OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I Gnesta kommun är vi 850 medarbetare som arbetar engagerat med att ge våra invånare och besökare bästa möjliga service. Hos oss är du med och bygger en attraktiv kommun där dialog, öppenhet och gott bemötande genomsyrar organisationen. Du är varmt välkommen att bli en av oss.
Tjänsten är placerad på kommunstyrelseförvaltningen som har uppdraget att leda och samordna kommunens verksamheter. Här finns kommungemensamma funktioner som HR, ekonomi, kommunikation, IT och nämndadministration. Vi samordnar också arbetet inom kultur, fritid, näringsliv och turism. Förvaltningen arbetar på uppdrag av kommunstyrelsen.
Tjänsten är placerad på kommunstyrelseförvaltningens kanslienhet. Kanslienheten ansvarar för att samordna, stödja och handha uppgifter inom kris- och säkerhetsarbete, arkiv och registratur, nämndadministration, lokalplanering och utredning.
Kommunhuset, där kommunstyrelseförvaltningens stabsenheter har sina arbetsplatser, ligger centralt i Gnesta nära tåg- och busstation.
ARBETSUPPGIFTER
Som verksamhetscontroller kommer du att ansvara för att utveckla och driva centrala styrnings- och uppföljningsprocesser vilket bland annat innebär att arbeta med kommunens centrala styrdokument och utveckla uppföljningen av dessa. Du kommer också att arbeta med att utveckla och driva arbetet med intern kontroll. Denna tjänst kommer ha en central roll i införandet av ett nytt kommunledningssystem.
• Driva och utveckla kommunens arbete med måluppföljning.
• Utveckla och driva process för kvalitetsarbete på kommunövergripande nivå.
• Stödja motsvarande funktioner på andra förvaltningar inom detta område.
• Utveckla och driva process för intern kontroll på kommunövergripande nivå.
I rollen ingår att vara en del i kommunens stabsorganisation i händelse av kris.
KVALIFIKATIONER
Kommunen söker dig som har akademisk utbildning inom ett för tjänsten relevant område, eller annan utbildning kombinerad med erfarenhet som vi bedömer som likvärdig.
För att lyckas i rollen tror vi att du är analytiskt lagd och gillar att driva utvecklingsarbete, både av strategisk och operativ karaktär. I rollen som verksamhetscontroller är det viktigt att du besitter en pedagogisk och social förmåga, då mycket av arbetet sker i samverkan tillsammans med externa representanter, kollegor och chefer inom olika delar av organisationen samt förtroendevalda. Tjänsten kräver skicklighet i att planera och organisera det egna arbetet samt en god förmåga att anpassa arbetet till ändrade förhållanden.
Vi ser gärna att du har erfarenhet av arbete med målstyrning, kvalitets- och uppföljningsprocesser.
Du har en god förmåga att uttrycka dig i både tal och skrift och kan anpassa kommunikationen utifrån målgrupp och syfte.
Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd verksamhet.
ÖVRIGT
Som medarbetare i Gnesta kommun ska du känna dig trygg och kunna ha en god balans mellan fritid, familjeliv och jobb. Du har flera fina anställningsförmåner, till exempel friskvårdsbidrag, utökad föräldraledighet och ett bra försäkringsskydd. Läs mer om kommunens anställningsförmåner på gnesta.se/anstallningsformaner.
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka, och välkomnar därför sökande med olika erfarenheter och bakgrund.
Gnesta kommun har tagit ställning till kanaler och marknadsföring för rekrytering. Vi undanber oss bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.