Verksamhetschef till myndighetsutövning, VOF

Verksamhetschef till myndighetsutövning, VOF

Arbetsbeskrivning

Vård- och omsorgsförvaltningen är en stor förvaltning med 3500 anställda. Verksamhetsområdet Myndighetsutövning arbetar med biståndsbedömning och myndighetsbeslut enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) och enligt socialtjänstlagen (SoL). Inom verksamhetsområdet sker biståndsbedömning och myndighetsbeslut enligt socialtjänstlagen om hemtjänst, olika boendeformer inklusive korttidsplatser, samt daglig verksamhet. Inom LSS-lagstiftningen tas beslut inom personlig assistans, daglig verksamhet, ledsagarservice och olika boendeformer.

Läs mer om vår förvaltning: www.vasteras.se/vardochomsorgsforvaltningen


ARBETSUPPGIFTER
Rollen som verksamhetschef ställer höga krav på kunskap inom aktuella lagar och föreskrifter. Du ska vara den som driver verksamheten med tydlighet mot nämndens och förvaltningens mål. Du är den som visar vägen och skapar förutsättningar för medarbetarna inom området myndighetsutövning där hög rättssäkerhet, kvalitet och ekonomi är i fokus. I ditt uppdrag blir det viktigt att anta en helhetssyn och att du jobbar med att utveckla och hitta nya arbetsformer, prova nya arbetssätt och att tänka nytt. Detta gör du tillsammans med 5 enhetschefer, utvecklingsledare och socialt ansvarig socionom som du är närmaste chef för. Till ditt stöd har du också hr, ekonom, kommunikatör och jurist. Du är en av 4 chefskollegor i förvaltningens stab och ingår i förvaltningens ledningsgrupp och rapporterar till direktör. Du förväntas medverka aktivt och bidra till hela förvaltningens utveckling.

Du har lång erfarenhet av myndighetsutövning i en ledande roll samt gedigen kunskap inom området. Du har förmåga att skapa engagemang där utrymme för kreativitet finns och lösningsfokus och tillit är tydliga ledord Du har ett brinnande intresse för kvalitets- och utvecklingsfrågor och har modet att utmana och utmanas i nya tankebanor och tillvägagångssätt. En stor del av arbetet innebär samarbete på olika nivåer där du bidrar till en god samverkan både internt och externt.

Du deltar på nämndens möten där du ibland är föredragande och förväntas utifrån politiska beslut bibehålla stabilitet och struktur och vara drivande i verksamhetens utveckling.


KVALIFIKATIONER
Du som söker har en akademisk utbildning eller annan utbildning i kombination med för tjänsten relevant arbetslivserfarenhet. Du har kunskap om nämndarbete och ärendehanteringsprocessen inom offentlig verksamhet. Kontakter med media är du van att hantera. Du kan utrycka dig väl i tal och skrift i svenska språket och van att producera dokumentation av hög kvalité.

Du har erfarenhet av myndighetsutövning och erfarenhet av att leda andra chefer med uppvisat gott resultat. Du har kunskap om aktuella lagar och föreskrifter samt kvalitetsledning, ekonomistyrning och arbetsmiljölagstiftning.

Som person är du trygg och stabil med en god självinsikt. Du kan på ett tydligt sätt kommunicera mål, fatta beslut och uppnå resultat som leder till önskvärda effekter.
Rollen som verksamhetschef ställer höga krav på att du är tydlig, strukturerad och har förmågan att se helheter. Du tänker strategiskt och har ett brett perspektiv samt hanterar med lätthet komplexa frågor. Du har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter och du har god samarbetsförmåga.


Varmt välkommen med din ansökan!

Fackliga företrädare i denna process:

Jessica Wankowicz
Akademikerförbundet SSR
021-39 11 03
jessica.wankowicz@vasteras.se

Emma Ivsjö
Vision
021-39 93 10
emma.ivsjo@vasteras.se

Susanne Thorsell
Ledarna
021-392909
susanne.thorsell@vasteras.se

Maria Vikblom
SACO
021-39 46 88
maria.vikblom@vasteras.se




ÖVRIGT
Välkommen till Västerås stad - Västmanlands största arbetsgivare. Vi är 11 000 kollegor som tillsammans får en hel stad att fungera. Vi vet att det är i våra möten vi kan göra skillnad, oavsett om det är i våra verksamheter eller digitalt. Därför är vår värdegrund Alltid bästa möjliga möte en viktig del i vårt uppdrag. För att få en stolt och välfungerande stad och nå vår vision om staden utan gränser vill vi också att våra medarbetare ska spegla mångfalden i samhället.

Läs mer om möjligheter, karriärvägar och om vårt erbjudande här:
https://www.vasteras.se/jobbochkarriär

I samband med intervju behöver du styrka ditt medborgarskap. Det kan du göra med pass alternativt personbevis tillsammans med ID-handling. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du uppvisa att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen

Alla erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes.

Kontaktpersoner på detta företaget

Bemanningsenheten reception

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Vård- och omsorgsförvaltningen
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 3 maj 2023
  • Ansök senast: 14 maj 2023

Besöksadress

Storgatan 2
Heby

Postadress

Heby kommun
Heby, 74488

Liknande jobb


Team Lead, Planning

Team Lead, Planning

22 november 2024

8 november 2024

7 november 2024