Verksamhetschef Trygghets- och räddningscentralen

Verksamhetschef Trygghets- och räddningscentralen

Arbetsbeskrivning

Vårt arbete gör skillnad i människors vardag! Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för dig som vill lyfta tillsammans med oss. Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 85 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund.

Från och med 1 januari 2023 kommer larmcentralen inom Räddningstjänsten Kristianstad att gå i drift som ett kommunalt bolag. Bolaget som bildats är ett resultat av samarbetet mellan kommunerna i Skåne Nordost och kommer att heta Trygghets- och räddningscentralen i Skåne Nordost AB. Kommunerna som ingår i bolagsstyrelsen är Kristianstad, Hässleholm, Östra Göinge, Bromölla, Osby och Hörby.

Arbetet med övergången är i full gång och vi söker nu en ny verksamhetschef som vill vara med och forma det nya bolaget och leda medarbetarna in i den nya verksamheten, samt vidare ansvara för den fortsatta utvecklingen. Exempel på tjänster som verksamheten levererar är trygghetslarm, automatiska brandlarm, kamerabevakning samt utlarmning av räddningsresurser.

Uppdraget innebär att du kommer ansvara för cirka 20 medarbetare, fördelat på larmoperatörer, driftsledare och administratör. Du rapporterar direkt till VD för bolaget.

Är du redo för nya utmaningar som chef eller vill du få möjlighet att utvecklas inom trygghets- och säkerhetsområdet? Drivs du av verksamhetsförändring och utveckling? Då kanske den här tjänsten är något för dig.



ARBETSUPPGIFTER
Som verksamhetschef ansvarar du för verksamhet, personal och arbetsmiljö samt ekonomi där budgetering och periodiska redovisningar ingår i arbetsuppgifterna. I rollen ingår strategisk verksamhetsplanering och -utveckling och du kommer att medverka i arbets- och projektgrupper inom verksamheten. Som chef ansvarar du för individutveckling och utbildningsplanering.

Att ansvara för befintliga och nya kundkontakter genom uppföljning av leveranser samt presentation av verksamheten är en del av tjänsten. Du medverkar i olika nätverk inom verksamhetsområdet.


KVALIFIKATIONER
Du som söker har högskole- eller universitetsexamen (120p/180hp). Vi vill att du har erfarenhet från chefsuppdrag med liknande arbetsuppgifter inom verksamhet, personal, arbetsmiljö och ekonomi. Har du erfarenhet av arbete inom offentlig verksamhet alternativt inom liknande verksamhetsområde är det meriterande. Vi ser gärna att du har erfarenhet av verksamhetsutveckling. Det är en fördel om du har Intresse för och viljan att lära dig om blåljus-verksamheten. Du som söker till oss har B-körkort för manuell växellåda för att enkelt ta dig runt våra samarbetskommuner.

För att lyckas i ditt chefsuppdrag arbetar du med helhetssyn, ser möjligheter och skapar tillsammans med medarbetarna förutsättningar för kvalitativ kommunikation, reflektion och feedback. Vi vill att du har förmåga att skapa och bibehålla goda relationer, både intern och externt. Du samarbetar väl med personer i olika sammanhang och funktioner. Andra egenskaper som är viktiga är att du har en analytisk förmåga och är strukturerad med förmåga att sätta mål och nå resultat utifrån gällande styrdokument. Förmåga att fokusera på kundens behov och uppnå god kundtillfredsställelse är också ett krav.

Befattningen är placerad i säkerhetsklass och säkerhetsprövning kommer att göras innan anställning.


ÖVRIGT
Räddningstjänsten i Kristianstad ansvarar för operativ och förebyggande verksamhet inom Kristianstads kommun och via avtal med Östra Göinge kommun samt samordnar arbetet med skydd och säkerhet i Nordöstra Skåne. Räddningstjänsten lyder under räddningsnämnden. I förvaltningen finns cirka 80 anställda fördelade på fyra avdelningar och på deltidsstationerna finns cirka 85 anställda. I Östra Göinge kommun finns två deltidsstationer med cirka 40 anställda.

I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid.

Har du skyddade personuppgifter skickar du in din ansökan via post märkt med titel och referensnummer. Du kan också lämna din ansökan på Rådhus Skåne. Har du frågor kan nå oss via växeln 044-13 50 00.

Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Kristianstad kommun, Larmcentral
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 21 oktober 2022
  • Ansök senast: 4 november 2022

Liknande jobb


Biträdande rättschef

Biträdande rättschef

18 september 2024

18 september 2024

18 september 2024

12 september 2024