OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du ha ett utmanande uppdrag på controllerenheten och bidra till att Storföretagsavdelningens verksamhet ständigt förbättras och blir till nytta för både våra kunder och samhället i stort? Vi söker ytterligare en controller som kommer att arbeta med avdelningens planering och uppföljning.
Var med och gör samhället möjligt!
Om jobbet
Som medarbetare på controllerenheten arbetar du med kvalificerat controllerarbete på avdelningsnivå. Enhetens uppdrag är att ge Storföretagsavdelningens ledning de bästa förutsättningarna för att styra verksamheten. Vårt uppdrag bygger därför på samverkan och en förståelse för verksamhetens behov och förutsättningar. Avdelningen har ett brett ansvar som inkluderar beskattningsverksamhet, brottsbekämpning, punktskatt samt internationell samverkan.
Dina arbetsuppgifter innebär att du kommer att följa upp avdelningens verksamhet, analysera resultat samt ta fram och bereda beslutsunderlag. Du kommer också att delta i planeringen för avdelningen samt avdelningens riskarbete. Du arbetar nära andra funktioner på enheten såsom samordnare, verksamhetsutvecklare och analytiker. Arbetet kommer också att innebära föredragningar för chefer på olika nivåer.
Controllerenheten på Storföretagsavdelningen består av tre sektioner, du kommer att tillhöra controllersektionen tillsammans med ca 20 kollegor. Din placeringsort är i första hand Sundbyberg eller Göteborg, men placering på någon av de orter där Storföretagsavdelningen har verksamhet kan diskuteras.
Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy .
I det här jobbet ska du:
- kunna analysera informationsflöden, se samband och fatta beslut
- ha en helhetssyn med förmåga att se hur verksamhetens olika delar påverkar varandra
- vara bra på att samarbeta och kunna anpassa dig efter verksamhetens behov och förutsättningar
- vara kommunikativ i både tal och skrift
- vara stabil och ansvarstagande.
Du ska även ha:
- relevant högskoleutbildning om minst 180 hp (120 p) inom exempelvis ekonomi alternativt flerårig och aktuell erfarenhet av kvalificerat arbete på Skatteverket
- goda kunskaper i Excel och övriga officepaketet.
Det är önskvärt att du har aktuell och relevant erfarenhet inom området, gärna från en större organisation.
Bra att veta
Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.
En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.
På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vår samhällsbärande roll, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.
När du ansöker bifogar du ditt cv. Vi använder inte personligt brev i våra rekryteringar och du ska därför inte bifoga det i din ansökan.
Välkommen med din ansökan!
Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.