Verksamhetscontroller

Verksamhetscontroller

Arbetsbeskrivning

ÅM2024-84

Vill du medverka till effektiv brottsbekämpning genom planering och uppföljning av Åklagarmyndigheten? Vi söker nu en verksamhetscontroller som ska bidra till att ge Åklagarmyndigheten bättre förutsättningar i sitt uppdrag att utreda och lagföra brott samt begränsa kriminellas brottsvinster.

Ekonomiavdelningen ansvarar för myndighetens ekonomistyrning och budget, samordnar processen för intern styrning och kontroll, upphandling och inköp, lokalförsörjning samt samordnar myndighetens miljö- och hållbarhetsarbete. Ekonomiavdelningen består av ca 30 medarbetare på fyra enheter, ekonomienheten, upphandlingsenheten, statistik- och analysenheten samt lokalförsörjningsenheten.

Anställningen är placerad på enheten för statistik och analys som bland annat ansvarar för att utveckla, producera och analysera myndighetens löpande resultatuppföljning, att leda och samordna arbetet med myndighetens verksamhetsplan, årsredovisning, budgetunderlag, samt att utveckla och implementera Åklagarmyndighetens styrmodell. Därutöver ansvarar enheten för att utveckla och implementera processen för intern styrning och kontroll. Som verksamhetscontroller ingår du i ett team som arbetar i nära samverkan med övriga delar av Åklagarmyndigheten men också med andra myndigheter inom rättsväsendet.

Som verksamhetscontroller kommer dina huvudsakliga arbetsuppgifter att vara:

Arbeta med myndighetens styrning, planering och uppföljning och stötta myndighetsledningen och chefer inom detta område
Hämta in, samordna, kvalitetssäkra, sammanställa och analysera underlag för verksamhets- och aktivitetsuppföljning och utifrån detta formulera analys- och resultattexter 
Bidra till löpande utveckling av såväl myndighetens styr-och uppföljningsprocesser som arbetet med riskanalys
Föredra ärenden inom ovanstående områden för myndighetens verksledning och ledningsgrupp
Dina kvaliteter och kvalifikationer

Du ska ha

för tjänsten relevant akademisk examen eller motsvarande högskoleutbildning
flerårig praktisk erfarenhet av att ge stöd åt beslutsfattare, bland annat vad avser frågor om verksamhetsstyrning och uppföljning
god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift.
Som person vill vi att du

är strukturerad och analytisk
är kommunikativ med en utvecklad stilistisk och analytisk förmåga
är duktig på och trygg med att pedagogiskt presentera information i tal och skrift och förklara olika samband
trivs i förändringsarbete
är ansvarstagande och har förmåga att arbeta självständigt
har lätt för att samarbeta, skapa goda arbetsrelationer och ha ett öppet förhållningssätt gentemot din omgivning.
Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper.

Det är meriterande om du har

erfarenhet av att arbeta med ansvar för styrning och uppföljning på myndighetsövergripande nivå vid en statlig myndighet eller myndighetsstyrning vid regeringskansliet.
Erfarenhet av att driva eller delta i förändringsarbete
Om anställningen         

Anställningen är en tillsvidareanställning med provanställning på 6 månader.

Tester kan förekomma i rekryteringsprocessen.

Åklagarmyndigheten är en beredskapsmyndighet. Vid en anställning kan du komma att krigsplaceras på Åklagarmyndigheten. Läs mer under Jobba hos oss .

På grund av arkivbestämmelser sparar vi ansökningar i två år. När du ansöker kommer dina personuppgifter att behandlas enligt offentlighetsprincipen samt dataskyddsförordningen. När du skickar in din ansökan till oss, samtycker du till detta.

Åklagarmyndigheten som arbetsgivare

På Åklagarmyndigheten känner vi stolthet när vi går till jobbet. Tillsammans är vi 1 900 engagerade och kompetenta medarbetare som står upp för rättssäkerhet, rättstrygghet och demokratiska värden. Oavsett roll i myndigheten så bidrar alla till vårt viktiga samhällsuppdrag.

Vill du bli en del av Åklagarmyndigheten? Vi strävar efter att vara en välkomnande och inkluderande arbetsplats som speglar samhällets mångfald.

 

Ansök redan i dag!

Kontaktpersoner på detta företaget

Daniel Brodén, Vice chefsåklagare
010-562 64 16
Jeanette Skyttberg,Tf vice chefsadministratör
010-562 64 33
Ann Peters, chefsadministratör
010-562 57 13
Lisa Zetterqvist, Facklig kontaktperson ST
010-562 5729
Linda Liljebert, Facklig kontaktperson ST
010-562 50 33
Margareta Sandholm, Tf bitr personaldirektör
010-562 50 75
Sara Malmhester, Facklig kontaktperson Jusek
010-562 50 18
Ulf Ållebrand, chefscontroller
010-562 51 30
Christoffer Johansson, ST
010-562 71 72
Eva Johnsson, Jusek
010-562 71 67

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Åklagarmyndigheten
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 15 januari 2024
  • Ansök senast: 29 januari 2024

Besöksadress

Drottninggatan 9
None

Postadress

Box 721
Sundsvall, 85121

Liknande jobb


Insights Analyst

Insights Analyst

20 november 2024

Analytiker

Analytiker

19 november 2024

19 november 2024

19 november 2024