Verksamhetschefer Omsorg, Värnamo Kommun

Arbetsbeskrivning

Värnamo kommun ligger mitt i Småland, där E4 möter väg 27, i en tillväxtregion med Gnosjöanda och hög sysselsättning. Som medarbetare hos oss arbetar du med människan i fokus och skapar en värdefull arbetsdag, som ger värde för såväl dig som för medborgarna

För mer information se Jobba hos oss - Värnamo kommun (varnamo.se)

OM JOBBET
Omsorgsförvaltningen i Värnamo kommun befinner sig i en utvecklingsresa där vi lägger fokus på att den som bor i vår kommun ska ha möjlighet att ”Leva livet hela livet”. Vi använder oss av ett arbetssätt som vi döpt till LEIF – Lugnt, Effektivt med Individen i Fokus. Värnamo ska vara en trygg kommun att leva och åldras i.

Allt fler lever längre och det ställer krav på en fungerande välfärd. En av våra målsättningar är att ge bättre förutsättningar att möta våra medborgares individuella behov genom en förbättrad planering och rätt kompetens och samtidigt säkra ett hållbart arbetsliv för våra medarbetare.

Letar du efter ett spännande och utmanande chefsuppdrag, där du är med och utvecklar framtidens omsorg? Hos oss inom omsorgsförvaltningen i Värnamo kommun får du möjligheten att arbeta i en organisation med gott arbetsklimat och korta beslutsvägar, nära chef och kollegor. Tillsammans arbetar vi med att fortsätta utveckla verksamheten för att möta framtidens utmaningar och behov. Omsorgsförvaltningen lyder under omsorgsnämnden som ansvarar för äldreomsorg, stöd till personer med funktionsnedsättning och kommunal hälso- och sjukvård.

ARBETSUPPGIFTER
Det är ditt uppdrag att vara den som leder, samordnar och utvecklar verksamheten mot av nämnden uppsatta mål och beslut. Du har det övergripande verksamhets-, budget-, arbetsmiljö- och personalansvar för verksamhetsområdet. I rollen som verksamhetschef har du det övergripande budget, personal och verksamhetsansvaret inom dina områden. Till din hjälp att utföra uppdraget har du enhetscheferna som i sin tur leder verksamhetens ca. 900 medarbetare.

Utifrån de politiska målen samt gällande värdegrund leder du verksamheten tillsammans med enhetscheferna och säkerställer en god kvalitet och effektiv resursanvändning inom verksamhetsområdet. Vidare ansvarar du för uppföljning, analys samt vidtar åtgärder för att förbättra verksamheten. Du hanterar strategiska frågor som rör både din verksamhet och förvaltningen som helhet. Modernisering och effektivisering av processer, rutiner och arbetssätt är en central del av uppdraget för att klara framtidens utmaningar. Samverkan över verksamhetsgränserna inom förvaltningen, liksom med externa parter, är en självklarhet för att vi tillsammans ska nå uppsatta mål.

Organisatoriskt är du underställd förvaltningschefen och du är en viktig del av omsorgsförvaltningens ledningsgrupp vars viktigaste uppdrag är att utveckla förvaltningen och kommunen i ett helhetsperspektiv.

KVALIFIKATIONER (generella för området)
Dina personliga egenskaper är viktiga för oss. Vi vill att du är trygg i dig själv, strukturerad och tydlig. Som ledare ser du vikten av att vara ett föredöme och i din ledarstil motiverar du dina medarbetare och skapar engagemang och delaktighet. Du är strategisk och ser till helheten såväl som delarna. En stor del av jobbet sker i samarbete med andra, vilket ställer krav på mycket god samarbets- och kommunikationsförmåga.
Du har en akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant. Du har tidigare erfarenhet av ledande befattning inom vård- och omsorg och har god kännedom om de aktuella lagstiftningarna inom området. Vana att leda förändrings- och utvecklingsarbete och som har relevant juridisk kompetens avseende de lagar, förordningar, föreskrifter och allmänna råd som styr verksamheten. Erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd organisation är en förutsättning. Vi kommer lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

KVALIFIKATIONER (Specifika för respektive tjänst)

Funktionshinderomsorgen och myndighet
Du är socionom eller annan utbildning som vi bedömer relevant och har yrkeserfarenhet inom verksamhetsområdet funktionshinder. Du har kompetens och erfarenhet av myndighetsutövning. Du ska ha kunskap i de lagrum och regelverk som är framträdande inom verksamhetsområdet samt har erfarenhet av att tolka och tillämpa dess innehåll i praktiken.

Hälso- och sjukvård och förebyggande
Du har din utbildning är inom området hälso- och sjukvård och har vana att leda förändrings- och utvecklingsarbete och som har relevant juridisk kompetens avseende de lagar, förordningar, föreskrifter och allmänna råd som styr verksamheten.

Särskilt boende
Din bakgrund är en adekvat högskoleutbildning med mycket goda kunskaper och erfarenhet att leda inom vård och omsorg.

KONTAKT OCH ANSÖKAN
I denna rekrytering samarbetar vi med Chefspoolens rekryteringskonsulter Anders Langhard, 0704-02 77 40, anders.langhard@chefspoolen.se, och Staffan Engberg, 0768-15 45 44, staffan.engberg@chefspoolen.se

Vi ser fram emot din ansökan och ditt CV, skrivna på svenska, så snart som möjligt dock senast den 7 maj.
Ansökan via formuläret nedan.

Ange vilken eller vilka tjänster du är mest intresserad av:

• Funktionshinderomsorgen och myndighet
• Hälso- och sjukvård och förebyggande
• Särskilt boende

Urval sker löpande och tjänst kan komma att tillsättas innan annonsens slutdatum.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Chefspoolen i Sverige
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 16 april 2023
  • Ansök senast: 7 maj 2023

Liknande jobb


Verksamhetschef till LSS-bostäder, Solna stad

Verksamhetschef till LSS-bostäder, Solna stad

25 november 2024

22 november 2024