OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Tradition i utveckling. Statens fastighetsverk förvaltar en mångfald av statligt ägda fastigheter – däribland regeringsbyggnader, domstolar, slott och kungsgårdar, teatrar, museer, ambassader samt en sjundedel av landets yta bestående av skog och mark. De är en del av vår gemensamma historia och framtid. Vi äger allt detta tillsammans och SFV:s uppgift är att förvalta och utveckla detta på ett långsiktigt hållbart sätt.
Till vårt huvudkontor vid Slussen i Stockholm söker vi nu en verksamhetskontroller till Projekt-och Specialistavdelningen.
Projekt- och specialistavdelningen är, tillsammans med myndighetens tre fastighetsavdelningar kärnan i SFV:s verksamhet och ansvarar för förvaltning och utveckling av vårt fastighetsbestånd. På avdelningen finns kompetenser inom bygg och fastighet med fokus på projektledning, fastighetsutveckling, fastighetsrätt, kulturmiljö samt teknik och projektstyrning. Vi leder och ansvarar för ett stort antal unika och spännande byggprojekt bl.a i Stockholmsområdet, såsom restaurering av Stockholms slotts fasader och renovering av Rosenbad. Vi driver även byggprojekt i bl.a Uppsala, Lund och Göteborg samt även utomlands, då Sveriges ambassader och residens ingår i vårt fastighetsbestånd.
Din roll
Som verksamhetscontroller hos oss stödjer du avdelningens direktör och enhetschefer i ett brett spektrum av frågor som rör verksamhetsplanering, uppföljning och analys, affärsmässighet och utveckling.
Du strukturerar, samordnar och driver avdelningens arbete med verksamhetsplanering och uppföljning i enlighet med myndighetens årscykel. Verksamhetsplaneringen omfattar verksamhetsplaner, riskanalyser och målanalyser. Du stödjer avdelningen i arbetet att bryta ned den myndighetsövergripande verksamhetstrategin på avdelningsnivå/enhetsnivå och att detta konkretiseras och kan följas upp i aktiviteter, mål, nyckeltal och indikatorer. Du samordnar även arbetet gentemot andra staber och avdelningar inom SFV och bidrar i förbättrings-och utvecklingsarbetet.
Vi är en utvecklingsdriven avdelning, och du kommer att ha en viktig roll i utvecklingen av nya styrningsmodeller och metoder som ska säkerställa en effektiv och kvalitativ verksamhet. Du samordnar och driver även avdelningens behov ur ett styrningsperspektiv i samband med t.ex. införande av nya stödsystem på myndigheten och förändringar av uppföljningsmodeller.
I rollen ingår även löpande analys- och utredningsuppdrag, och du kommer att ha en viktig roll när det gäller att säkerställa affärsmässighet, ändamålsenlighet och korrekthet i avdelningens beslutsunderlag. Arbetet innebär breda kontaktytor såväl inom avdelningen som inom övriga SFV.
Din profil
Vi söker dig som har relevant akademisk utbildning och som har flerårig erfarenhet av att arbeta i en motsvarande roll som verksamhetscontroller. Vi ser gärna att du har erfarenhet från ett fastighetsbolag eller motsvarande. Du är en god kommunikatör både i tal och skrift samt besitter en god stilistisk förmåga. Rollen förutsätter goda kunskaper i Office-paketet.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Du behöver ha mycket god analytisk förmåga, en förmåga att se helheten och kunna sätta saker i sitt rätta sammanhang. Rollen kräver förmågan att snabbt kunna sätta sig in i olika delar av en delvis komplex och omfattande verksamhet och att förmågan att kunna hantera en stor mängd information och koncentrera det väsentliga. För att bli framgångsrik i rollen hos oss behöver du vara strukturerad, drivande och samarbetsorienterad.
Mer information
Fackliga representanter för SACO, SEKO och OFR nås via vår växel, 010-478 70 00. Mer information om SFV hittar du på www.sfv.se.
Sista ansökningsdag är 2021-12-13 och vi ser fram emot din ansökan och CV. Välkommen till oss!
Statens fastighetsverk erbjuder en attraktiv arbetsplats som eftersträvar jämn könsfördelning och värdesätter de kvaliteter som mångfald tillför verksamheten. Vi är stolta över att vara statsanställda och få bidra till en positiv samhällsutveckling.