OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Alderholmens Mekaniska söker en Verksamhetscontroller!
Alderholmens mekaniska driver en mekanisk verkstad i Gävle. Vår inriktning är legotillverkning genom skärande bearbetning och vår huvudkompetens ligger inom svarvning, fräsning och montage. Vi har tre olika affärsområden, tillverkning mot order, serietillverkning samt akuttillverkning. Bolaget drivs av lokal ägare och har hög fokus på kvalitet, nöjda kunder och en god arbetsmiljö för våra medarbetare. Som ett led i detta är vi bl a ISO 9001 certifierade. Verksamheten har utvecklats mycket positivt och vi behöver nu stärka upp vår administration med en Verksamhetscontroller!
Som Verksamhetscontroller ansvarar du för bolagets ekonomistyrning och kvalitets- och miljöarbete samt är delaktig i ledningsgruppen. Du är den som motiverar, driver och engagerar övriga ledare och medarbetare med ökad lönsamhet i fokus. Tillsammans med VD är du med och genomför och tar strategiska beslut. Med vårt kvalitets- och medarbetarfokus är vi övertygade om att du får utvecklas och bidra med all din kompetens. På vägen har vi även väldigt roligt på jobbet, dessutom i helt nybyggda lokaler som vi flyttar hela företaget till sommaren 2022.
Vad innebär rollen som Verksamhetscontroller?
Som Verksamhetscontroller har du ansvar för bolagets ekonomi, vilket innebär att du har ett helhetsansvar för alla delar i ekonomifunktionen. I dagsläget har vi hjälp av ett externt redovisningsbolag med vissa delar av ekonomiadministrationen. Tjänsten omfattar kvalificerade uppgifter såsom månadsbokslut, ekonomiska analyser och rapportering till ledningsgrupp och styrelse, upprättande och löpande uppföljning mot centrala nyckeltal, budget och prognoser, för- och efterkalkylering i nära samarbete med produktionsledare etc. Arbetet mynnar ofta ut i förslag till förbättringar och kompletta beslutsunderlag.
Du är medlem i ledningsgruppen och ansvarar för bolagets ekonomi och administration samt även det ISO-certifierade kvalitets- och miljöarbetet. Du samarbetar dagligen nära med övriga chefer och du bidrar som bollplank i deras ledarskap och utveckling. Du bör därför vara kreativ och drivas av att hantera oförutsägbara situationer då ingen dag är den andra lik.
Vem är du?
Du ser positivt på förändringar och har förmågan att påverka andra genom att vara flexibel, har lätt att se lösningar och att skapa relationer. Du ser till nyttan av samarbete, att ge regelbunden feedback och är kommunikativ i ditt arbete. Du planerar din tid och jobbar målmedvetet mot kort- och långsiktiga mål. Du bidrar med att utveckla våra värderingar och agerar som ett föredöme i din roll.
Du har tidigare erfarenhet från liknande arbetsuppgifter som kvalitet- och miljöansvar i ISO-certifierade verksamheter och som controller alternativt ekonomiansvar. Du har relevant utbildning och gärna erfarenhet från tillverkande bolag. Du har god administrativ förmåga, erfarenhet av ekonomisk planering och uppföljning samt god vana att arbeta i olika systemstöd. Du behöver dessutom ha goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift. Meriterande är kunskaper i affärssystemet Monitor.
Information om tjänsten:
Tjänsten är en provanställning på heltid.
Vi tar enbart emot ansökningar via mejl till Oskar Sannö, oskar.sanno@aldermek.se. Alla ansökningar kommer att behandlas löpande och tjänsten kan tillsättas innan sista ansökningsdag (2022-05-31), varför vi ber dig att ansöka så snart som möjligt.
Ta med dig dina erfarenheter, ditt engagemang och ditt sätt att tänka till oss – och bidra till en spännande framtid! Varmt välkommen till Alderholmens Mekaniska!