterar direkt till förvaltningschef och tillsammans ska ni i ledningsgruppen skapa bästa förutsättningar för utvecklingen av framtidens socialtjänst  i Salem.  

Arbetsbeskrivning

Du kommer tillsammans med förvaltningschefen och den andra verksamhetschefen se över förvaltningens organisation så att den på bästa sätt möter medborgarnas behov. Verksamheten ska anpassas till framtidens socialtjänst och där spelar du en ytterst viktig roll för att se till att vi är såväl effektiva som professionella. Din motivation och tilltro till samverkan är nyckeln i en lyckad verksamhetsutveckling.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har socionomexamen eller likvärdig utbildning. Du har erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänst. Du har erfarenhet av liknande arbete och att leda genom chefer. Du har djupa kunskaper i relevant lagstiftning och rättspraxis. Det är meriterande om du har erfarenhet av de olika verksamhetsområdena som ingår i uppdraget. Det är även meriterande om du har erfarenhet av beställarrollen, upphandlingsfrågor och arbete mot välfärdsbrott. 

Vi söker dig som drivs av utvecklingsarbete och som kan entusiasmera medarbetarna och skapa kreativ verksamhet med fokus på medborgarnas behov.  

Du tycker att det är intressant att undersöka resultat och kvalitet i din verksamhet för att kunna analysera och utveckla arbetet. Du förstår vikten av omvärldsbevakning av de frågor som du ansvarar för. 

För att lyckas med uppdraget vill vi att du är en strukturerad och tydlig ledare. Du har ett nära ledarskap som visar sig genom gott stöd till medarbetarna där de får möjlighet att utvecklas. Du skapar delaktighet i arbetet genom att uppmuntra och tillvarata goda idéer. Du är van att samarbeta och samverka internt såväl som med externa aktörer.

 

Anställningsvillkor

Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med tillsättning enligt överenskommelse. Välkommen med din ansökan senast 2024-07-31.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Salems kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Det är dessutom viktigt att du fyller i din ansökan noggrant då dina meriter kommer att viktas mot andra sökande.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Salems kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Ekonomichef Jan Lorichs
08-532 598 14
Ekonomiassistent Andrzej Kazmierczak
08-532 59 870
Ekonomiassistent Ria Alkhouri
08-532 59 815
Verksamhetschef Äldreomsorgen Nina Thiel
0706-232 994
HR-konsult Linda Gisselson
08-532 598 02
Ordf. Kommunal Camilo Henriques
08-532 598 00
Enhetschef Marie Tunander
08-532 59 475
Carina Strandberg, Verksamhetschef

Micael  Pettersson, Rektor
070-623 29 87
Carina Evenholt, Lärarnas Riksförbund

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Salems kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 5 juli 2024
  • Ansök senast: 31 juli 2024

Besöksadress

Säbytorg 16 14480 Rönninge
None

Postadress

Säby Torg 16
Rönninge, 14480

Liknande jobb


8 november 2024

20 november 2024