OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I Staffanstorp finns många kreativa tankar och idéer om hur vi vill utveckla vår kommun i framtiden – och viljan och förmågan att förverkliga detta! Staffanstorp är en ung och expansiv kommun med ca 26 000 invånare, ett utmärkt näringslivsklimat och attraktiva boendemiljöer. Våra ca 1000 anställda arbetar för att skapa en högkvalitativ service, trygghet och livskvalitet för våra invånare. I Staffanstorps kommun tänker vi utanför ramarna och långsiktigt.
Omsorgsförvaltningen ansvarar för insatser till äldre, sjuka och funktionshindrade. En stor del av omsorgsverksamheten i kommunen utförs av privata företag enligt LOU eller LOV, och regleras av avtal. På avdelningen för Planering och verksamhetsstöd arbetar kvalitetsutvecklare, verksamhetscontrollers, medicinskt ansvariga, systemförvaltare, systemadministratör, kvalificerad administratör och administratör. Avdelningen ansvarar bland annat för upphandlingar, avtalsuppföljningar, systematiskt kvalitetsarbete och mycket av det övergripande administrativa arbetet på förvaltningen. Vi söker nu två verksamhetscontrollers som gillar att ha stenkoll på avtalsläget.
ARBETSUPPGIFTER
Du ingår i den förvaltningsövergripande kvalitetsgruppen som leds av chefen för avdelningen Planering och verksamhetsstöd, där du tillsammans med andra kollegor arbetar med Omsorgsförvaltningens fortlöpande kvalitetsarbete.
Som verksamhetscontroller är det viktigt att samverka på flera olika nivåer; med de privata bolag som bedriver omsorgsverksamhet i kommunen, med de kommunala verksamheterna i förvaltningen, övriga medarbetare på avdelningen för Planering och verksamhetsstöd och med andra roller i kommunen, t. ex. upphandlingscontroller och jurist.
Du arbetar med såväl strategiska som operativa frågor. Du tar dig an skiftande projekt och uppdrag, allt från korta utredningar till stora upphandlingar och implementeringar av nya system. Uppdragen kan komma direkt från nämnd eller från förvaltningsledningen.
I rollen ingår ett utökat processansvar för vår avtalsuppföljning och -förvaltning. Det betyder att du förväntas ta ett helhetsgrepp om och utvecklar våra arbetsmetoder så att vi på ett strukturerat sätt säkerställer att våra olika avtal efterlevs. Din kunskap och din erfarenhet delar du gärna med dig av till dina kollegor. Processansvaret fördelas i två spår, där en controller är huvudansvarig för avtalsförvaltning och en för avtalsuppföljning. Det är därför viktigt att ni båda samordnar ert arbete för att hitta synergier och gemensamma syn- och arbetssätt, för att på så sätt håll ihop vårt övergripande kvalitetsarbete.
Som avtalsansvarig arbetar du med ett avtals hela livscykel: upphandling, uppstart, uppföljning och avslut. Du genomför upphandlingar i enlighet med både lagen om offentlig upphandling (LOU) och lagen om valfrihetssystem (LOV). Med tanke på att Omsorgsförvaltningens verksamhet till stor del är avtalsreglerad, har tjänsten en tyngdpunkt på systematisk uppföljning av olika avtal. I praktiken innebär det att du arbetar med allt från att genomföra tillsyn, analysera avvikelser, hålla uppföljningsmöten med olika avtalsparter samt signalera till förvaltningsledningen när åtgärder krävs. Här arbetar du tillsammans med flera av dina andra kollegor på avdelningen.
Du utvecklar diverse rutiner och implementeringar inom våra verksamheter samt representerar kommunen i olika externa nätverk.
Du skriver underlag till nämnd, både snabba ärenden och mer krävande utredningar, och deltar regelbundet på nämndsmöten som föredragande. Tillsammans med förvaltningsledningen besvarar du frågor från massmedia inom dina olika ansvarsområden.
KVALIFIKATIONER
Vi söker en mångsidig person som kan ta sig an arbetsuppgifter av väldigt varierande karaktär. Du är noggrann och systematisk och har ett stort intresse av ett administrativt arbete med fokus på upphandling, avtal, uppföljning och kvalitet.
För att lyckas i rollen är det viktigt att du är duktig på att kommunicera och ha en god dialog med vår egen organisation, med privata utförare och andra samarbetspartners. Som person gillar du att ha koll på helheten, samtidigt som du är målfokuserad. Du har förmågan att noggrant analysera och bedöma olika typer av data och information, för att sedan dra genomtänkta slutsatser och pedagogiskt presentera förslag på fungerande lösningar, utifrån olika verksamheters unika förutsättningar. Som verksamhetscontroller behöver du vara flexibel och gilla att ha många olika arbetsuppgifter på gång samtidigt.
Du är van vid att självständigt planera, organisera och genomföra projekt från start till slut. Du kan bedöma resursåtgång, göra tidplaner och parallellt hålla samman såväl stora som små uppdrag. Att driva på och leda, både projekt och i förbättringsarbete, är något du känner dig bekväm med. Har du utbildning inom projektledning, ser vi det som extra meriterande, liksom tidigare arbetslivserfarenhet av att arbeta strategiskt och operativt med planering och uppföljning.
Du är bekant med LOU samt LOV och kan driva en upphandling från start till slut. Det innebär att du kan ta fram förfrågningsunderlag, bedöma anbud och ta fram färdiga kontraktshandlingar. Har du dessutom erfarenhet från arbete med GDPR ser vi det som extra positivt, eftersom mycket av vår verksamhet innebär hantering av personuppgifter.
Du uttrycker dig mycket bra på svenska i tal och skrift, och har förmågan att anpassa din text efter målgruppen. Du kan skriva beslutsunderlag, utredningar, tjänsteskrivelser och rapporter både till ledning och politiska beslutsorgan.
Lämplig utbildningsbakgrund kan vara universitet- eller högskoleexamen som jurist, ekonom eller annan likvärdig utbildning. Erfarenhet från ledande befattning inom offentligt finansierad verksamhet är meriterande.
Stämmer beskrivningen in på dig? Känner du att ett mångfasetterat uppdrag som verksamhetscontroller är din nya utmaning? Då vill vi gärna att du skickar in din ansökan till oss!
ÖVRIGT
En löpande urvalsprocess kan komma att användas och vi kan komma att anställa innan ansökningstiden löpt ut. Så vänta inte med att skicka in din ansökan.
Vill du veta mer om vår kommun så gå in på www.staffanstorp.se.
Staffanstorps kommun tillämpar rökfri arbetstid.
Inför rekryteringsarbetet har Staffanstorps kommun noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.