OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och fatta viktiga beslut för ett strålsäkerhet samhälle?
Strålsäkerhetsmyndigheten arbetar pådrivande och förebyggande för att skydda människor och miljö från oönskade effekter av strålning. Våra cirka 300 medarbetare har djupa och breda kunskaper inom strålskydd och kärnsäkerhet. Myndigheten arbetar aktivt med informationssäkerhet, säkerhetskultur och civilt försvar. Myndigheten har kontor i Solna, Göteborg och Katrineholm.
Avdelningen Myndighetsstöd består av tre enheter och en avdelningsstab. Tjänsten är placerad i avdelningsstaben.
Avdelningen Myndighetsstöd ansvarar för ekonomiadministration, frågor om upphandling och har ett övergripande ansvar för verksamhetsplanering och verksamhetsuppföljning. Avdelningen ansvarar för samt leder och samordnar arbetet med myndighetens verksamhetsplan, årsredovisning och budgetunderlag.
Avdelningen ansvarar vidare för intern service, registratur, arkiv och lokalförsörjning samt samordning och utveckling av det myndighetsinterna säkerhetsarbetet och därvid för arbetet med såväl IT-säkerhet som informationssäkerhet och lokalsäkerhet. Inom avdelningen finns ansvaret för myndighetens IT-infrastruktur och IT-system.
Avdelningen ansvarar även för myndighetens digitalisering samt förvaltning och stöd avseende ledningssystemet.
Nu söker vi en verksamhetscontroller.
Samhällsviktiga arbetsuppgifter
Vi erbjuder dig ett arbete där du tillsammans med bland annat ekonomienheten får
• arbeta med myndighetssamordning av verksamhetsplanering och verksamhetsuppföljning. Arbetet samordnas tillsammans med myndighetens ekonomienhet.
• delta i myndighetens arbete såväl strategiskt som operativt
• löpande utveckla en enhetlig verksamhetsstyrning för myndigheten
• samarbeta såväl internt och externt
• i ett helhetsperspektiv analysera och kvalitetssäkra verksamhetsplaneringsarbetet och årsredovisning
• vara myndighetens samordnare av arbetet med verksamhetsplanering, verksamhetsuppföljning, årsredovisning och vissa myndighetsgemensamma rapporteringar.
• sammanställa och skriva texter, såsom rapporter eller text till årsredovisning
Samordning av verksamhetsplanering, verksamhetsuppföljning samt framtagande av årsredovisning utgör en del av tjänstens arbetsuppgifter. Utöver det innebär tjänsten att själv eller tillsammans med kollegor, inom avdelningsstaben driva/delta i exempelvis utvecklingsarbeten eller liknande.
Resor i tjänsten kan förekomma.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har
• akademisk utbildning, företrädesvis inom ekonomi, samhällsvetenskap, naturvetenskap eller annan inriktning som myndigheten bedömer relevant för tjänsten
• tre års erfarenhet av arbete som verksamhetscontroller, verksamhetsuppföljning och framtagande av årsredovisning
• arbetat inom offentlig förvaltning
• mycket god förmåga att sammanställa och skriva texter på svenska, exempelvis rapporter eller text till årsredovisning
• god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal
Det är meriterande om du har
• arbetat i stabsfunktion, gärna i nära samarbete med ekonomicontrollers eller liknande
• erfarenhet av en ledande och/eller samordnande roll där du drivit arbetet framåt
• vana av arbete i planerings- och uppföljningssystem
• kännedom om budgetprocesser inom staten
• erfarenhet av verksamhetsutveckling, gärna kopplat till verksamhetsstyrning
För att fungera bra i rollen som verksamhetscontroller behöver du
• ha hög integritet
• mycket god samarbetsförmåga för att engagera och skapa delaktighet i processer så att arbetet drivs framåt
• vara analytisk, för att kunna se logik och samband ur ett brett och långsiktigt perspektiv
• kunna planera, organisera och ta ansvar för arbetsuppgifter på ett effektivt sätt
• vara kvalitetsmedveten
Vi förutsätter att du har en hög säkerhetsmedvetenhet och att du kan arbeta enligt myndighetens värdegrund, såväl som den statliga värdegrunden.
Anställningsvillkor
Anställningen är en tillsvidareanställning med start enligt överenskommelse. Vi tillämpar som regel sex månaders provanställning.
Du kan komma att krigsplaceras och ingå i myndighetens krisorganisation. Befattningen är säkerhetsklassad, vilket innebär säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585), vilken genomförs innan beslut om anställning fattas. Svenskt medborgarskap krävs för tjänsten.
Vi erbjuder dig
Förtroende och utrymme att använda och utveckla din spetskompetens i komplexa frågor med långsiktig betydelse för människor, samhälle och miljö. Vi har ett stort internationellt nätverk och samarbetar med bland annat IAEA och OECD/NEA.
Hos oss har du flexibel arbetstid och möjlighet att arbeta på distans. För att du ska kunna ta ansvar för din hälsa erbjuder vi friskvårdstimme och friskvårdsbidrag samt subventionerad sjukvård och läkemedel.
Läs mer om våra villkor och förmåner
Kontakt och ansökan
Vill du veta mer om tjänsten eller rekryteringsprocessen? Kontakta biträdande avdelningschef Ronnie Nilsson, 08-799 41 57.
Fackliga företrädare är Karoline Gotlén, Saco-S, 08-799 43 61, och Michael Wallin, ST, 08-799 42 87.
Välkommen med din ansökan via vår hemsida senast den 29 september 2023
Arbetsprov kan komma att tillämpas.
Du som söker tjänsten kan välja mellan att vara placerad i Solna eller i Katrineholm.
Bra att veta
Se våra filmer där medarbetare berättar
Vår rekryteringsprocess
Vi undanber oss erbjudanden om annonsering och rekryteringshjälp i samband med denna rekrytering.