OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du redo för en större uppgift? Ekonomiavdelningens kansli söker nu en verksamhetscontroller med fokus på att utveckla och förvalta avdelningens portföljstyrning för utvecklingsinitiativ med IT-inslag. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
Polismyndighetens ekonomiavdelning har som uppdrag att utforma och driva myndighetens strategiska styrning och uppföljning som fastställer vad myndigheten ska uppnå för resultat och effekter. Avdelningen fördelar ekonomiska medel för att verksamheten ska kunna nå beslutad riktning och följer upp att medlen används på ett effektivt och hållbart sätt. Vi säkerställer också en rad andra förutsättningar för att polisen ska kunna nå sina mål, t ex. genom att möta verksamhetens behov av ändamålsenliga lokaler samt material och utrustning. Vi tillhandhåller också en ändamålsenlig service inom områdena lokalvård och fordonsservice och samordnar Polismyndighetens miljö- och hållbarhetsarbete.
Ekonomiavdelningens kansli ansvarar bland annat för att ge ett kvalificerat och strategiskt lednings- och styrningsstöd till avdelningsledningen, för beredning av ärenden som är gemensamma för avdelningen och för att ge stöd och service till avdelningens chefer.
Kansliet består av tolv medarbetare, merparten i Stockholm.
Vill du veta mer? Läs mer om ekonomiavdelningen här: https://polisen.se/jobb-och-utbildning/jobba-hos-polisen/var-verksamhet/jobb-ekonomiavdelningen/
ARBETSUPPGIFTER
I rollen som verksamhetcontroller kommer dina huvudsakliga arbetsuppgifter bestå av att arbeta nära avdelningens chefer och medarbetare med frågor kring strategisk planering, samordning och uppföljning, samt verksamhetsutveckling. En viktig del är att ansvara för avdelningens portföljstyrning för utvecklingsinitiativ med IT-inslag.
I huvudsak kommer du att:
• Utveckla och förvalta portföljstyrningen så att den följer avdelningens målbild för digitalisering
• Bearbeta och analysera utvecklingsinitiativen samt presentera arbetet i olika sammanhang
• Bereda beslut om prioritering och omprioritering inom portföljen
• Vara en länk mellan verksamheten och IT-avdelningen
I rollen ingår även att:
• Leda och delta i avdelningsövergripande utvecklingsarbeten
• Representera avdelningen i olika arbetsgrupper inom myndigheten
• Tillsammans med kansliets verksamhetscontrollers arbeta med verksamhetsstyrning, uppföljning och analys samt intern styrning och kontroll av ekonomiavdelningens verksamhet på en övergripande nivå
• Utveckla och effektivisera arbetssättet för ovan nämnda uppgifter
KVALIFIKATIONER
Detta är en möjlighet för dig som har:
• Akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten
• Aktuell och relevant erfarenhet av att arbeta med portföljhantering/-styrning
• Aktuell erfarenhet av arbete med verksamhetsplanering och uppföljning
• Minst två års erfarenhet av att leda utvecklingsarbete
• Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:
• Erfarenhet av att utveckla portföljstyrning eller motsvarande
• Erfarenhet av att utveckla processer för verksamhetsuppföljning
• Erfarenhet av digitalisering eller utveckling i nära samarbete med IT
• Förmåga att ta till sig och använda digitala verktyg
Personliga egenskaper
För att trivas och utvecklas i rollen krävs det att du är lösningsorienterad och tar egna initiativ för att lösa de frågor som uppkommer. Då arbetsuppgifterna är omväxlande och arbetstempot tidvis högt behöver du vara flexibel och ha en god prioriteringsförmåga. En framgång för detta är att du har ett systematiskt och strukturerat arbetssätt samt en förmåga att tänka långsiktigt och ligga steget före. Vi värdesätter din vilja och förmåga att utveckla verksamheten och att se din del i helheten.
Att arbeta på kansliet innebär att du har kontakt med alla de områden som avdelningen ansvarar för, men även med andra delar inom myndigheten samt externt. Du behöver därför ha en mycket god samarbetsförmåga och ett förhållningssätt som innebär att du både lyssnar och för konstruktiva dialoger på ett reflekterande och prestigelöst sätt för att skapa förtroendefulla relationer.
I denna rekrytering kommer vi att lägga mycket stor vikt vid personliga egenskaper och personlig lämplighet.
ÖVRIGT
• Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader
• Arbetsort: Stockholm, Kungsholmen
• Arbetstid: Flexibel arbetstid
• Tillträde: Enligt överenskommelse
• Funktion: Verksamhetscontroller vid ekonomiavdelningens kansli
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning.
ANSÖKAN
Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens rekryteringssystem Visma Recruit.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer C85679/2022 via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Hos oss får du möjlighet att bidra till polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på https://www.polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Kontaktpersoner på detta företaget
Lászlo Nagy Némedi, tfn 010-56 36 899
Rekryterande chef / strategichef Göran Strömberg
010-563 02 49
Mattias Bergström, t.f gruppchef, tfn 010-563 51
Sektionschef Susan Sahlin
0105641640
Anneli Backström, tfn 010-56 39 320
Sektionschef Fordonsservice Anders Axén
010 5653630
Gruppchef Rasmus Lundahl
010-56 35 119
Gruppchef Bodil Nordmark
010-563 51 70
Magnus Hagström
010-56 71 567
Ekonom Liselotte Hjulin
010-562 80 09