OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut cirka 388 miljarder kronor till 2,3 miljoner pensionärer, genomför cirka 900 000 fondbyten och skickar ut 7,9 miljoner orange kuvert. Vi har ca 25 miljoner digitala kundkontakter per år. Vi är cirka 1600 medarbetare på åtta orter, från Luleå i norr till Halmstad i söder.
Vi gör pensioner enklare!
Till vårt kontor på Södermalm i Stockholm söker vi nu en verksamhetscontroller med inriktning ledning och stöd.
Pensionsmyndigheten befinner sig i ett intressant utvecklingsskede och som en del av detta bildades en central ekonomi- och verksamhetsstyrningsenhet våren 2021. Enheten fick vid årsskiftet ett utökat uppdrag och består nu av ca 30 medarbetare och är indelad i tre grupper. I myndighetsövergripande gruppen återfinns bland annat myndighetsövergripande ansvar för strategisk plan, verksamhetsplan, budget och uppföljning.
Till gruppen söker vi nu en verksamhetscontroller som ska ansvara för årsredovisning och verksamhetsplan. I tjänsten ingår också ett nära samarbete med vår andra verksamhetscontroller som ansvarar för intern uppföljning. I gruppen bidrar vi också på olika sätt till varandras arbetsuppgifter och säkerställer att alla våra leveranser hänger ihop.
Är du vår nya verksamhetsdrivna kollega som vill utveckla och utvecklas tillsammans med oss i vår möjliggörande, viktiga och mångfacetterade verksamhet?
Som verksamhetscontroller bidrar du till att ledningen på olika nivåer får de beslutsunderlag som behövs för att leda, styra och utveckla verksamheten i syfte att nå myndighetens mål.
Du bidrar aktivt med att samordna, stödja, styra, planera, utveckla, förvalta och kvalitetssäkra myndighetens styrnings- och uppföljningsprocesser med utgångspunkt i myndighetens årscykel såväl för verksamheten i stort som internt inom avdelningen. Arbetet innebär många kontakter och värdeskapande dialoger med avdelningar inom myndigheten samt aktiv omvärldsbevakning inom ditt ansvarsområde.
I rollen ingår att driva och bereda frågor, svara på remisser och rapporter samt föredra ärenden för avdelningsledning, ledningsgrupp, generaldirektör och styrelse. Du kan också komma att företräda Pensionsmyndigheten i olika sammanhang. Då avdelningen har en del ansvar för samordning med externa partners kan din roll även komma att omfatta ett sådant ansvar.
Våra arbetsformer kännetecknas av ett individuellt ansvarstagande och integrerat synsätt där alla bidrar.
Utbildning och erfarenhet:
Vi söker dig som har:
- Relevant akademisk utbildning
- Minst tre års erfarenhet av liknande roll och ansvar gärna på övergripande myndighetsnivå i en stabsfunktion
- Aktuella kunskaper om metoder och modeller för verksamhetsstyrning
- Erfarenhet av att arbeta med analyser och utredningar, både självständigt och tillsammans med andra
- Erfarenhet av att skriva utredningar och rapporter med hög kvalitet
Det är meriterande om du har:
- Erfarenhet av arbete med beslutsstödsystem, gärna Stratsys
- Erfarenhet av årsredovisningsarbete inom staten
Egenskaper:
Som controller har du förmågan att förena en styrande och utförande roll med att vara ett kvalificerat stöd i frågor som rör samordning, verksamhetsplanerings-, styrnings- och uppföljningsfrågor.
Du är kvalitetsmedveten, analytisk och drivande samt har en utvecklad förmåga till att se helheten och att sätta saker i sitt rätta sammanhang. I rollen som controller har du många och varierande kontakter vilket kräver att du är professionell och trygg i din yrkesutövning, är en god kommunikatör samt besitter en mycket god samarbetsförmåga. Då tempot kan växla är det viktigt att du kan prioritera arbetsuppgifterna samt att du känner engagemang och ansvarstagande för såväl arbetet som din egen utveckling.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet för rollen.
Övrigt:
Tjänsten är en tillsvidareanställning med placering i Stockholm med tillträde snarast enligt överenskommelse.
Pensionsmyndigheten tillämpar hybridarbete där det finns möjlighet till distansarbete. Vi tillämpar provanställning om 6 månader.
Vi arbetar löpande med urvalet. Arbetspsykologiska tester kan komma att vara aktuellt i urvalsprocessen.
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
För mer information:
För mer information om tjänsten och rekryteringsprocessen kontakta ekonomichef Malena Sandh, telefon 010 - 454 45 79 alt. e-post malena.soderholm.sandh@pensionsmyndigheten.se
Fackliga representanter:
Ann-Christine Jonsson, ST, tel. 010-454 28 54.
Linda Modin, Saco, tel. 010-454 33 36.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till annonskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför ytterligare kontakt med media-/annonsförsäljare, rekyteringssajter och liknande.