Verksamhetscontroller

Verksamhetscontroller

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med och skapa framtidens Karlstad? Hos oss i koncernen Karlstads kommun kan du göra skillnad på riktigt. Här är varje medarbetare en viktig del i helheten och tillsammans hjälps vi åt att förverkliga vår vision om "Ett bättre liv i Solstaden". Kom och väx med oss!


Arbetsmarknads- och socialförvaltningen ger stöd till utsatta barn, familjer och personer med psykisk funktionsnedsättning. Våra cirka 700 medarbetare arbetar med missbruksvård, ekonomiskt bistånd, budget- och skuldrådgivning och familjerättsliga frågor. Vår uppgift är även att motverka arbetslöshet samt sköta tillstånd och tillsyn för alkohol och tobak.



Beskrivning
Tjänsten är placerad på Arbetsmarknads och socialförvaltningen med inriktning och särskilt ansvar för Vuxenavdelningen, som är en av förvaltningens tre avdelningar.

Vuxenavdelningens uppdrag är att utreda och bedöma behov samt bevilja insatser för personer fr o m 25 år med missbruks- och beroendeproblematik och/eller psykisk funktionsnedsättning. De största insatserna på avdelningen är 13 boendeverksamheter av skilda slag, samt boendestöd i det egna hemmet. Avdelningen består av 200 medarbetare fördelade inom åtta enheter. Avdelningen leds av en avdelningschef och åtta enhetschefer.

Arbetsuppgifter
I verksamhetscontrollerns uppgifter ingår ansvar för avdelningens budgetarbete, ekonomiska uppföljning, prognos- och analysarbete, samt att ansvara för externa avtal och internkontroll. I uppdraget ligger att ha regelbunden kontakt med avdelningschef/enhetschefer, samt lägga avdelningens internbudget, redovisa utfall och bokslut. Även redovisning av verksamhetsstatistik såsom nyckeltal mm ingår. Din roll innebär att utveckla och kvalitetssäkra redovisningen och vara ett konsultativt stöd till avdelningens chefer vad gäller ekonomifrågor. Du deltar regelbundet i avdelningens ledningsgrupp. I din roll förväntas du även ha vissa förvaltningsövergripande uppgifter när det gäller ekonomifrågor och kommer att ha din bas i förvaltningens ekonomigrupp som leds av ekonomichefen.   

Kvalifikationer
Akademisk examen inom ekonomi. Du ska ha några års erfarenhet av liknande arbetsuppgifter, gärna från offentlig verksamhet, samt erfarenhet av att arbeta med IT-baserad ekonomi och verksamhetssystem och goda kunskaper i Excel. Arbetet ställer krav på god förmåga att utrycka sig i tal och skrift, analytisk förmåga, flexibilitet och god förmåga att snabbt sätta sig in i nya arbetsuppgifter. Du måste kunna hålla deadlines, vara självgående, drivande och resultatinriktad. Vi vill också att du har intresse för socialtjänstens arbete. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Sammanfattning

Liknande jobb


Projektekonom till samhällsviktiga kommunikationstjänster

Projektekonom till samhällsviktiga kommunikationstjänster

20 december 2024

Förvaltningsekonom Kommunstyrelseförvaltning

Förvaltningsekonom Kommunstyrelseförvaltning

19 december 2024

Ekonom till kultur- och utbildningsförvaltningen

Ekonom till kultur- och utbildningsförvaltningen

17 december 2024