OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du den erfarna och engagerade ledare med intresse av uppstarts- och utvecklingsarbete som vi söker? Nu söker vi en ny verksamhetschef till vårt fantastiska äldrecentrum Skoga!
Vilka är vi på Skoga äldrecentrum?
Skoga äldrecentrum drivs av Humaniora vård och omsorg som är den kommunala utföraren av äldreomsorg och omsorg inom funktionsnedsättning.
Skoga är ett vård- och omsorgsboende med 100 lägenheter och cirka 120 anställda. Vi har både somatiska platser, demensplatser, växelvård och korttidsplatser. På Skoga äldrecentrum utgår vi från en salutogen värdegrund och fokuserar på att skapa förutsättningar för ett meningsfullt liv för våra boende.
Vi är ett profilboende med trädgård, natur och utevistelse som är vackert beläget i Huvudsta med utsikt över Ulvsundasjön. Vi har en egen trädgård och stor terrass.
Vi erbjuder våra boende en omväxlande vardag med både fysiska och sociala aktiviteter. Vi strävar alltid efter att bli bättre i vårt arbete och arbetar med alla former av avvikelser för att ta fram förbättringsområden.
Arbetsuppgifter och ansvarsområden
Som verksamhetschef leder du Skogas ledningsgrupp med tre enhetschefer, tillsammans driver ni såväl det dagliga arbetet som förändringsarbetet på Skoga.
Som verksamhetschef ansvarar du för att planera, utveckla och följa upp verksamheten kvalitetsmässigt. Du förväntas driva utvecklingsarbete i verksamheten med syfte att främja kvalitet på vård- och omsorg och kompetensutveckling hos personalen. Utöver detta har du ansvar för budget, verksamhetsutveckling och det yttersta ansvaret för personalen.
Vidare är du också en del av egen regis ledningsgrupp med övriga verksamhetschefer inom Humaniora vård och omsorg. Arbetet i ledningsgruppen innebär framför allt att tillsammans med övriga verksamhetschefer bidra till den gemensamma utvecklingen för egen regi. Till din hjälp har du olika former av stödfunktioner inom exempelvis HR, ekonomi och IT.
För rätt person finns det möjlighet att växa, utvecklas och få ett större ansvarsområde inom organisationen
Vem söker vi?
- Vi söker dig som har en adekvat högskoleexamen inom området. Vi ser gärna att du är socionom, beteendevetare eller sjuksköterska samt har erfarenhet av verksamhetsområdet.
- Vi ser att du är en erfaren ledare som är van att leda genom andra chefer
- Du har dokumenterad erfarenhet som ledare från kommunal- eller likvärdig verksamhet.
- Har du erfarenhet av att leda i en politikerstyrd organisation är det meriterande.
- Du behöver ha dokumenterad erfarenhet av att arbeta med budget, prognoser och förmåga att leda verksamheten med ett tydligt fokus på ekonomisk hushållning.
- Tjänsten kräver god svenska i tal och skrift.
Som person är du en god kommunikatör som kan planera och organisera arbetet inom ramen för uppdraget. Du leder och utvecklar verksamheten med utgångspunkt från mål och visioner och egen delaktighet i det strategiska utvecklingsarbetet.
Som chef förstår du hur du skapar förutsättningar för samarbete och engagemang både internt och externt. Du är en närvarande ledare som ser kommunikation och möten med människor som kärnan i all verksamhet. Du är lyhörd och tydlig.
Andra viktiga egenskaper för att lyckas i rollen är att du är utvecklingsinriktad, flexibel och van att driva förändringsarbete. Du tycker om att arbeta både strategiskt och operativt och har en förmåga att växla mellan att se helheten men också förstå detaljerna. Du är trygg i att representera och presentera verksamheten i olika sammanhang
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Mer information och ansökan
Tjänsten är en tillsvidaretjänst på heltid med tillträde enligt överenskommelse och sista ansökningsdag är 17 september. Vid frågor om tjänsten är du varmt välkommen att kontakta rekryterande chef Maria Kittel, tel 08 746 31 04
Fackliga kontaktpersoner är Annika Engberg Lordin (Vision), tel 08-746 11 45 samt Marie Svärd (Kommunal), tel 08-746 16 90.
Vi tar enbart emot ansökningar via vårt rekryteringssystem. Solna stad har gjort medieval för samtliga rekryteringar, så vi undanber oss därför samtal från annonssäljare eller säljare av rekryteringstjänster.
I Solna arbetar engagerade medarbetare med uppdraget att utveckla staden och välfärden med solnaborna i fokus. Detta gör oss till en spännande och utvecklande organisation att arbeta inom.
Omvårdnadsförvaltningen ansvarar för äldreomsorgen samt omsorg om personer med funktionsnedsättning. Verksamheten drivs genom privata entreprenörer eller i Solna stads regi och vår uppgift är att hjälpa människor till ett tryggt, självständigt och värdigt liv.
Solna är en framtidsstad i tillväxt, unikt belägen mellan Kungliga nationalstadsparkens lugn och storstadens puls. Vår vision är att Solna ska vara en levande och trygg stad, som förenar hållbar utveckling med en god ekonomisk hushållning för att trygga framtidens välfärd. Här finns attraktiva bostäder, framgångsrika företag, utmärkta kommunikationer, förstklassig samhällsservice och ett rikt kultur- och idrottsutbud. Solna stad är nu inne i en spännande utvecklingsfas, befolkningen växer och många företag söker sig hit.