OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. 2012 betalade vi ut drygt 260 miljarder kronor till drygt 2 miljoner pensionärer, genomförde 1,4 miljoner fondbyten och 2013 skickar vi ut 6,7 miljoner orange kuvert. Vi är drygt 1 000 medarbetare på 8 orter.
Vi gör pensionen enklare - för att alla ska kunna leva i nuet.
Vi söker nu en controller till ledningsstaben.
Ledningsstaben ansvarar för att ge stöd till generaldirektören och styrelsen i frågor som rör myndighetens ledning och styrning. Ledningsstaben följer upp myndighetens resultat och arbetar med analyser och utredningar av myndighetens strategiska frågor.
Arbetsbeskrivning
I rollen som verksamhetscontroller ansvarar du för att följa upp och analysera myndighetens resultat, arbeta med och utveckla samt förvalta myndighetens styrmodell. Du arbetar med processerna för verksamhetsplanering, resultatuppföljning och intern styrning och kontroll. Du medverkar i kontakter med Regeringskansliet.
Som verksamhetscontroller förväntas du aktivt följa och analysera utvecklingen inom statlig styrning, liksom utvecklingen inom pensionsområdet. Att kommunicera strategiska budskap är en integrerad del av stabens uppgifter. Staben organiseras inte i ytterligare enheter, utan arbetsformerna kännetecknas av ett integrerat synsätt och kompetensöverföring mellan områdena.
Utbildning och erfarenhet
Akademisk examen gärna med ekonomisk eller samhällsvetenskaplig inriktning.
Du har erfarenhet av att arbeta med verksamhetsstyrning, planering och uppföljning samt intern styrning och kontroll. Du är van att arbeta med analyser och utredningar både självständigt och tillsammans med andra. Erfarenhet som projektledare och av förändringsarbete är meriterande.
Egenskaper
Du är analytisk, strukturerad och har god kommunikativ förmåga skriftligt och muntlig. Som verksamhetscontroller ska du vara drivande och strategisk samt ha mod i ditt sätt att driva arbetet. Du ser möjligheter i förändringar och har god förmåga att samordna aktiviteter, fatta tydliga beslut samt delegera.
Du har även förmåga att på ett naturligt sätt förena den styrande och utförande rollen med att vara ett kvalificerat stöd till myndighetens avdelningar i frågor som rör resultatuppföljning och analyser. Du arbetar målinriktat för att åstadkomma samverkan, engagemang samt resultat.
Övrigt
Anställningen är tillsvidare. Vi sitter i ljusa, nyrenoverade lokaler intill Hornstulls tunnelbana i Stockholm.
För mer information
För mer information om tjänsten kontakta chefen för ledningsstaben Annika Sundén, tel. 010-454 22 45.
Fackliga representanter Emma Collin, Saco, 010-454 23 11 och Luis Alberto Benitez, ST, 010-454 33 01.
Välkommen med din ansökan!
Du ansöker på www.pensionsmyndigheten.se/ledigatjanster
Din ansökan vill vi ha senast den 5 februari 2014.
Ange diarienummer PSL 2014-9 i din ansökan.