Verksamhetscontroller Socialkontorets stab

Verksamhetscontroller Socialkontorets stab

Arbetsbeskrivning

En dag på jobbet
Som verksamhetscontroller på socialkontoret har du ett helhetsansvar för planering och uppföljning av socialkontorets ekonomi i form av budget, uppföljning, prognos samt nyckeltal tillsammans med kontorets ekonomer. Arbetsområdet är brett och du behöver vara intresserad av att arbeta med både komplexa och enkla frågor, såväl självständigt som i dialog med andra.  I nära samarbete med kontorsledningen ansvarar/deltar du i verksamhetsutveckling och handlingsplaner kopplade till verksamhetens ekonomi. Utöver detta gör du analyser, omvärldsbevakning, sammanställer statistik och rapporterar månatligen uppföljning av målen i verksamhetsplanen till nämnden och stadsdirektören. Du kommer även genomföra och delta i utredningsarbete liksom viss ärendeberedning.
I arbetsuppgifterna ingår bland annat att:   
Förse både politiker och ledning med ekonomisk information för styrning och uppföljning
Leda och utveckla budgetprocess och uppföljningssystem
Ekonomiska utredningar och analys av verksamheterna
Omvärldsbevakning och delta i nätverk med andra kommuner

Vem är du? 
Krav:
Du har examen med ekonomisk inriktning från universitet eller högskola. Du har flerårig erfarenhet av arbete med ekonomi- och verksamhetsstyrning samt budget- och uppföljningsprocessen. Du har även erfarenhet av att leda och medverka i projekt och arbetsgrupper. Du har ett strategiskt förhållningssätt, en god analytisk förmåga, kan se samband och konsekvenser samt driva och utveckla rutiner och processer. Rollen ställer krav på din förmåga till helhetssyn. Du har även en god kommunikativ förmåga och kan uttrycka dig väl i tal och skrift.  
Meriterande:
Du bör ha erfarenhet av ekonomiarbete inom kommunal verksamhet och då främst inom individ- och familjeomsorgens verksamheter. Du får gärna ha erfarenhet av att arbeta i ekonomisystemet ERP. Har du tidigare arbetat med måldelning ser vi det som värdefullt. Utöver det förväntar vi oss att du kan hantera Officepaketet, med mycket goda kunskaper i Excel.
Personliga egenskaper:
Vi söker dig som är ansvarstagande och flexibel med stor egen drivkraft, helhetssyn och en vilja att arbeta tillsammans med andra för att nå våra mål. Du behöver ha god analytisk förmåga och kunna dra slutsatser av ett brett underlag. Utöver detta är du kommunikativ och verbalt skicklig på att beskriva vårt arbete på ett pedagogiskt sätt med förmåga att anpassa din kommunikation utifrån mottagaren. Du skapar lätt goda och hållbara relationer. Vi fäster stor vikt vid de personliga egenskaperna.
Vi erbjuder dig 
Ett arbete där du är med och bidrar till att skapa förutsättningarna för medborgare som behöver samhällets stöd. Du som medarbetare är vår viktigaste tillgång. Vi erbjuder dig en arbetsplats där du har stora möjligheter att vara med och påverka din och vår gemensamma framtid. Här har vi en öppen kultur och värdesätter de kvaliteter som mångfald tillför verksamheten. Vi tar vara på din kreativitet och ditt engagemang och uppmuntrar dig till att komma med idéer och utmana invanda arbetssätt, alltid med fokus på medborgaren. Att du deltar i utvecklingsarbete och förändringar är en självklarhet. Inom alla verksamheter är ambitionen att arbeta hållbart genom kvalitetsarbete, metodutveckling, digitalisering och kompetensutveckling.
För mer detaljerad information kring våra förmåner läs mer på vår externa hemsida.

Välkommen till oss!  
Socialkontoret har cirka 700 anställda och är organiserad i tre verksamhetsområden. Du kommer tillhöra socialkontorets stab på 20 personer med kollegor som är ekonomer, verksamhetsstrateger, jurister, kvinnofridssamordnare, administratörer, systemförvaltare, välfärdsteknikutvecklare och handläggare för alkohol och tobak. Du ingår i socialkontorets ledningsgrupp. Vårt uppdrag är att ge service och vara tillgängliga för alla som behöver stöd, hjälp och omsorg. Vi arbetar aktivt för att skapa en arbetsplats som ger alla medarbetare rätt förutsättningar att göra ett bra jobb och erbjuder ett arbete som berör. Vi sitter i stadshusets moderna lokaler nära centrum och kommunikationer.
​Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Södertälje kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 18 juli 2022
  • Ansök senast: 10 augusti 2022

Liknande jobb


Commercial Project Manager

Commercial Project Manager

26 november 2024