OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Enkel och hållbar vardag i en öppen stad där alla kan vara delaktiga – det är vår vision! Konsument- och medborgarservices uppdrag är att underlätta för boende, besökare och företagare när de ska kontakta Göteborgs Stad. Vi samordnar och utvecklar stadens service. Det innebär att vi ansvarar för Göteborgs Stads kontaktcenter, utvecklar e-tjänster, ger metodstöd för serviceutveckling och samordnar och utvecklar externa digitala kanaler. Vi erbjuder även konsumentrådgivning, budget- och skuldrådgivning och arbetar för mer hållbara konsumtionsmönster. Dessutom ansvarar vi för stadens överförmyndarverksamhet samt Romano Center i Väst, som är ett romskt informations- och kunskapscenter. Från och med 2021 driver vi också stadens medborgarkontor och har fått ett utökat demokratiuppdrag. Tillsammans med andra aktörer arbetar vi för att öka medborgares möjligheter till delaktighet och inflytande i demokratiska processer. På vår förvaltning är vi cirka 200 medarbetare.
ARBETSUPPGIFTER
Nu behöver vi dig! Hos oss skapar du en hållbar stad och en hållbar arbetsplats.
Som verksamhetcontroller rapporterar du till avdelningschef och ingår i avdelningens ledningsgrupp. Avdelningen är ny och består av uppdrag som tidigare varit organiserade för sig. Du ska i din roll bidra till att bygga upp den nya avdelningen. En särskilt viktig del i det arbetet är att skapa synergier och nya samarbeten. Du ska också bidra till att vi agerar som en förvaltning och är lätta att samarbeta med både externt och internt.
Som verksamhetscontroller är du avdelningschefens förlängda arm. Du har fokus på avdelningens uppdrag och dem vi är till för, förvaltningens vision och de politiska målen samt faciliterar inom ledning och styrning.
I dina arbetsuppgifter ingår att ta fram och planera aktiviteter i god tid och stödja enhetscheferna med att säkerställa en effektiv verksamhet, bland annat genom verksamhetsutveckling med hjälp av digitalisering.
I arbetet ingår att bryta ned förvaltningens årshjul till avdelningsnivå och anpassa metoder för att säkra avdelningens planering och uppföljning utifrån förvaltningens vision, målområden och strategier. Du identifierar behov av utveckling och förbättringsområden inom avdelningens uppdrag, utifrån ett helhetsperspektiv.
I rollen ingår också att samordna och leda utvecklingsprojekt och förändringsarbeten såväl strategiskt, taktiskt som operativt. Du är även ansvarig för att driva avdelningens arbete mot mer processorienterade arbetssätt. Tillsammans med ansvarig chef utvecklar du avdelningens arbetssätt för ökad effektivitet och tydliga leveranser som gör skillnad för dem vi är till för.
Du stöttar avdelningschef i analys, kvalitets- och verksamhetsutvecklingsarbete. Ditt arbete skapar förutsättningar för jämnare och högre kvalitet i avdelningens service och tjänster. Du följer också upp och utvecklar avdelningens processer för att identifiera arbete som inte är värdeskapande och visar på hur resurser kan omfördelas för att ge mest nytta.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har akademisk utbildning (motsvarande kandidatnivå) inom relevant område, eller annan erfarenhet som vi bedömer likvärdig. Vi vill också att du har gedigen erfarenhet och ett intresse för hållbart förändrings- och utvecklingsarbete samt verksamhetsutveckling.
Till det har du minst fem års relevant arbetslivserfarenhet från en ledande roll inom ledning och styrning. Vi ser också att du har lätt att lära dig nya digitala verktyg och även har kunskaper inom relevanta kvalitetsmetoder.
Tidigare erfarenhet av arbete inom offentlig förvaltning eller politisk styrd verksamhet är meriterande så även en förståelse för hur ledning och styrning fungerar i Göteborg Stad. Chefserfarenhet eller arbete som förvaltningscontroller är också detta meriterande.
Har du arbetat med projektledning och processutveckling, eller har du tidigare erfarenhet av verksamhetsutveckling med hjälp av digitalisering så ser vi även det som meriterande.
Som person är du mål- och resultatorienterad och har förmåga att omvandla mål till konkret handling. Du kan ta fram aktiviteter utifrån uppdrag och behov hos dem vi är till för.
God samarbetsförmåga med kollegor och andra intressenter, internt och externt, är självklart också en viktig förutsättning för att lyckas i uppdraget. Du behöver kunna se möjlighet till förändringar och skapa situationer där nya idéer och förslag kan utvecklas. Du kan också på ett effektivt sätt identifiera och analysera kärnan i ett problem samt föreslå möjliga lösningar.
Du har förmåga att delge information och idéer, såväl muntligt som skriftligt, och anpassar din kommunikation efter mottagare, målgrupp och situation. Vidare kräver arbetet att du är driven och motiverad samt har ett starkt engagemang och entusiasm för det du gör.
Du tar initiativ och ansvar för att arbetet går framåt, oavsett om du arbetar ensam eller tillsammans med andra.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
ÖVRIGT
Vi erbjuder en arbetsplats med en kund- och serviceorienterad arbetsplatskultur med verksamheter i kontinuerlig utveckling. Vi har medarbetarförmåner såsom flexibel arbetstid, friskvårdsbidrag och cykelförmåner. Förvaltningens lokaler ligger centralt i Göteborg, men just nu arbetar vi mestadels hemifrån.
Vi vill att konsument- och medborgarservice ska präglas av öppenhet och respekt för olikheter och vi tror att mångfald och en jämn könsfördelning bidrar till att utveckla vår verksamhet. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
När du söker jobb hos oss vill vi att du använder vårt e-rekryteringssystem för att få effektiv, snabb och säker hantering av din ansökan. Urval sker löpande.
Vi undanber oss vänligt men bestämt samtal från försäljare av ytterligare platsannonser och rekryteringstjänster.