Verksamhetscontroller

Verksamhetscontroller

Arbetsbeskrivning

Landskrona är på frammarsch på många plan. Nya områden med havsnära boende växer fram och allt fler företag väljer att etablera sig just här. Läget mitt i Öresundsregionen med närhet till bad och stad, natur och kultur lockar allt fler till inflyttning, etablering och besök.
I Landskrona stad med drygt 3300 medarbetare arbetar vi efter vår värdegrund BRA, där B står för bemötande, R för resultat och A för ansvar. Vår värdegrund ska genomsyra all vår verksamhet och vi ska vara en arbetsplats där du känner arbetsglädje och stolthet. Här finns utrymme för dig med mod och handlingskraft och du får möjlighet att utvecklas.
Vill du vara med och påverka utvecklingen i en av Skånes mest spännande städer? Välkommen med din ansökan!



ARBETSUPPGIFTER
Vi söker en erfaren verksamhetscontroller till ekonomiavdelningen på Stadsledningsförvaltningen.

Landskrona stad är i ett spännande skede. Vi ser fram emot att arbeta tillsammans med dig där du i ditt uppdrag som verksamhetscontroller ska samordna, förvalta och utveckla stadens ekonomistyrning på kommunövergripande nivå. Du arbetar med planering och uppföljning på stadsövergripande nivå och arbetet innebär ett nära samarbete med stadens förvaltningar. Ekonomiavdelningen utgör stab till stadsledningen, tillhandahåller stöd till verksamheter i form av ekonomikompetens samt levererar tjänster till förvaltningar och kommunala bolag. Vi har naturligt en central plats med mycket kontakter i vår organisation. Detta gör vårt arbete komplext, dynamiskt och utmanande. Ekonomiavdelningen ansvarar för funktionsområdena ekonomistyrning, redovisning och finans samt inköp med drift, utveckling och stöd.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att:
• analysera och rapportera budget-, resultat- och prognosavvikelser varje månad
• arbeta med löpande verksamhetsuppföljning för stadsledningsförvaltningens avdelningar
• kontaktperson till stadens förvaltningar
• samordna rapporteringen för de förvaltningar och stadsledningsavdelningar man ansvarar för
• i enlighet med Kommunstyrelsens uppsiktsplikt, förberedande inför dialogmöten med förvaltningsrepresentanter
• arbetar som rådgivare, ifrågasätter avvikelser och ger förslag på åtgärder
• ärendeberedning inom Kommunstyrelsens/ekonomiavdelningens ansvarsområde
• upprättar ekonomiska kalkyler som stöd till verksamheternas utveckling
• utvecklar och förfinar resursfördelningsmodeller
• utvecklar den interna redovisningen/ kodplanen
• arbetar med utvecklingsfrågor inom ekonomiavdelningens ansvarsområde
• arbetar med statistik och strategiska nyckeltal
• leder och deltar i projekt inom ekonomiavdelningens ansvarsområde
• deltar i stadens övergripande budget- och bokslutsarbete i samarbete med övriga controllers på enheten.
• samordnar informationen på intranätet som avser ekonomiavdelningens ansvarsområde


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig med universitets/högskoleutbildning i ekonomi eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant och minst 5 års tidigare dokumenterad arbetslivserfarenhet som verksamhetscontroller på stadsledningsnivå. Kunskap i excel är ett krav. Kunskap i QlikView, ledningssystemet Stratsys, ekonomisystemet Unit4 samt övriga officepaketapplikationer är meriterande.

För att trivas med detta arbete ser vi att
• Du har erfarenhet av att arbeta både strategiskt och operativt med ekonomistyrningsfrågor.
• Du är en ansvarskännande och strukturerad person med både administrativ och analytisk förmåga, samtidigt som du har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift.
• Du förväntas ha en egen drivkraft som märks genom att du tar initiativ till att förbättra och utveckla ditt arbete.
• Då arbetet innebär mycket kontakter och samarbete är det viktigt att du är kommunikativ och pedagogisk samt har förmåga att skapa goda relationer.
• Du är pedagogisk och kan förklara metoder, resultat och komplexa sammanhang även för de som inte är ekonomer
• Du arbetar självständigt med förmåga att prioritera och strukturera ditt arbete samt löser problem och arbetar utvecklingsinriktat.
• Du ska ha erfarenhet av att arbeta med ärendeberedning, systemstöd och nyckeltal.
• Stor vikt läggs vid personlig lämplighet


ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Landskrona stad använder vi rekryteringsverktyget Visma Recruit. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via Visma Recruit genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du till Visma Recruit 0771-10 10 29. En ansökan till Landskrona stad är en allmän handling och dina personuppgifter hanteras enligt personuppgiftslagen.

Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanber vi oss att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling samt annonserings- och rekryteringshjälp.

Sammanfattning

Liknande jobb


27 december 2024

C&A and Spare Parts Business Controller

C&A and Spare Parts Business Controller

23 december 2024

21 december 2024