Verksamhetscontroller för informations- och ärendehantering

Verksamhetscontroller för informations- och ärendehantering

Arbetsbeskrivning

I Äldre samt vård- och omsorgsförvaltningen gör vi insatser som leder till goda möten med dem vi är till för och med varandra. Med en kultur, förhållningssätt och styrning- och ledning i ständig utveckling skapar vi de bästa förutsättningarna.

Vi är ca 9 000 medarbetare som jobbar i hela staden och som gemensamt driver verksamheten varje dag. Vi har över 50 vård- och omsorgsboenden, 340 korttidsplatser, 30 öppna träffpunkter, hemtjänst till över 8 000 personer och hälso- och sjukvård till 15 000 personer varje år.

Vill du också jobba för en mer meningsfull vardag och service av högsta kvalitet för invånarna i Göteborg? Välkommen till en arbetsplats där vi bryr oss om varandra, arbetar tillsammans och tänker nytt. Vi är Göteborg.

ARBETSUPPGIFTER
Vi söker dig som har ett stort intresse för den demokratiska beslutsprocessen, myndighetsutövning och den reglerande lagstiftningen kring detta och som vill ge stöd och service åt förvaltningsledning och politiskt förtroendevalda.

Som verksamhetscontroller för informations- och ärendehantering ingår du i kanslienheten som ansvarar för förvaltningens informations- och ärendehanteringsprocess. Enheten består av tio medarbetare. Kansliet ansvarar bland annat för den politiska ärendeprocessen, chefsstöd i frågor gällande ärendehantering, samt förvaltningens service och stöd till nämnden och dess utskott.

Medarbetarna på enheten arbetar som ett team med kompetens inom områdena ärendehantering, nämnd- och utskottsadministration, arkiv, registratur och juridik. Arbetsplatsen finns på Opaltorget i ett nybyggt kontor, där vi arbetar aktivitetsbaserat.

I din tjänst som verksamhetscontroller för informations- och ärendehantering ansvarar du tillsammans med förvaltningens nämndsekreterare för arbetet med förvaltningens ärendehantering och säkerställer att detta arbete löper på utan avbrott. Du är ett stöd till förvaltningsdirektör och förvaltningsledning. I ditt uppdrag ingår att kvalitetssäkra och utveckla ärendehanteringen. Du ansvarar för den interna kontrollen kopplat till ärendehanteringen. I ditt uppdrag ingår även att utbilda inom informations- och ärendehantering, omvärldsbevaka samt att svara på remisser och yttranden. Du är också back-up vid de två ordinarie nämndsekreterarnas frånvaro.

KVALIFIKATIONER
För tjänsten krävs att du är högskoleutbildad med samhällsvetenskaplig eller juridisk inriktning. Du ska ha dokumenterade kunskaper inom relevant lagstiftning, så som kommunal- och förvaltningsrätt, offentlighet och sekretess samt dataskyddsförordningen.

Du ska ha flera års erfarenhet som utskotts- eller nämndsekreterare samt flera års erfarenhet av att ha jobbat i en politiskt styrd organisation och med förtroendevalda. Du behöver även ha erfarenhet av att ha arbetat i en samordnande roll, där du samordnat och lett arbetet inom ett område som berör flera medarbetare.

För att passa i rollen är du en person som upprättar tydliga mål och planerar aktiviteter och projekt i god tid. Du använder tiden effektivt och arbetar systematiskt, organiserat och metodiskt. Du ser till att arbetet slutförs och följer upp resultatet.

Du tar ansvar för dina och de gemensamma arbetsuppgifterna med verksamhetens/brukarnas bästa i fokus. Du tar dina uppgifter på allvar, är mån om att slutföra det du påbörjat och ser till att arbetet blir utfört på rätt sätt.

Du har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra och du anstränger dig för att framföra lösningar. Du är mån om att ta reda på vilka förväntningar som finns hos uppdragsgivare och andra intressenter samt följer upp att dessa införlivas. Du är balanserad, positiv och observant i ditt kundbemötande.

Välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vi arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering. Som medarbetare i äldre samt vård- och omsorgsförvaltningen erbjuder vi dig:
• Trygg anställning med goda anställningsvillkor
• Karriärmöjligheter
• Internutbildningar
• Spännande och meningsfulla arbetsuppgifter
• Introduktion vid nyanställning
• Heltid med möjlighet till deltid
• Friskvårdsbidrag, cykelbidrag samt andra rabatter och erbjudanden

När du söker jobb hos oss tar vi endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR.

Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag:
Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Sammanfattning

Liknande jobb


Nämndsekreterare

Nämndsekreterare

23 december 2024

Kanslisekreterare

Kanslisekreterare

20 december 2024

19 december 2024

Nämndsekreterare, vikariat

Nämndsekreterare, vikariat

19 december 2024