Verksamhetschefer till Individ och familjeomsorgen

Verksamhetschefer till Individ och familjeomsorgen

Arbetsbeskrivning

Vill du vara en del av en spännande och viktig resa där du kan bidra till utvecklingen av vår organisation? Vi söker dig som vill arbeta inom ett stadigt högaktuellt område där vi nu står inför en tid av förändring kopplat till ny socialtjänstlag. Vi erbjuder ett meningsfullt arbete med givande och utmanande arbetsuppgifter!

Om tjänsten

Under 2024 kommer vi att påbörja en ny organisation där vi utökar antalet verksamhetschefer inom Område Individ- och familjeomsorg från 2 till 3. Som verksamhetschef har du ett övergripande ansvar inom ditt verksamhetsområde, du är underställd områdeschef och ingår i områdeschefens ledningsgrupp. Du har personal-, ekonomi- och verksamhetsansvar. Dina underställda chefer kommer att arbeta inom både myndighet och eget utförande och du ansvarar för att ge dessa goda förutsättningar att utföra sina uppdrag.

Som verksamhetschef ska du bidra till kommunens övergripande strategiska mål och verka för att öka samverkan inom socialförvaltningen samt med externa parter. Vi står nu inför att anpassa oss till ny socialtjänstlag som utöver förändrad lagstiftning kommer påverka organisering, arbetssätt, processer och samverkansstrukturer. Du som verksamhetschef behöver ha förmåga att leda genom denna förändring och inspirera till att jobba med förebyggande och främjande insatser. Du behöver kunna navigera mellan den strama lagstiftningen och de mer mjuka delarna med tålamod, flexibilitet och god kommunikation.

Exempel på arbetsuppgifter:

• personal-, ekonomi och verksamhetsansvar
• leda, planera och följa upp det systematiska arbetsmiljöarbetet
• ansvara för att verksamheten arbetar enligt gällande lagstiftning, förordningar och kommungemensamma strategier samt politiska målsättningar
• arbeta långsiktigt och strategiskt med att utveckla verksamhetens mål, resultat och kvalitet med fokus på medborgarna
• förankra och verkställa nämndens och områdeschefens beslut samt formulera uppdrag och ta fram strategier genom att definiera inriktning och mål
• omvärldsbevaka, vara uppdaterad på förändringar mm inom området samt medverka aktivt och utveckla samarbetet med interna och externa aktörer
• ta ansvar för att verksamheten bedrivs inom tilldelad budget samt ansvara för uppföljning och analys av verksamheten genom en fungerande årsprocess

Om arbetsplatsen
I Socialförvaltningen i Örebro kommun arbetar ca 5000 anställda uppdelat i tre nämnder: Socialnämnden, Vård och omsorgsnämnden och Funktionsstödsnämnden.

Område Individ och familjeomsorg ingår i Socialnämnden som är, sett till antal medarbetare, den minsta av dessa tre nämnder men som har ett stort uppdrag. Vår övergripande målsättning att erbjuda insatser som kännetecknas av hög kvalitet och rättssäkerhet samt ett förebyggande socialt arbete som inkluderar tidiga insatser. Vi arbetar med att minska det sociala utanförskapet på övergripande samt individnivå och har våra styrkor i ett flexibelt och rättssäkert arbete med och för de invånare som har rätt till och behov av skydd, stöd och behandling.

Kvalifikationer
Som verksamhetschef är det viktigt att du är modig, har ett agilt ledarskap samt att du förhåller dig positiv och entusiastisk även i tuffa situationer. Du leder och motiverar dina medarbetare samt skapar engagemang och delaktighet. Du initierar, anpassar och styr upp förändrings- och utvecklingsinsatser. Du har god samarbetsförmåga samt är flexibel och anpassar sig efter verksamhetens behov. En förutsättning är att du kan uttrycka dig väl i tal och skrift.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Krav:

• socionomexamen eller annan akademiskt högskole-/universitetsexamen om minst 210hp som arbetsgivaren finner lämplig (bifoga examensbevis i din ansökan)
• erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd organisation
• tidigare chefserfarenhet med ekonomi-, personal- och verksamhetsansvar 
• erfarenhet av att framgångsrikt leda förändrings- och utvecklingsarbete

Meriterande:

• erfarenhet av att leda chefer
• erfarenhet inom individ och familjeomsorgen
• erfarenhet av att hålla föredrag och/eller media träning
• processledarutbildning
• ledarskapsutbildning
• erfarenhet av myndighetsutövning

Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: enligt överenskommelse 

Antal tjänster: 2

Tjänsterna tillsätts under förutsättning att erforderliga beslut fattas.

Övrig information
Som del av urvalsprocessen kan vi komma att tillämpa tester.

Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb. 

Ansökan
Sista ansökningsdag är 14 januari. 

Välkommen med din ansökan!


Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Kontaktpersoner på detta företaget

Peter Örbring, Enhetschef
   019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
   019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
   019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
   019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
   019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
   070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
   019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
   019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
   076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
   019-21 49 67

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Örebro Kommun
  • 2 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 1 januari 2024
  • Ansök senast: 14 januari 2024

Besöksadress

12345 12345 Örebro
None

Postadress

Box 30000
Örebro, 70135

Liknande jobb


26 november 2024

25 november 2024

25 november 2024

Enhetschef Sakrättsligt skydd

Enhetschef Sakrättsligt skydd

20 november 2024