Verksamhetschef till Störningsjouren i Göteborg AB

Verksamhetschef till Störningsjouren i Göteborg AB

Arbetsbeskrivning

Störningsjouren står för Trygghet!
På Störningsjouren är vi idag drygt 65 medarbetare och har vårt kontor i fina lokaler centralt i Focus-huset. Vi erbjuder tjänster som skapar trygghet och säkerhet i våra kunders bostadsmiljöer. Vi arbetar med akuta störningar kvälls- och nattetid, vi utför utrednings- och vräkningsförebyggande arbete på dagtid, vi utreder vid misstanke om oriktiga hyresförhållanden samt erbjuder fastighetsjour för hjälp vid akuta händelser. Störningsjouren har ett nära samarbete med socialtjänst, vårdinstanser och annat samhällsstöd. Våra kunder är de kommunala bostadsbolagen inom koncernen, flera av de största privata hyresvärdarna och vissa bostadsrättsföreningar i Göteborg. Störningsjouren i Göteborg AB ingår som ett av åtta dotterbolag i Förvaltnings AB Framtiden som moderbolag, i koncernen ingår även Poseidon, Bostadsbolaget, Familjebostäder, Gårdstensbostäder, Framtiden Byggutveckling, Egnahemsbolaget samt Göteborgslokaler. Framtidenkoncernen är en del av Göteborgs Stad.

ARBETSUPPGIFTER
Nu söker vi en ny verksamhetschef till Störningsjourens verksamhet Trygghetskonsulent Dag som med lust och energi vill vara med och utveckla verksamheten framåt då vår nuvarande chef går vidare till ett nytt uppdrag inom bolaget.

Som verksamhetschef arbetar du på uppdrag av vd och ingår i bolagets ledningsgrupp som består av vd, fyra verksamhetschefer, ekonomichef, HR-ansvarig och säkerhetschef. Uppdraget innebär en stor del samverkan där det behövs en tydlig och god kommunikatör som får fram tankar och idéer samt har god förmåga att ta andras perspektiv i beaktning då man i uppdraget har flertalet samarbetsytor både internt och externt, såväl inom koncernen som med olika samarbetspartners inom till exempel socialtjänst, hälso- och sjukvård, polis, rättsväsendet med flera. Samverkan sker i syfte att uppnå goda resultat ur ett hela-staden-perspektiv. Du förväntas hålla dig uppdaterad inom området specifikt men även med samhällsutvecklingen generellt genom aktiv omvärldsbevakning.

Du kommer i vardagen leda ett team om tio trygghetskonsulenter samt två medarbetare som handlägger juridiska frågor åt kunderna och tillsammans bidrar ni till ett tryggare Göteborg och trivsamma bostadsmiljöer. Du ansvarar för att leda och driva verksamheten framåt för att skapa nytta för kunder och hyresgäster. I arbetet behöver du säkerställa att medarbetarna inom i din verksamhet får bästa möjliga förutsättningar att skapa god kvalitet och säker handläggning för dem vi är till för.

Trygghetskonsulenterna som arbetar på dagtid hanterar störningsärenden och annan bosocial problematik för systerbolagen Familjebostäder, Bostadsbolaget och Poseidon. De ärenden som vi blir inkopplade i kan vara av allvarligare karaktär med inslag av konflikt, kriminalitet, psykisk ohälsa, sanitära olägenheter med mera. Genom att hantera eller stötta upp i mer komplicerade ärenden bidrar vi både till en tryggare boendemiljö för hyresgäster och till en tryggare arbetsmiljö för kollegorna. Målet är att tillsammans med exempelvis socialtjänst eller sjukvård, hitta lösningar på kort och lång sikt så att hyresgästen ska kunna bo kvar. Allt i enlighet med Göteborgs stads vräkningsförebyggande riktlinjer.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har förmågan att leda utifrån stadens och bolagets förhållningssätt (Vi vet vårt uppdrag och vem vi är till för, vi bryr oss, vi arbetar tillsammans och vi tänker nytt) och kan utveckla en kultur som bygger på och skapar tillit, transparens och en god arbetsmiljö. Du är trygg i ditt ledarskap och bekväm i olika sociala sammanhang och står för fattade beslut, samt kan förmedla tydliga budskap när det behövs. Du tillför entusiasm och energi som uppmuntrar goda prestationer, teamkänsla och ökad motivation.

Som person är du stabil, trygg, lösningsorienterad och drivande. Kommunikation är en stor del av din vardag vilket innebär att vi söker dig som är en god lyssnare, har lätt för att göra dig förstådd och stimuleras av mötet med människor. Då grunden i tjänsten är kompetens kring mänskliga relationer kommer personlig lämplighet vara avgörande i rekryteringsförfarandet.

För att lyckas i tjänsten behöver du ha flera års erfarenhet som chef och det är meriterande om du tidigare har arbetat med boendesociala frågor.

Tycker du detta låter intressant och vill veta mer är du välkommen med en ansökan om du har en för området relevant högskoleexamen så som socionom, polis, trygghet- och säkerhetsbranschen, jurist eller likvärdig utbildning/lång erfarenhet.


ÖVRIGT
Inom Störningsjouren värdesätter vi jämn ålders- och könsfördelning samt mångfald och ser gärna sökande med olika nationalitet och erfarenhet. Tjänsten avser tillsvidareanställning på heltid. Som del i ledningsgruppen ingår viss jourtjänstgöring.

Intervjuer för denna tjänst kommer att hållas den 1 och 2 september.

För slutkandidaterna planeras Assessment Center via Göteborgs stad den 13 eller 14 september. Följande kompetenser ingår i Göteborgs stad ledarkriterier; påverka andra, socialt säker, förändringsorientering och helhetssyn, och dessa kriterier är därför av särskild vikt.

Vid samtliga rekryteringar inom koncernen sker en bakgrundskontroll av slutkandidaten.

Artiklar i detta ämnet

  1. Samverkan fack och arbetsgivare

Sammanfattning

Liknande jobb


17 december 2024

16 december 2024