OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du också arbeta i en utvecklande miljö där du blir en viktig länk i en samhällsviktig verksamhet? Vill du vara med att forma styrningen i en växande organisation och spännande bransch. Omvärldsläget har gjort det tydligt att en av de mest samhällskritiska verksamheterna för ett land är elförsörjning.
Utan det får samhället problem.
Svenska kraftnät söker nu dig som vill vara med att bidra till en enklare vardag för våra chefer i sitt arbete med styrning, uppföljning, internkontroll och riskhantering.
Om tjänsten
Du kommer att leda arbetet med att utveckla den interna styrningen och kontrollen inom Svenska Kraftnät. I det arbetet ingår också att utveckla verkets riskhantering. Du kommer att arbeta tillsammans med verksamheten i syfte att förenkla och utveckla processer, systemstöd och andra verktyg. Du kommer också att delta i arbetet med den löpande styrningen och uppföljningen av myndigheten.
Tjänsten är placerad på Styrnings- och uppföljningsenheten vilken bland annat svarar för verkets planering- och uppföljningsprocess, långsiktiga finansiella prognoser, riskhantering, finansiella analyser och beslutsunderlag. Enheten svarar för både stöd och expertkunnande som skapar förutsättningar för ledningen och verksamheten att fatta väl underbyggda beslut och därigenom nå sina mål.
Om dig
Du har lätt för att skapa nya relationer och samarbeta med andra då denna roll innebär många kontaktytor i organisationen. Vidare har du strategisk höjd och ser en frågas långsiktiga konsekvenser och betydelse samt anpassar dina handlingar efter detta. Du planerar, organiserar och genomför arbetet inom givna tidsramar och är noggrann med kvaliteten i ditt arbete.
Sist men inte minst har du en god pedagogisk förmåga och kan beskriva och förklara modeller och processer på ett enkelt sätt väl anpassat för mottagaren.
I denna rekrytering lägger vi stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Krav
Högskoleutbildning, med inriktning mot civilekonom eller civilingenjör eller med motsvarande erfarenhet erhållen på annat sätt.
Vidare har du några års arbetslivserfarenhet av arbete med intern styrning och kontroll. Du har också arbetat med riskhantering, samt erfarenhet av att driva utvecklings- och förändringsarbete i en större organisation
Meriterande
• Erfarenhet från arbete på en myndighet eller i elsektorn
• Erfarenhet från arbete med strategigenomförande verksamhetsplanering och uppföljning
Bra att veta
• Tjänsten är placerad i Sundbyberg
• Möjlighet till distansarbete upp till 50 % #LI-hybrid
• Sista ansökningsdag 29 maj 2023
• Tjänsten är en tillsvidare anställning
•
Kontakta gärna rekryterande chef Catarina Bredbo, tel. 072-510 15 90 eller din kommande kollega Carola Östling 010-475 99 98. Du kan också kontakta ansvarig rekryterare
AnnSophie Brezén 070-539 79 23
Fackliga representanter är Emma Thornberg, SACO, tel. 010-475 84 77 och Mikael Hedenheim, ST, tel. 010-475 84 68. Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se.
Varmt välkommen med din ansökan!
Övrig information
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras i de fall befattningen innebär hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller deltagande i säkerhetskänslig verksamhet. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning.
För anställning på Svenska kraftnät krävs svenskt medborgarskap. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras.
För mer information om säkerhetsprövning
Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar.
Lär känna Svenska kraftnät och hur det är att arbeta hos oss:
Lär känna oss på Svenska kraftnät