OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du att varje dag ska vara den viktigaste? Vi spelar en central roll i att upprätthålla rättssäkerheten i vårt samhälle. Gå in på www.aklagare.se och läs mer om vår spännande verksamhet.
ÅM2021-1828
Åklagarmyndigheten söker en verksamhetscontroller till statistik- och analysenheten på ekonomiavdelningen.
Dina arbetsuppgifter
Ekonomiavdelningen är placerad på huvudkontoret i Stockholm och har drygt 20 medarbetare. Avdelningen är huvudansvarig för bland annat processerna för Åklagarmyndighetens interna styrning och kontroll respektive planering och uppföljning samt samordningen och sammanställningen av myndighetens verksamhetsplan, årsredovisning och budgetunderlag. Ekonomiavdelningen består av tre enheter. Statistik- och analysenheten, ekonomienheten och upphandlingsenheten. Tjänsten som verksamhetscontroller är placerad vid statistik- och analysenheten och ingår i ett team med ytterligare en verksamhetscontroller och flera statistiker/analytiker som arbetar i nära samverkan med övriga delar av organisationen. I rollen som verksamhetscontroller ingår såväl arbete med årsredovisning, budgetunderlag, tertialuppföljning som arbete med förordningen om styrning och kontroll samt riskanalys.
Som verksamhetscontroller bidrar du i myndighetens arbete med styrning, planering och uppföljning och stödjer myndighetsledningen och chefer inom detta område. I rollen ingår att hämta in, samordna, kvalitetssäkra och sammanställa underlag för verksamhets- och aktivitetsuppföljning samt att analysera verksamhetsresultat. Vidare bidrar du till löpande utveckling av såväl myndighetens styr-och uppföljningsprocesser som arbetet med riskanalys och föredrar ärenden för myndighetens verksledning och ledningsgrupp.
Dina kvaliteter och kvalifikationer
Du måste ha
för tjänsten relevant akademisk examen eller motsvarande högskoleutbildning
flerårig praktisk erfarenhet av att ge stöd åt beslutsfattare, bland annat vad avser frågor om verksamhetsstyrning
god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
Som person ser vi gärna att du
är strukturerad och analytisk
är kommunikativ med en utvecklad stilistisk och analytisk förmåga
är duktig på att pedagogiskt presentera information i tal och skrift och förklara olika samband
trivs i förändringsarbete
är ansvarstagande och har förmåga att arbeta självständigt
har lätt för att samarbeta, skapa goda arbetsrelationer och ha ett öppet förhållningssätt gentemot din omgivning
Det är särskilt meriterande om du har
erfarenhet av att ha arbetat i statlig förvaltning
erfarenhet av att ha arbetat med förordningen om intern styrning och kontroll
varit sammanhållande för arbete med årsredovisning
god kunskap och erfarenhet av uppföljning
Om du har erfarenhet av arbete i projektform och av att leda projekt samt arbetserfarenhet från eller kunskap om rättsväsendet är det också något som vi ser positivt på.
Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper.
Om anställningen
Anställningen är en tillsvidareanställning med en provanställning på 6 månader.
Tester kan förekomma i rekryteringsprocessen.
I Åklagarmyndighetens rekryteringsprocess genomförs bakgrundskontroll av de sökande.
På grund av arkivbestämmelser sparar vi ansökningar i två år. När du ansöker kommer dina personuppgifter att behandlas enligt offentlighetsprincipen samt dataskyddsförordningen. När du skickar din ansökan till oss, samtycker du till detta.
Åklagarmyndigheten som arbetsgivare
Som en del av Åklagarmyndigheten får du över 1 600 kollegor över hela landet. Vi har en central roll inom rättsväsendet och bidrar alla till att upprätthålla rättssäkerheten i vårt samhälle – oavsett vilka våra arbetsuppgifter är. Det gör varje dag till den viktigaste.
Du möter en modern organisation där vi hjälps åt över kompetensgränserna. Vi är övertygade om att olikheter berikar och strävar därför efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Här får du vara delaktig i en spännande vardag och möjlighet till balans mellan arbete och fritid.
Välkommen med din ansökan!
Kontaktpersoner på detta företaget
Daniel Brodén, Vice chefsåklagare
010-562 64 16
Jeanette Skyttberg,Tf vice chefsadministratör
010-562 64 33
Ann Peters, chefsadministratör
010-562 57 13
Lisa Zetterqvist, Facklig kontaktperson ST
010-562 5729
Linda Liljebert, Facklig kontaktperson ST
010-562 50 33
Margareta Sandholm, Tf bitr personaldirektör
010-562 50 75
Sara Malmhester, Facklig kontaktperson Jusek
010-562 50 18
Ulf Ållebrand, chefscontroller
010-562 51 30
Christoffer Johansson, ST
010-562 71 72
Eva Johnsson, Jusek
010-562 71 67