OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Polismyndigheten i Stockholms län, ekonomiavdelningen, controllerenheten söker en verksamhetscontroller
Myndigheten har ca 6 500 anställda och ett anslag på ca 4 miljarder kronor. Polisverksamheten bedrivs inom tre verksamhetsgrenar, brottsförebyggande verksamhet, utredning och lagföring samt service. Myndigheten är organisatoriskt indelad i polismästardistrikt med geografiskt ansvar och avdelningar med ansvar för länsövergripande specialistverksamhet.
Du kommer att vara placerad vid ekonomiavdelningens controllerenhet som ansvarar för de myndighetsövergripande planerings- och uppföljningsprocesserna. Du kommer att ingå i ett team som arbetar med styrning, analys och uppföljning av myndighetens verksamhet.
Arbetsuppgifter
Som controller med inriktning på verksamhetsuppföljning ska du driva och utveckla myndighetens uppföljningsprocess. Det innebär att du bl.a. ansvarar för arbetet med att
*ta fram underlag inför resultatredovisningar inom myndigheten och till Rikspolisstyrelsen
*ta fram myndighetens årsrapport, tertialrapporter m.m.
*presentera och kommunicera verksamhetsresultat i olika forum
*utveckla samarbetet med funktionsansvariga för olika verksamheter
*utgöra expertstöd för distrikt och avdelningar inom sakområdet
*bereda ärenden och svara på remisser inom ansvarsområdet
Du ska också följa och delta i enhetens arbete med planering av verksamheten. Tillsammans med övriga enheten ska du utveckla myndighetens internstyrningsprocesser, samt i olika forum förankra och sprida kunskap om arbetet. Arbetet innefattar löpande kontakter med befattningshavare på olika nivåer inom och utom myndigheten.
Kravprofil
Vi söker dig som:
*har högskoleutbildning med ekonomisk inriktning
*har erfarenhet av att arbeta med ekonomistyrningsfrågor inom offentlig förvaltning
*är analytisk och har förmågan till helhetsperspektiv
*är bra på att uttrycka dig pedagogiskt i tal och skrift
*är resultatinriktad och kan arbeta självständigt
*är stresstålig då arbetsbelastningen periodvis är hög
*är bra på att samarbeta
*är intresserad av utvecklings- och förändringsarbete
Meriterande är kunskap och erfarenhet av polisverksamheten och i synnerhet erfarenhet av verksamhetsuppföljning inom Polisen. Även erfarenhet av projektledning är meriterande.
Polismyndigheten vill öka antalet medarbetare med mångkulturella erfarenheter och kunskaper, därför är det särskilt värdefullt för oss om du har detta.
Din arbetsplats blir på Kungsholmen.
Anställningen som verksamhetscontroller är en tillsvidareanställning. Vi tillämpar provanställning i 6 månader och individuell lönesättning.
Ev. kan test förekomma i rekryteringsprocessen.